BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Advertisements

Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Introduktion til Sprogpakken
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Det autentiske menneske
Deltagerstyret undervisning
Forældretilfredshedsundersøgelse Lærerne og pædagogerne som har med mit barn at gøre har den nødvendige viden om mit barns vanskeligheder.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Kompetent til at støtte livet med kræft
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Implementering af akutuddannelsen i klinisk praksis
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Læring, kommunikation og samarbejde
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Fra novice .. imod ekspert!
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Inklusion og Specialviden
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Oplæg specialuddannelse i borgernær sygepleje
Præsentationens transcript:

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i den kliniske hverdag?

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010

Nefrologisk efteruddannelse Formålet Kursisten tilegner sig viden og indsigt i sygepleje til den kronisk nyresyge patient. Kursisten får teoretisk viden inden for nefrologi, kommunikation, refleksion og vejledning. Dette giver kompetencer til at kunne omsætte viden til praksis.

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse Opbygning af uddannelsen Ressourcer Der var afsat 68 timer/kursist Fordelt på: 4 moduler à 2 dage 1 studiedag Forberedelse: Obligatorisk forberedelse til hver undervisningsdag

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010

Nefrologisk efteruddannelse Undervisningsmetode Klasseundervisning – kombineret med Undervisningen der bygges op med kursisternes erfaring og anvendes i Træningsseancer med cases ud fra modulets team

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 dels fra formelle spørgeskemaer, og dels blev evalueringen underbygget fra kvalitative data: Mundtlige tilbagemeldinger under kurset. Der blev af kursuslederne stillet direkte spørgsmål i fælles forum, dels løbende og ved afslutningen af hvert modul. Mellem modulerne og efter kursets afslutning, kom der løbende tilbagemeldinger fra de enkelte afsnit om: At kursisterne delte deres oplevelser ny viden med kollegaerne. Kursisternes evaluering blev indhentet

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse Resultatet 86 % var ”meget tilfredse” – med indhold og relevans 14 % var ”tilfreds” – med indhold og relevans Ingen var ”Utilfredse” eller Meget utilfredse” Høj gennemførsel af kurset – lav fravær. Højt engagement i undervisningen Et ønske om netværk på tværs af de 3 hospitaler

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse Hvad gør vi nu? 10 % - 15 % vil blive anvendt i den kliniske hverdag! 40 % af læring sker op til undervisningen 20 % af læring sker i forbindelse med undervisningen 40 % af læring sker efter undervisningen En succes skal videreudvikles

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Den kliniske hverdag Barriere for videnspredning Hvad kan den nye viden bruges til ? Hvor kan den anvendes? Har den enkelte afdeling brug for de færdigheder sygeplejerskerne har trænet? Sociale sammenhænge - fagidentitet?

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Den kliniske hverdag Forudsætning er overførsel af læring Transfer af læring mellem uddannelse og arbejde Bent Gringer -Statens Center for Kompetence- og kvalitetsudvikling Bjarne Wahlgren -Nationalt Center for Kompetenceudvikling, DPU Vibe Aarkrog -Institut for Didaktik, DPU

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Den kliniske hverdag Transfer kræver træning Læring skal tænkes ind i praksis Ny viden skal efterspørges At skabe læringsmiljøer er nødvendigt

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Den kliniske hverdag Hvad skal vi forholde os til? Kursisten som skal på uddannelse Uddannelsesindholdet og metoderne Anvendelsessituationen

BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Netværk