Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen

Program 1. Velkomst 2. Skolereformen generelt 3. Skolereformen på Rønneskolen Mødetider Fag/ understøttende/ lektiecafé/Projekter Basisteam og årgange/ klasser/ hold Kontaktperson/klasselærer Skolehjem-samarbejdet Hytteture og lejrskole 4. Spørgsmål og svar

Skolereformen generelt Tre nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Tre indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærer, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

En varieret skoledag Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning- herunder faglig fordybelse/lektiehjælp Pauser (indgår som en del af den samlede undervisningstid)

Ændringer i fagene En ekstra time i dansk og matematik fra klasse En ekstra musiktime i 1. klasse Engelsk fra 1. klasse 2. fremmedsprog fra 5. klasse. (tysk) Håndværk og design i 4. klasse Madkundskab

Valgfag i 7. – 9. klasse obligatorisk skal indgå i projektopgaven på 9. årgang Idræt bliver prøvefag med karakter

Skolereformen i Rønneskolen Mødetider Som udgangspunkt bliver elevernes mødetid således: 0.-3 kl: kl: , dog mandage og fredage til kl: , dog fredage til Elevernes mødetid på skolen kan dog variere, da undervisningens planlægges mere fleksibelt fremover. Første og sidste skoledag er korte dage. Tiden placeres på anden måde i løbet af året.

Fag/ understøttende/Lektiehjælp Indskoling Indskoling, timer pr. uge

Mellemgruppen

Overbygning

Understøttende undervisning Bevægelse og motion- i gennemsnit 45 min om dagen Samtaler med den enkelte elev om faglig og social udvikling Morgensang Trivselstiltag Tiltag der styrker de sociale kompetencer Faglig fordybelse og lektiehjælp Færdselslære Sundhedslære og seksualundervisning Uddannelse og job- undervisning, samtaler med UU vejleder mv Eksterne undervisere ( den åbne skole)

På Rønneskolen i øvrigt Skolesport Kor for 4-6. klasserne på Rønneskolens 3 afdelinger Kor for 7-9. klasserne på Rønneskolens 3 afdelinger Talentundervisning: Talent engelsk, science mv for 9.klassene

Samarbejde med Børns Vilkår om trivselsprojekt for Søndermark. Samarbejde på trapperne med Beck Pack Samarbejde med skoletjenesten (Museerne mv. på Bornholm)

Samarbejde med eksterne på Østre, Åvang og Søndermark Sammenspils for 3.årgang Samarbejde musiklærer+ musikskolelærer 10 timer i en uge, koncert Dramaprojekt for 5.årgang med professionel skuespiller/ instruktør

Hvordan organiseres eleverne Årgange Klasser Hold på tværs af årgange og hold Kan variere

Basisteams Lærere og pædagoger der er knyttet til 2-3 årgange Teamets opgave er: Børnenes undervisning, læring og trivsel. Planlægge faglige undervisning og understøttende undervisning for klasserne. Årgange/ klasser/ hold

Basisteams fortsat.. Forløb – varieret skoledag med sammenhæng. Ikke gamle grundskema. At varetage samarbejde med forældre, ledelse og andre samarbejdspartnere. Forældrene orienteres om ugens/ periodens program på intra af basisteamet Basisteamene meldes ud på de enkelte afdelinger, når de er på plads.

Kontaktperson/ klasselærer Kontaktperson erstatter klasselærerbegreb Opgaven varetages af lærere eller pædagoger. Hver elev og forældre tildeles en kontaktperson. Det er basisteamet, bestående af lærere og pædagoger for en gruppe børn, der aftaler, hvem der er kontaktperson for hvilke børn.

Hytteture og lejrskole Hyttetur: 1 overnatning i indskolingen Hyttetur: 1 overnatning på mellemtrinnet Hyttetur: 2 overnatninger i henholdsvis 7. og 8. årgang Lejrskole: 4 overnatninger i 9. årgang

Skole- hjemsamarbejdet Min. to skolehjemsamtaler årligt To årlige forældremøder á 1½ time pr. klasse Et socialt arrangement á 3 timer.

Spørgsmål og svar