1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Opsamling >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen Rum for.
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Nyt om borger.dk september 2010
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Informationsspecialist Vibeke Luk
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Vis hjælpelinjer; hjælp ved placering af billeder og objekter: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’ Vis’
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Obligatorisk digital selvbetjening
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Senior Online Teknologisk Institut.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Obligatorisk digital selvbetjening
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Modelprogram for et nyt bibliotekskoncept Tænketanksmøde nr. 1 Danmarks Biblioteksforening Jonna Holmgaard Larsen, Kulturstyrelsen d
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Digitalisering i den offentlige sektor
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard Larsen Kulturstyrelsen

2 Lovgrundlag Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011 – 15 – den med bølgeplanerne (og bølge 1 d.1. december i år) Opfølgende lovgivning Hjælpeplan for overgang til fuld digital kommunikation –Heri er bibliotekerne nævnt en række steder: –Kompetenceudvikling af særlige målgrupper, primært it-svage –Hjælp og vejledning på stedet (forpligtelse) –Adgang til computere –Hjælp til mindre it-parate virksomheder Bemærk at inddragelsen i lovgivningen betyder anerkendelse!

3 Partnerskaber Samarbejdsaftale med Digitaliseringsstyrelsen –Ny aftale undervejs, der skal afløse tidligere aftaler med Lær mere om it og borger.dk –Hovedindhold: DIGST finansierer uddannelse og tilrettelægger kampagner Bibliotekerne har to roller: 1) Sidemandsoplæring til it-formidlere i og uden for bibliotekerne 2) Hjælp til borgerne i form af kurser og individuel vejledning

4 Partnerskaber 2 Særlig aftale om deltagelse i Seniorsurfkampagne Partnere: DIGST, KS (altså: bibliotekerne), Ældresagen, Ældremobiliseringen og DR –Afholdt to gange med stigende succes –Første gang udløste en EU pris. Tillykke!

5 Partnerskaber 3 Samarbejdsaftale mellem Kulturstyrelsen og Erhvervsstyrelsen 2012 – 2014 –Fokus på: –Pilotprojekter i seks biblioteker for at udvikle, teste og tilpasse undervisningsoplæg og kampagnestrategi med henblik på et landsdækkende tilbud –Udvikling af undervisningsoplæg om virksomhedernes indberetninger –Kampagne overfor målgruppen

6 Organisering Bibliotekernes indsats koordineres med DIGST, ERST og KL i Koordinationsudvalget (KS sekretariat) –Jonna formand, Christine repr. for CB’ernes tovholdere Bibliotekerne er desuden part i Lær mere om it- netværket (DIGST sekretariat) –Jonna deltager for KS, Judith for CB’ernes tovholdere Tovholderne koordinerer indsatsen i bibliotekerne via jer: de digitale kontaktpersoner Årligt Digitalt landsseminar (Tovholderne arrangerer)

7 Aktiviteter Indsatsen over for borgerne iflg. Biblioteksbarometeret: Kurser i offentlig digital selvbetjening –Antal biblioteker: 88 –Antal kurser: 1110 –Antal deltagere: Kurser i generel it-anvendelse –Antal biblioteker:79 –Antal kurser: 2200 –Antal deltagere:

8 Aktiviteter 2 Kurser i brugen af sociale medier –Antal biblioteker: 44 –Antal kurser: 296 –Antal deltagere: Kurser i brugen af digitalt udstyr –Antal biblioteker: 47 –Antal kurser: 567 –Antal deltagere: 3.282

9 Aktiviteter 3 I alt: Antal kurser: (2010: 1.712) Antal deltagere: – og det bliver formentlig flere i mere individuel hjælp i netcaféer, ved referencebordet og i bogbussen Det er da flot!

10 Lær mere om it-netværket Bibliotekerne har en central rolle i netværket –Fordi: Bibliotekerne underviser de andre parter Bibliotekerne er den stabile part (I er i alle kommuner) Bibliotekernes personale er professionelle Bibliotekerne er ofte samlende for offentlige parter og foreninger i kommunen / lokalområdet –Derfor Er der en særlig lydhørhed over for jeres ønsker til kampagnematerialer m.m. I er også (særligt) forpligtede over for dokumentation af indsatsen over for borgerne

11 Lær mere om it-netværket 2 Netværket vandt guld i Telecentre Europes Award Competition 2012 som ”Most outstanding member” Tillykke !

12 Bibliotekerne udvikler tilbuddet E-kurser.nu IT for alle (Roskilde og Køge) + flere andre projekter med tilskud fra Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Også nye ansøgninger

13 It-hjælp til mindre virksomheder Status på projektet med Erhvervsstyrelsen –Pilotprojekterne afsluttet og evalueret 2. nov. –National udrulning starter med rekruttering af biblioteker medio jan –Projektstart med undervisning 4. marts –Markedsføring som offentligt tilbud fra 8. april

14 It-hjælp til mindre virksomheder 2 Evaluering af pilotprojekterne –Bibliotekerne gode til at hjælpe –Stor tilfredshed ed hjælpen –Vanskelig målgruppe at nå –Usikkerhed om fremtidigt behov (endnu ingen obligatorier)

15 Jeres behov Stor villighed til at understøtte jer Hvad er behovene?