Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fremtidens Videoforbruger
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Reduktion AM 2009.
FOKUS! På vores udvikling.
Marketingplanlægning
VEJEN TIL VÆKST.
De to officielle miljømærker
Produktion og Logistik
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
NOEA/Aalborg Universitet
”Kaldet til kærlighed”
...Slap af... HJGHK. Hvis du er rigtig træt af af den daglige stress som du skal til at gå igennem..
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Reduktion AM 2009.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Den anerkendende interviewform
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Indtægtsskabende aktiviteter. Hvad er vores afsæt? Vores hovedformål er at støtte de omkring danskere med sclerose og lette vilkårene for dem,
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Refleksioner og opsamling ift. i går
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Dorthe Feveile, Projektleder Dansk Design Center og DesignAndelen , DANSK LIVE, Esbjerg Brugerinddragelse - ”Kom tæt på dine kunder”
Bæredygtig business: grøn branding. Vi starter lige med at kridte banen op, som består af et marked, branding og farven grøn.
Lidelsens problem (teodicé)
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
At tale om sexualitet.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Stress En folkesygdom?.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Trivsel og mental sundhed
Best practice i sociale medier
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen i Stavanger

Kan vi bruke markedsføring til noe i fremtiden? Jakob Søndergaard pej gruppen/scandinavian trend institute Den 19. september 2013 Markedsføringsforeningen i Stavanger

Markedsføring på vej til at dø? ”Vi markedsføringsfolk kan blive ved med at gøre, hvad vi gør nu og så ride med udviklingen hele vejen ned til bunden. Eller vi kan sadle om nu” Don E. Schultz, professor Emiritus i markedsføring ved Northwestern University’s Medill School Content Marketing World-konferencen i Cleveland, Ohio, den 11. september 2013

En truet race Mange markedsføringsafdelinger risikerer at blive nedlagt og mange markedschefer står til at miste jobben i fremtiden

De store udfordringer Markedsføring er blevet akademiseret, indviklet og gjort til ”raketvidenskab”

De store udfordringer Markedsføring har på linje med CSR mistet sin sjæl og uskyld og er blevet alt for fokuseret på merkevarebygging for merkevarebyggingens skyld

De store udfordringer Markedsføringen kører på autopilot og er baseret på forældede teorier, så afstanden til den virkelige virkelighed og kunden er blevet alt for stor

De store udfordringer Markedsføring er blevet for digitaliseret og vi har reelt mistet kontakten til kunderne

De store udfordringer Vi har ladet os forblænde af gadgets, gizmos, apps, deals og promotions og har glemt den gode historie

De store udfordringer M erkevarer er blevet standardvarer, fordi det markedsføringsfolk gør i dag ikke trænger igennem og ikke differentierer

Hvad kan vi gøre? Markedsføring har kun sin berettigelse i fremtiden, hvis vi tager afsæt i forbrugerforståelse, mening og indhold

Succeskriterier for god markedsføring Dyb indsigt i sig selv Hvad kan jeg, hvad mener jeg, hvorfor er jeg? Dyb indsigt i hvem man taler med Hvad laver de, hvad drømmer de om, hvem vil de gerne være og hvad mener de?

På vej mod en ny tidsånd Vi står på tærsklen til en ny tidsånd, som for alvor vil manifestere sig i perioden Men fremtiden er allerede begyndt!

Vendepunkt? For første gang i 5-6 år er der for alvor tegn på reel bedring i store dele af verdensøkonomien Det er starten på et skelsættende internationalt tidsåndsskift fra krise over recovery til vækst

Ny tidsånd indefra og ud Mens den gamle tidsånd var baseret på udefra kommende faktorer, så skal vi selv skabe den nye tidsånd indefra og ud mod forbrugerne

Trender i værdikæden Trend Samfund Råvarer Branding Salg Sourcing Produktion Distribution Salgskanaler Forbrugere Design

Repetitionens æra er forbi Hvis vi ikke fanger sjælen i den nye tidsånd – og fanger de nye forbrugersignaler – så risikerer vi at ende som et levende museum for romantik, nostalgi, tryghed, bæredygtighed, det nordiske køkken, lokal og kortrejst mad, skandinavisk design – og merkevarebygging!

Gør op med tidens store værdiprojekter Tryghed, sikkerhed og det kendte Seriøs, fornuftig og ansvarlig Bæredygtighed, etik og miljø Værdi for pengene, substans, down sizeing Fællesskab, solidaritetsfølelse, forankring Nærhed, ærlighed, transparens, troværdighed Involvering og dialog Fravalg

Fremtidens store branchesuccesser tilhører de, som TØR gøre tingene anderledes

Tid, sammenhængskraft og sundhed er reelt det eneste som de norske forbrugere ikke har nok af i fremtiden Hvad er der penge i?

Eksempler på nye megatrender Fra mere til bedre Fra storytelling til indhold og mening Fra kompleksitet til simpleksitet Fra ”stort” til ”småt” (small is the new big) Fra stationær til nomade Fra land til by Fra maskulin til feminin Fra fravalg til tilvalg Fra ung til gammel Fra ”fælles” til ”ny egoisme”

Den norske selvopfattelse er under forandring

Den nye tidsånd tilhører kvinderne! 70-80% af samtlige købsbeslutninger Tænk feminine forbrugsuniverser Tænk ”drømmen om det gode liv” Kvinder drømmer om mening

Tag afsæt i meningen! Teknologi Produkt MeningLøsning

Forstå kvinders adfærd

Gode og kontante råd Gå den modsatte vej Revitaliser dit brand nu! Fokus på mening og indhold Find den ”nye luksus” Gør op med ”down sizeing”

Fra retro og heritage til clean slate brands

― Etablerede, traditionsrige brands står pludselig for det gammeldags, trættende og uinteressante ― Der er opstået en manglende tillid til ”de store”. ― Historie, arv og ”bagage” fremstår negativt ― Medvirkende årsag: sociale medier og transparens-tendensen ― De nye er: hurtigere, åbne og responsive ― Nye brands tiltrækker forbrugerne (pull funktionen) ― Nyetableret = nye forretningsværdier ― Forbrugeren oplever en større følelse af kontrol Trend: Fra heritage til clean slate brands

Slip merket løs? Eller tænk markedsføring som en god strandfest!

WOW SMART RIGHT NOW Differentier dig og skab merværdi gennem empatisk intelligens Oplevelsen og formål i centrum Kend din kunde – og hav de rigtige produkter til de rigtige priser Tilfør værdi i processen i form af information, vejledning etc. Løs problemerne! Convenience er kernen

1.Vær tæt på kunden (empati) 2.Gør noget mere for de kunder I allerede har 3.Udnyt potentialet med de ressourcer I allerede har 4.Tydelige mål/klar retning og hold fast i strategien 5.Skomager bliv ved din læst 6.Høst når det går godt/invester hvis det går tilbage 7.Mod/lyt til dig selv 8.Spring led over 9.Uafhængighed af alt og alle 10.Produkt kommer altid før brand 11.Action/handling frem for planer 12.Elsk din bundlinje Hvad gør forskellen?

De 3 store norske udfordringer: 1. det er gået alt for godt alt for længe 2. importvern/mangel på konkurrence 3. manglende forandringsparathed/traditionalister

Vinderne har en plan Taberne har en undskyldning

Jakob Søndergaard mobil