Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fejlkildeanalyser.
Advertisements

Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
At forholde sig professionelt Anne Skov
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Dialog og læring i klagesager
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Præsentation af Patientens bog
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Arbejdsmiljøcertificering
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Patientsikkerhed
Organisatorisk brugerinddragelse
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FAGLIGHED I EN OMSKIFTELIG HVERDAG.
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Brand og ildspåsættelse
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Tidsplan for implementering af DDKM
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.
Strategi for Patientsikkerhed Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV1.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
HL7-FHIR DK profilering – governance?
SUF - gevinstrealisering
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Præsentationens transcript:

Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet

Lidt om min baggrund Ansættelse: Risk Manager - Rigshospitalet Baggrund: Sygeplejerske SD i ledelse og organisation Diplom i projektledelse, DIEU Uddannet risikomanager i H:S Intern surveyor i akkrediteringsmodellerne JCI og DDKM i Region H Master i sundhedsinformatik Afslutter i år konsulent- og coachudd., DISPUK juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Hvordan udmøntes lovgrundlaget? Hvad skal være til rådighed –struktur/metoder/orientering? Hvem, hvornår, hvordan behandles utilsigtede hændelser? Alvorlighedsniveauer Hvordan går man over i en lærende proces? Hvad kan der samarbejdes om mellem primær og sekundær sektor?

Hvad skal være til rådighed? Struktur En organisation, der sikrer et sanktionsfrit miljø En organisation, der sikrer samarbejde lokalt, i den enkelte afdeling, på tværs i organisationen, og på tværs af organisationer. Det primære arbejde med patientsikkerhed skal foregå på afdelingsniveau ved at opbygge og vedligeholde en kultur, der sikrer rapportering af utilsigtede hændelser. Forslag – en patientsikkerhedsgruppe og patientsikkerhed på dagsordnen til afdelingsmøder. juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Patientsikkerhedskultur En organisations patientsikkerhedskultur er karakteriseret ved dens holdninger til læring af fejl og risici vedrørende patientsikkerhed. En udviklet patientsikkerhedskultur erkender: Vi er ikke ufejlbarlige Vi kan lære af vores fejl Vi kan identificere og handle på specifikke problemer og risici Vi tænker patientsikkerhed ind i alle vores beslutninger

Fremmende for en udviklet sikkerhedskultur, er bl.a. at der opfordres til at rapportere de utilsigtede hændelser, at italesætte de rapporterede utilsigtede hændelser f.eks. ved morgenmøder både tværfagligt og monofagligt, og på patientsikkerhedsrunder juni 2011Anamarie Søgaard

Metoder Proaktiv Patientsikkerhedsstuegang Fejlkildeanalyse Reaktiv Utilsigtede hændelser, rapportering og analyse juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Patientsikkerhedsrunder Et ledelsesredskab En metode til at fremme en patientsikkerhedskultur En metode til at fremme en proaktiv patientsikkerhedskultur.

juni 2011Anamarie Søgaard Patientsikkerhedsrunder Topledelsen og medarbejdere (eks. afsnitsledelse, patientsikkerhedsansvarlige, arbejdsmiljørepr.) i et enkelt afsnit mødes for at drøfte: Problemer, der betyder noget for sikkerheden i det daglige arbejde Den patientsikkerhedskultur, der hersker i afsnittet/på afdelingen.

juni 2011Anamarie Søgaard På en patientsikkerhedsrunde viser lederen personalet, at lederen værdsætter: Direkte kontakt med den kliniske hverdag Åben dialog med personalet om patientsikkerhedsforhold Problemer følges op af handling.

juni 2011Anamarie Søgaard Patientsikkerhedsrunder - hvordan Teamet går rundt i afdelingen/afsnittet Teamlederen fører ordet: Spørger medarbejderrepræsentanter, medarbejdere i afdelingen og evt. patienter og pårørende om positive og negative oplevelser om patientsikkerhed Referent noterer

juni 2011Anamarie Søgaard Fortsat Teamet vælger hvilke af de identificerede problemer, der skal udarbejdes handlingsplaner for Problemerne kan vurderes ud fra: Hvilke der skal accepteres? Hvilke der skal kontrolleres? Hvilke der skal elimineres?

Fejlkildeanalyse I forbindelse med nye gennemgribende tiltag/arbejdsgange kunne der gennemføres en fejlkildeanalyse. Fejlkildeanalysen har til formål at identificere og forebygge potentielle risici ved tiltaget. Eks. : Et patientforløb ændres fra et indlagt forløb til et ambulant forløb. Omlægning af portørorganisationen juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Formål – jf. vejledning til Sundhedsloven Rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser har til formål at understøtte patientsikkerheden ved at indsamle, analysere og formidle viden om utilsigtede hændelser og dermed skabe en systematisk læring dels af utilsigtede hændelser, der sker indenfor sundhedsvæsenets sektorer, dels af utilsigtede hændelser, der sker i overgangen mellem sektorerne. Systemet skal understøtte den kvalitetsudvikling, som finder sted i sundhedsvæsenet, og udviklingen af et miljø, hvor det er muligt for personalet at håndtere utilsigtede hændelser og drage læring heraf.

Sagsbehandlingen af rapporterne i regionerne, kommunerne og på private sygehuse Regioner, kommuner og private sygehuse modtager, registrerer og analyserer rapporter om utilsigtede hændelser. Den nærmere organisering er betinget af lokale forhold, herunder bl.a. i hvilket omfang rapporteringssystemet integreres i allerede eksisterende kvalitetstiltag. juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard

Rapporteringer 1. halvår rapporteringer juni 2011Anamarie Søgaard

Hvad sker der med rapporten Rapportens vej Sagsbehandling Lokalt Regionalt inden for egen sektor Over sektorgrænser? Hvem ser rapporteringen? juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Vurdering af en hændelse Inddeles i 5 kategorier: Ingen skade Mild Moderat Alvorlig Dødelig

Kerneårsagsanalyser Beslutning Teamdannelse Analyse Rapport Implementering Monitorering juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Kerneårsagsanalyse (Root Cause Analysis)  En systematisk metode til afdækning af:  Hvad skete der? (det faktuelle forløb)  Hvorfor kunne det ske? (identifikation af de grundliggende årsager til hændelsen)  Hvordan undgå at det sker igen? (handlingsplan og opfølgning)  ……. men aldrig hvem gjorde det?

juni 2011Anamarie Søgaard Andre analysemetoder Aggregeret kerneårsagsanalyse Journalaudit Mortalitetsanalyser Global Trigger Tool + flere

Feedback og læring Formidling internt  Formidling og implementering af tiltag i forhold til den enkelte hændelse, obs. meddelelser, referater  Formidling og implementering af tiltag i forbindelse med handlingsplan for en dyberegående analyse  Monitorering af handlingsplaner Formidling eksternt Administrativ afslutning af hændelser - Patientombuddet juni 2011Anamarie Søgaard

Debatspørgsmål i mindre grupper Hvordan ser organisering af patientsikkerhedsarbejdet ud hos dig/jer? Hvad fungerer godt og hvad kunne med fordel ændres? Vælg 2 pointer om organisering til at tage med tilbage til din organisation. juni 2011Anamarie Søgaard

Metoder - debatspørgsmål Hvilke metoder ser du anvendt i din organisation? Kunne du foreslå andre metoder? Vælg 1 – 2 pointer om metoder til at tage med til din organisation juni 2011Anamarie Søgaard

Læring - debatspørgsmål Hvordan formidles læring uddraget af utilsigtede hændelser i din organisation? Hvilken effekt har det på din organisation? Kunne du foreslå andre muligheder? Vælg 1 – 2 pointer om læring til at tage med til din organisation. juni 2011Anamarie Søgaard

juni 2011Anamarie Søgaard Tak for i dag