Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-En lærerig arena for alle aldre
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Fra myndighed over servicevirksomhed til lokalt fællesskab
Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
De knastørre facts: Vi er 580 elever, 48 lærere, 2 undervisningsassistenter, 16 pædagoger og 1 ledelsesteam. Skolen er afdelingsopdelt, og lærerne arbejder.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Vi gennemførte en række interview ifm
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Den brændende platform
Hvad render vi rundt og laver?
Strategi som forandrings- skabende dialog
En ny model for bibliotekernes rum
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Samarbejde med kommunerne
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolereformen og ”FUF”
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen

Mega-udfordringer At skabe mere viden og læring At skabe flere fællesskaber

Lokalsamfundet som inkluderende læringsmiljø.

Lad os tænke ud over de vante rammer, lad os blive trendsættere og lad os skifte til bredformat.

Der er brug for at skabe debat om, hvordan vi får genereret mere viden, dannet stærkere fællesskaber, mindsket eksklusionen og bygget en økonomisk bæredygtig platform for fremtidens kommuner.

Det kreative krydsfelt.

Her i mellemrummene mellem vores huse, boliger og institutioner findes steder for leg, læring og dannelse, der kan være berigende, meningsskabende og produktive.

Inklusion og medborgerska b.

At være medborger handler om at være en del af de fællesskaber og dialoger, samfundet består af, samt at udvise engagement og social ansvarlighed i fællesskabet.

Samspil, kunst og rummelighed.

I kommunerne er det nødvendigt at tænke ud af de traditionelle organisatoriske rammer og skabe plads til åbne rammer og tankesæt, hvor lokalsamfundet som netværk kan spille sammen med kommunens mere traditionelle tilbud.

Ansvar, viden og innovation.

Hvordan fremmer vi uddannelse til demokrati? Hvordan støtter vi lysten til at deltage engageret i samfundslivet og fællesskabet i en tid, hvor samfundet er præget af polarisering?

Dialoger og samarbejder.

Hvis vi vil have et tættere samspil med vores lokalsamfund, skal vi skabe optimale betingelser for, at befolkningen – menneskene omkring os – får lyst til at deltage og bidrage.

Har vi råd til at lade være?