v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Lene Vestervang Olsen Direktør
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Lederudvikling.
Excellence Netværk 2004 Indlæg om modellen, RADAR og resultatkriterier Jørgen Kjærgaard 15. juni 2004.
Evaluering af organisationer ved hjælp af helhedsorienteret evaluering - BSC og EFQM-excellence Jørgen Kjærgaard Carsten Frølund Jensen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Helhedsorienteret selvevaluering
Selvevaluering i praksis
PolitietsResultatEvalueringsSystem PRES modellen version
Tillid Temadag for AMIR
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Resultatkriterierne i praksis Målinger er et must!
De 8 excellence-begreber
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Læringspunkter modul 1-5
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Erfaringer med selvevaluering
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Tag snakken – bryd vanerne
Præsentationens transcript:

v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK Præsentation af kvalitetsmodeller i den offentlige sektor – EFQM, KVIK og PRES v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK Kvalitet, kvalitetsudvikling og kvalitetsmodeller? KVIK Modellen Excellence Modellen PRES Modellen Udbytte, forbedringer og faldgruber? Kvalitetsprisinstitutionen

Forskellige tilgange til kvalitet Helhedsorienterede modeller Kvalitet = At skabe størst mulig værdi for interessenterne indenfor de politiske, økonomiske og lovgivningsmæssige rammer Faglig kvalitet, det vil sige en kvalitetsopfattelse fastlagt af fagprofessionelle baseret på standarder og indikatorer for kvalitet i processer og kerneydelser Brugeroplevet kvalitet, det vil sige en kvalitetsopfattelse baseret på målinger/evalueringer af brugernes oplevelse af ydelser og resultater Organisatorisk kvalitet, det vil sige en kvalitetsopfattelse baseret på, at kvalitet kræver styring, kortlægning og systematisk udvikling af arbejds-processer Effekt/value for money, det vil sige en kvalitetsopfattelse baseret på, hvad der i sidste instans kommer ud af de tildelte ressourcer både i form af resultater, men også mere indirekte – fx i form af presseomtale (som fx EFQM Excellence Modellen og KVIK) Helhedsorienterede modeller

EFQM EXCELLENCE MODELLEN Helhedsorienterede modeller EFQM EXCELLENCE MODELLEN Spørgeramme 9 temaer 28 emner 6-trins pointskala + værktøj til selvevaluering (www.kvikselv.dk) Spørgeramme 9 kriterier - 32 delkriterier Avanceret pointsystem Forskellig vægtning af ”kasserne”

KVIK og Excellence – forskelle og ligheder Excellence Modellen Den mest gennemarbejdede model til helhedsorienteret ledelse Baseret på erfaringer fra førende virksomheder og opdateres løbende En præcis ramme for at analysere og forstå sammenhænge og dynamikker i en organisation (”den røde tråd”) Fokus på kundens/brugerens oplevelse af værdi Fjerner effektivt al ubegrundet selvforherligelse Let adgang til benchmarking med andre brugere af modellen Adgang til uvildig ekstern assessment + anerkendelser KVIK Den mest gennemarbejdede model til selvevaluering af den offentlige institution Baseret på erfaringer fra bedst praksis institutioner i hele Europa Fokus på brugerens oplevelse af værdi Lægger vægt på en bred involvering af medarbejderne i arbejdet med selvevaluering Let adgang til benchmarking med andre brugere af modellen Adgang til anerkendelsen Committed to Excellence

KVIK Modellen 2006 Sammenhæng mellem 1. Lederskab - Mission, vision værdier - Ledelsessystem - Motivere og rollemodel - Eksternt samarbejde 2. Strategi - Interessenters behov - Udvikle strategi og handleplaner - Gennemføre strategi og planlægning – Innovation og modernisering 3. Medarbejdere – Medarbejderressourcer - Medarb.kompetencer - Inddrage medarbejdere 4. Partnerskaber og ressourcer – Partnerskaber - Bruger-samarbejde - Håndtere økonomi, materiel, viden og teknologi 5. Arbejdsgange og forandringsledelse – Arbejdsgange - Udvikle ydelser - Styre forandring og fornyelse 6. Bruger- og borgerresultater – Tilfredshedsmålinger - Andre indikatorer 7. Medarbejderresultater - Medarbejdertilfreds-målinger. - Andre indikatorer på tilfredshed og motivation 8. Samfundsresultater - Samfundsmæssige resultater - Miljømæssige resultater 9. Nøgleresultater - Overordnede kvalitetsmål - Overordnede økonomiske mål

PDCA og RADAR Redskaber til kvalitetsudvikling Scorings- og procesredskaber

KVIK Modellen og selvevaluering

KVIK Modellen 2006 Sammenhæng mellem 1. Lederskab - Mission, vision værdier - Ledelsessystem - Motivere og rollemodel - Eksternt samarbejde 2. Strategi - Interessenters behov - Udvikle strategi og handleplaner - Gennemføre strategi og planlægning – Innovation og modernisering 3. Medarbejdere – Medarbejderressourcer - Medarb.kompetencer - Inddrage medarbejdere 4. Partnerskaber og ressourcer – Partnerskaber - Bruger-samarbejde - Håndtere økonomi, materiel, viden og teknologi 5. Arbejdsgange og forandringsledelse – Arbejdsgange - Udvikle ydelser - Styre forandring og fornyelse 6. Bruger- og borgerresultater – Tilfredshedsmålinger - Andre indikatorer 7. Medarbejderresultater - Medarbejdertilfreds-målinger. - Andre indikatorer på tilfredshed og motivation 8. Samfundsresultater - Samfundsmæssige resultater - Miljømæssige resultater 9. Nøgleresultater - Overordnede kvalitetsmål - Overordnede økonomiske mål

KVIK og selvevaluering Analyse- og spørgerammen (KVIK), kombineret med struktureret dialogforløb mellem ledere og medarbejdere (selvevaluering) Grundprincipper i KVIK: Fælles dialog om styrker og forbedringsområder Læring gennem deling af viden Helhedsorienteret evaluering af arbejdspladsen (selvevaluering) Systematisk arbejde med løbende forbedringer Selvevaluering handler om at samle gode kræfter til en kritisk analyse af vores egen praksis – og målet er at finde ud af, hvor vi kan blive bedre!

PDCA Cirklen Planlægge – tænke Erfare og tilpasse Udføre - handle Hvorfor gør vi det? Hvordan vil vi gøre det (valg af fremgangsmåde)? Hvad er målene – og hvordan måler vi? Hvilke erfaringer kan vi trække på? Erfare og tilpasse Lever resultaterne op til målene? Skal fremgangsmåden forbedres? Hvad kan vi lære af forløbet? Skal vi gøre noget helt andet næste gang? Udføre - handle Udføre arbejdet Gennemføre målinger Checke resultater Hvilke resultater opnåede vi? Har vi gjort som vi planlagde?

Selvevalueringsprocessen www.KVIKselv.dk Beslutning Hvad er formål?: Status – legitimerende – udbrede kvalitetstænkning – forbedringer Hvad skal det ende med?: Rapport – forbedringsprojekter – pris - osv. Hvem skal deltage? Repræsentativ gruppe – forankring Hvordan sikres forankring? Den individuelle selvevaluering tavse gemytter - velforberedte op til konsensusseminaret - disciplinerende Konsensusseminaret meget engagerende proces - høje af at gennemføre – konkret resultat - klogere – indsigt i hinandens områder Konsensusrapporten slags kontrakt mellem arbejdsgruppen og arbejdspladsen - forbedringsprojekter forpligter medarbejdere og ledere gensidigt Prioritering række konkrete forbedringsprojekter - kortsigtede”her & nu”-effekt - langsigtede fremtidige strategiplaner.

Indsatscirklen

Excellence Modellen og Radar

Excellence Modellen 8 excellence begreber Kriterier, underkriterier Resultatorientering Kundefokus Lederskab og fastholdelse af formålet Ledelse gennem processer og fakta Medarbejderudvikling og involvering Løbende læring, innovation og forbedring Udvikling af partnerskaber Samfundsansvar 8 excellence begreber (værdier - kultur) Kriterier, underkriterier og vægtning (analyseramme - spørgeramme) Metode til selvevaluering og pointgivning (styrker og forbedringsområder)

EFQM Excellence Modellen 2003 9% 9% 8% 20% 10% 14% 15% 9% 6%

RADAR Resultater (Results) Mål Tendenser Sammenligninger Årsager Fremgangsmåde (Approach) Velbegrundet Integreret Udbredelse (Deployment) Implementeret Systematisk Evaluering og Vurdering (Asessment og Review) Måling Læring Forbedring

PRES

PRES modellen (PolitietsResultatEvalueringsSystem) I N D S A T S E R R E S U L T A T E R 2. Strategi og planlægning Brug af ledelsesinformation Udvikling af ” den analytiske organisation” Kredsens strategiarbejde Inddragelse af medarbejdere Struktur og organisation 50 point 6. Brugere og borgere Brugerundersøgelser anmelder Brugerundersøgelser 112 Sagsbeh. tid – Anm. til afg. Sagsbeh. tid – Sigt. til tiltale Gennemsnit alder vers. sager Gennemsnit alder vers. sigtelse Berammelsestider køreprøver 200 point 9. Nøgleresultater Borgervendt kriminalitet niveau Borgervendt kriminalitet afgørelser Straffelov i øvrigt niveau Straffelov i øvrigt afgørelser Indsats særligt prioriterede områder Antal dræbte og tilskadekomne i trafikken Responstid 112 Legalitetskontrol Budgetoverholdelse Finansiel kontrol Ressourcestyring Effektivitet Politi Effektivitet Anklagemyndigheden 400 point 1. Ledelse Normer for god ledelse Organisationsudvikling Medarbejderne og politireformen Intern kommunikation og information Ledelse på tværs 50 point 3. Medarbejdere Personalepolitik Kompetenceudvikling Lederudvikling Arbejdsmiljø Opfølgning på sygefravær 50 point 5. Arbejdsgange Udvikling og beskrivelse af arbejdsgange Tilgængelighed og tilstedevær. – herunder sikring af responstid Datakvalitet Opfølgning brugerundersøgelse Frigørelse af ressourcer til operativt arbejde 50 point 7. Medarbejder-resultater Jobtilfredshedsundersøgelse Svarprocent i forbindelse med jobtilfredshedsundersøgelsen Korttidssygefravær pr. medarbejder Langtidssygefravær pr. medarbejder 100 point 4. Samarbejde og Ressourcer Samarbejdsrelationer i lokalsamfundet Samarbejde andre myndigheder Økonomi- og ressourcestyring Ekstern information og kommunikation Deltagelse landsdækkende fora 50 point 8. Samfund Kontakt med lokalsamfundet Styrkelse af offerrådgivning 50 point Selvevaluering 250 point POLIS mm. 750 point

Udbytte, forbedringer og faldgruber

Udbytte af selvevaluering Fokus på borgere og brugere Indblik i ”hinandens” arbejdsopgaver Fælles sprog Fælles mål og fælles bevidsthed om indsatser og forbedringerne Fælles ejerskab Ramme for læring Få øje på andre og nye talenter Identificere vigtigste arbejdsgange, partnerskaber, interessenter Ændrer på brugen af eksterne konsulenter

Erfaringer med helhedsorienterede modeller - Et eksempel på udvikling i anvendelse af modellerne Resultater INDSATS RESULTAT MEDARBEJDER-RESULTATER PARTNERSKABER & RESSOURCER STRATEGI & PLANLÆG. PROCESSER BRUGER- & B.-RESULTATER RESULTATER MEDARBEJDERE LEDERSKAB SAMFUNDS-RESULTATER Strategisk værktøj Helhedsbillede - sammenhæng mellem alle kriterier Planlægningsværktøj Hvordan får vi kobling mellem det vi gør og det vi måler på ? Før model Statusbillede Hvad gør vi indenfor de enkelte temaer ? Resultater OK - men måske styret af tilfældigheder og held ... Tid 1. selvevaluering 2. selvevaluering 3. selvevaluering Eksempel bygger på Vejdirektoratets erfaringer med Excellence-modellen

Typiske udviklingsområder Strategisk fundament (mission, vision, værdier og strategier) Ledelsesgrundlag Systematisker målinger (MTU, LVU, APV, brugertilfredshed, imagemålinger) Systematisk kortlægning af processer og arbejdsgange Interessent- og brugeranalyse

Typiske forbedringsområder I Første gang man selvevaluerer Strategisk fundament (mission, vision, værdier og strategier) Ledelsesgrundlag Systematisker målinger (MTU, LVU, APV, brugertilfredshed, imagemålinger) Systematisk kortlægning af processer og arbejdsgange Interessent- og brugeranalyse

Typiske forbedringsområder II Godt på vej (2-3 selvevalueringer) Udbredelse og forankring af værdigrundlag Afbalancering af interessentgruppers behov og forventninger Afstemning af politikker, medarbejderudvikling og processer med mission, vision og værdigrundlag Etablering af forpligtende samarbejdsrelationer og partnerskaber Etablering af en årlig plancyklus Formulering af mål på alle relevante områder Fokus på løbende forbedringer, evaluering og læring

Faldgruber Halvhjertet engagement Manglende ejerskab Manglende forankring Opleves som ”ud over” de daglige opgaver Manglende prioritering og opfølgning Manglende sammenhæng med helhed

Kvalitetsprisinstitutionen

Priser og anerkendelser Priser i EFQM-regi Priser og anerkendelser Committed to Excellence (3 forbedrings- Projekter) Recognised for Excellence (400 point + i Excellence- modellen) Kvalitetsprisen for den offentlige sektor

Anerkendelser og formater Committed to Excellence Recognised for Excellence Kvalitetspris År 0-1 Selvevaluering med KVIK eller Excellence Gennemførelse af 3 strategisk vigtige forbedringsprojekter + 1-4 år Ansøgning på 51 sider eller Bedømmelse med udvidet site visit og workshops + 5 år Ansøgning på 75 sider baseret på Excellence Modellen Site visit 1 dag af 2 validatorer Site visit 1-2 eller 3-4 dage af 3-4 assessorer Site visit 1-2 dage af 3-4 assessorer Bestået/ikke bestået Nuanceret pointstatus 300, 400 og 500 point Feedback-rapport på 5 sider Feedback-rapport på 20-25 sider Feedback-rapport på 25-30 sider