Læreruddannelsen – den nuværende og perspektivering vedrørende læreruddannelsens hstorie og kommende reformer på området Oplæg for KL`s arbejdsgruppe.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Institut for Naturfagenes Didaktik
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Den nationale faggruppe
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereform august 2014………………
Lærerprofessionen - en definition.
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Den danske universitetssektor
Forskningsprojektets grundideer
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
Inspiration til reformarbejdet
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen og ”FUF”
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
De første erfaringer med…
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Læreruddannelsens indretning i Danmark
Præsentationens transcript:

Læreruddannelsen – den nuværende og perspektivering vedrørende læreruddannelsens hstorie og kommende reformer på området Oplæg for KL`s arbejdsgruppe d. 1. december 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen Formand for Undervisningsministerens følgegruppe om læreruddannelsen

Læreruddannelsen – historisk set Læreruddannelsen har historisk set haltet efter folkeskoleloven Altid været præget meget af de politiske beslutningstagere – meget reguleret Læreruddannelsen er et samfundsanliggende ikke kun et skoleanliggende 1818 – præstegårdsseminarier – snæver fagkreds ( efter 1814) 1894 – systematik og større fagkreds – 3 årig 1930 – nye pædagogiske tænkere – Dewey , Montessori m.fl – 4 årig uddannelse 1954 – præget af reformpædagogik – Dewey tilsat den danske højskoletradition ( 3 år for studenter) 1966- loven – 2 linjefag – pædagogisk speciale – akademisering – (3½-4 år) 1997–loven – 4 linjefag 2007- loven – faglig styrkelse – 2-3 linjefag

Lærerens rolle Læremester, opdrager og vejleder Det handler om uddannelse, dannelse og opdragelse Formidler Leder Samspillet med andre faggrupper Derfor : Teori – praksis – elementet vigtigere end nogensinde

Kernen er i lærerjobbet er relationen Kernen inden for børne- og ungeområdet er relationen mellem professionel og barn/ voksen Relationen inspirerer, udvikler, heler Relationen kræver indlevelse, nærvær og accept fra den professionelles side. Psykisk ’medsving’. Relationen er samvær om et indhold – den professionelle skal være en troværdig repræsentant for indholdet. Faglighed er forudsætning for relation. Kilde: Inspireret af DPU, Per Fibæk Laursen

Treklangen i læreruddannelsen Faglighed Didaktik Praktik

Lærerkompetencer i henhold til Clearinghouse for dansk uddannelsesforskning Relationelle: Elevstøtte Samarbejde Relation til den enkelte elev Varme, respekt, tillid Ledelsesmæssige Didaktiske, herunder faglige Kilde: DPU, Per Fibæk Laursen

De vigtigste intentioner med den nye læreruddannelse Færre og større linjefag (2 eller 3) Faglighed Skærpede adgangskrav til uddannelsen og valg af linjefag Det pædagogiske element i fagene (0,2 samarbejdet) Praktikken som omdrejningspunkt (progression) Aldersspecialisering Nye fag (KLM, specialpædagogik, dansk om andetsprog)

Udvikling i søgning og optag de seneste 10 år Optagelsestal (1998-2007) Udvikling i søgning og optag de seneste 10 år 2007   2896 2006 3479 2005 3810 2004 4175 2003 4314 2002 4538 2001 4392 2000 4280 1999 4477 1998 4520

Optagelsestal 2007-2008 fordelt på steder Professionshøjskoler Seminarium Optag 2007 Optag 2008 Professionshøjskolen København Zahle 294 385   KDAS, dag 132 75 KDAS, aften 60 56 KDAS, Rønne 13 26 Blaagaards 208 137 Den flerfaglige professionshøjskole i Region Hovedstaden Frederiksberg 243 298 Professionshøjskolen Sjælland Holbæk 100 86 Haslev 57 59 Vordingborg 107 76 Professionshøjskolen Lillebælt Odense 201 198 Skårup Jelling 125 92 Professionshøjskolen Syd Haderslev 139 116 Professionshøjskolen Vest Ribe 108 77 Professionshøjskolen VIA UC Nørre Nissum 71 62 Skive 91 65 Århus 416 414 Silkeborg 177 145 Professionshøjskolen Nord Aalborg 206 172 Hjørring 73 50 I alt 2896 2645

Hvorfor vælger 2645 at blive lærerstuderende i 2008 2. prioritet / universitetsuddannelse bag sig Praktisk uddannelse Didaktik er spændende Uddannelsen er personligt udviklende Gode jobmuligheder Gode arbejdstider Jobbet er alsidigt og afvekslende Samfundsmæssig betydning

Fuldførelsesprocent og glidende gennemsnit for personer der starter på læreruddannelsen 3.9. Kilde: AKF

Fuldførelsesprocent for personer, der starter på uddannelsen som lærer fordelt på regioner Kilde: AKF

Andel af studerende, der er enige i, at teoriundervisningen fylder indholdsmæssigt for meget i forhold til det praktiske arbejde, fordelt på de fire fokus-uddannelser og øvrige uddannelser 8.15 Kilde: AKF

Lærermangel Mangel på lærere i 2015: Danmarks Lærerforening: 8.000 Undervisningsministeriet (UNI-C): 800 15.000 forlader folkeskolen frem mod 2014 Personaleomsætning på 11-13% årligt (07-08

Lærermangel Kilde: UNI●C

Rekruttering Rekrutteringsproblemer i alle nordiske lande bortset fra Finland Rekrutteringsproblemer i stort set alle europæiske lande – undtagen 2 Kilde: DPU

Praktikken ECTS Uger Gennemsnit pr. år Danmark 36 24 9 ECTS 6 uger Finland 16-20 4 ECTS 3-4 uger Island 12 8 ECTS 4 uger Norge 20-22 5-5½ uger Sverige 30 20 Kilde: DPU

Beskæftigelse Ledighed Kommentar Danmark Lav Sandsynligvis mangel på visse fagkombinationer (bl.a. naturfag) Ansættelse af ikke-uddannede Finland Meget lav Positiv beskæftigelsessituation Sandsynligvis fremtidig mangel indenfor naturfag Island Ingen Norge Den forventes ikke at stige Sverige 85% uddannede i førskoleklasse 86% uddannede i 1.-9. Kilde: DPU

Lavere grundskole Primary Højere grundskole Lower secondary Undervisningstimer per uge Lavere grundskole Primary (1-6) Højere grundskole Lower secondary (7-9 (10)) Danmark 16 Finland 18 Island 19 Norge 20 17 Sverige Ikke nationalt reguleret OECD 21 Kilde: DPU

Lærerprofessionens anseelse Danmark Lav status Lærere og skole kritiseres ofte i medierne Finland Høj status Island Svækket status Norge Kritisk diskurs i offentligheden Sverige Ofte debat og kritik i medierne Kilde: DPU

Kommissorium for følgegruppen Faglig styrkelse af læreruddannelsen Samspil mellem linjefag og pædagogiske fagområder samt justering af fagenes indhold Praktikken, dens progression, samspil med de øvrige fag og ændrede bedømmelse  Bedre gennemførelse af studiet  De studerendes valg af linjefag med henblik på højere grad af linjefagsdækning i folkeskolen  Institutionernes evne til at honorere fagenes nye indhold og sammenhæng Kommunernes rekruttering og modtagelse af de nye lærere Sammenhæng og samarbejde mellem læreruddannelsen, universiteter, andre uddannelser og forskningsmiljøer

Følgegruppens sammensætning Direktør Agi Csonka, EVA Dekan Nils - Georg Lundberg, UCN Prodekan Henrik Busch, KU Skoleleder Søren Chr. Nielsen Professor Jens Rasmussen, DPU Lektor Birgitte Pontoppidan, VIA Direktør Per B. Christensen, Næstved (formand)

Evaluering Evalueringselementer – input: Mødepligt Undervisnings- og vejledningstilbud Linjefagsvalg Styrkelse af linjefagene Styrkelse af naturfagene Øvrige prioriterede område (klasseledelse etc.) Praktik Pædagogiske fag Anvendelsen af it i undervisningen

Evaluering Evalueringselementer – output Gennemførelse og frafald Overgang fra studie til erhverv Sammenhængen mellem de studerendes almene kompetencer og lærergerningens udfordringer Undersøgelse af forsyningen med linjefagskompetencer til skolen idag

Andre veje til at blive lærer Meritlæreruddannelsen Supplerende læreruddannelser 4 + 1 modellen ( DLF)

Perspektivering Enhedslæreruddannelsen – opbrud med denne ? Har vi en læreruddannelse i Danmark i dag ? Det livslange læringsperspektiv – efter – og videreuddannelse Praktik og teori i uddannelsen Andre veje til at blive lærer – universitetsvejen – meritlærer Lærerforsyning – udbud og placering Sammenhængen til andre professionsuddannelser og til gymnasielæreruddannelsen Karriereveje for læreren Sammenhængene mellem praksis, udvikling og forskning

Perspektivering fortsat Søgemønstret til læreruddannelsen – hvordan får vi flere stærke ansøgere? Andre faggrupper i folkeskolen, der kan erstatte og supplere lærernes kompetencer Af - akademisering af uddannelsen eller… Fagets anseelse, attraktive arbejdspladser og kommunernes ansvar Praktikken som kommunernes udstillingsvindue Internationalisering af uddannelsen – Bologna ( 3 + 2 + 3) Deregulering af læreruddannelsen