Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Den gode fortælling som læringsredskab
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Læringscentret og nye vejledningsformer
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Vi gennemførte en række interview ifm
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Ledelse af medarbejdere
Kulturen i forandringsprocesser
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Lærermiddelkultur(er)?
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Læring og inklusion i skolen
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Niveauer for læring i organisationen
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Frivillighed på kommando findes ikke
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Paneldebat Esben Staffan Henrik Bo Svend Perspektiver!?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Problem- and play- based Learning
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA - Reflection in Action

Spil som organisatorisk læringsredskab Overblik  Gode læringsspil er gode spil  Feltet som det ser ud i dag  Inspirationskilder og historie  Teknologiens rolle  Cases

Spil som organisatorisk læringsredskab Gode spil er gode læringsspil  Har klare målsætninger  Det vigtige er prioriteret  Spil har regler  Strukturer der danner rammer for vores handlinger Meningsfyldte beslutninger  Og lære af konsekvenserne  Kræver deltagelse  Ændrer sig med spillernes handling  Modstand  Det skal være noget på spil!

Spil som organisatorisk læringsredskab Feltet af organisatoriske læringsspil  Simulatorer og praksistræning  Fly og skibssimulatorer  ER training  Praksissimuleringer  Strategiske simuleringer  Strategic forecasting  Markedsanalyse mm.  Warrooms og planspil

Spil som organisatorisk læringsredskab Feltet af organisatoriske læringsspil  Relationelle/Team kompetencer  Teambuildende rollespil  Teamwork, win-win spil  Storytelling spil  Ledelse og management  Projektledersimuleringer  Change management simulatorer  Ledelsestypologier mm.  Spil til institutioner  Skolespil  Investeringsspillet mm.

Spil som organisatorisk læringsredskab Inspirationskilder og historie  Krigsspil og militære øvelser  Midway, Irak 2006, TDC 3G  Business psychology og Psykologiske rollespil  Arven fra 60erne  Forumteateret og rollespillets genkomst  Kortsspilsbølgen  Magic, Jyhad og Pokémon  Hyldevare computerspil  Sim city  Railroad tycoon etc.

Spil som organisatorisk læringsredskab En socialkonstruktionistisk ekskurs  Pervasive organisation – en dobbelthed  Organisationen er et aktiv spil Ongoing narrative  Vi reproducerer hver dag de samme regler og har de samme udfordringer  Brug organisationens som ongoing narrative som udgangspunkt for design  Skræddersyethed, genkendlighed: Vores historie og vores præmisser

Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens Rolle – En anekdote fra Århus Generation V Århus anno 1994… Pervasive før sin tid?.. Distributed?.. Mobilt?.. Persistent?.. Transmedialt?

Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Organisationsudvikling Faciliterede spil:  Må ikke fylde, skal være et tool  Skal være 100% fejlfri i afviklingssituationen  Tekniske fejl kan betyde mistet kunde Ikke faciliterede spil:  Skal være tilgængelig ud fra brugerens perspektiv  Ellers bliver det ikke brugt

Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Organisationsudvikling  Cases: Ældreplejen, visitationsværktøjskassen – Metoden er omdrejningspunktet, teknologien strukturerer og sikrer dermed kvaliteten  Tælletræets pædagogik  Bliver gjort opmærksom  Skal forholde dig til  Skal følge strukturen og reglerne  Punkturingen af verden er vigtig  Læringen i forskellene mellem intended og realized strategies

Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Spil til formel læring Case: Drabssag/Melved  Lærerens teknologikompetence er porten  Skal inkludere curriculum  Sand tværfaglighed  Skal indeholde laboratorieøvelser  Innovativt læringsmetoder med tilgængelige teknologier  Mixed reality eller bare live rollespil  Et produkt på et marked – Ikke en demo eller en dummy  Design based research

Spil som organisatorisk læringsredskab Eleverne som kriminalteknikere

Spil som organisatorisk læringsredskab Læringsstrukturen.. Aktør Problem Viden Interaktiv historie Fagidentitet Simuleret praksis

Spil som organisatorisk læringsredskab Narrativt begær som drivkraft…

Spil som organisatorisk læringsredskab Gamespace = Realspace

Spil som organisatorisk læringsredskab

Virkelige metoder…

Spil som organisatorisk læringsredskab Case: RIA LEADER  Platform for ledelsestræning  Udfordring af forskellige slags læring med forskellige spilteknikker  Sim Leader: Reflection in action –  Organisationen rummer en mænge viden og en mængde valg som er kompetente men ubevidste  Spil kan synliggøre kompetencer og bevidsthed

Spil som organisatorisk læringsredskab LEADER…

Spil som organisatorisk læringsredskab Case: RIA LEADER  Kortspillet  Et sæt regler og et sæt tokens der strukturer interaktion  Målet for interaktionen er at blive klogere på egne og andres kompetencer  En psykometrisk database på spil  Omsættelse af teori til spil..  Spil med regler  Spil med strukturer  - Som organisationen..