Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Undervisningsplanlægning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Ellært Et ”Læringsspil”
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Blended Learning - en introduktion
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
IT i undervisningen.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious.
Future of game-based learning Ph.d., Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Serious Games Interactive 28. March
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Serious Games Interactive | |
Helhedsorientering & Tværfaglighed
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Paneldebat Esben Staffan Henrik Bo Svend Perspektiver!?
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
1 1 Game-Research.com Læringsspil i fremdrift Adjunkt, Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 12. Maj 2005, Karrebæksminde.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer.
This project has been funded with support from the European Commission
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvordan motiverer vi de unge?
Company programme - Veda
Spiludvikling.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Projekt: Koncept til formidling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced content, operate according to sound pedagogical principles, enable classroom customisation, and create real excitement within the core game market” - Henry Jenkins "I have never seen a good educational game. It's crap for 30 years." - Brenda Laurel

IT-Universitet Kbh.Forskning i computerspilsa læringspotentiale for ældre målgrupper. Serious GamesLæringsspil baseret på samarbejde mellem seriøs forskning, spiludvikling og indholdseksperter. Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’ Min baggrund

Skabe ny type af læringsspil baseret på kommerciel spilteknologi og know-how (se for mere info) Skaber prototypen: Global Conflicts: Middle East. Et partnerskab mellem IT-Universitet København, Over The Edge, EA Europe, Alinea, en række skoler og indholdseksperter. Nuværende projekt To screenshots fra prototypen til spillet Global Conflicts: Middle East om Israel-Palæstina konflikten Nuværende projekt

Tilståelse Mange læringsspil er elendige 1.Spillene er alle ens 2.Emnerne er ens 3.Teknologien er utidssvarende 4.Forældet læringsbegreb

Læringsspil finder sjældent balancen Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 1)

Agenda 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvordan nye læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil?

Simpelt gameplay: Ofte bygget på klassiske simple spil i genrerne puzzle, adventure og action. Små budgetter: Få penge, dårlig teknologi og mangler rigtige kompetencer Begrænset indre motivation: Afhænger oftest af ekstern belønning til at give interesse og motivation. Manglende integration: Læringsdelen og computerspildelen ikke integreret – ofte bliver legedelen dominerende. Behavioristisk læringsteori: Snarere lære at 2+2 = 4 end hvorfor det er lig 4. Distribution, licenser og marketing: De sælges i boghandler, supermarkeder, skoler, familiemagasiner. Udgangspunktet er eksisterende mærker som Garfield, Disney, Bellini el. Pixeline, Læringsspil ofte kendetegnet ved…

Forskellig brug af læringsspil EdutainmentUnderholdningsspil Uformel læring (fritid) Ex. Magnus & MyggenEx. Bellinis Bikini Formel læring (skole) Ex. Matematik i MånebyEx. The Sims

Læringsspil eksempler

Agenda 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvordan nye læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil?

Motivation læringssspil Motivation en afgørende del af læringsspil - kan komme to steder fra. Kulturelle omgivelseStrukturelle form Intrinsic vs. extrinsic Ja, de virker…

Motivation i læringsspil Udfordring Mål, usikkert resultat, klare success kriterier Kontrol Feedback, valg, magt, maksimere input-output, Nysgerrighed Visuelle elementer (bevægelser, farver), kognitive form (Komplet, konsistent, simplicitet) Fantasi Endogen, exogen, følelsesmæssig investering, Interpersonal Endogen, exogen, samarbejde, konkurrence, genkendelse

En anden form for læringsspil Udfordring Mål, usikkert resultat, klare success kriterier Kontrol Feedback, valg, magt, maksimere input-output, Nysgerrighed Visuelle elementer (bevægelser, farver), kognitive form (Komplet, konsistent, simplicitet) Fantasi Endogen, exogen, følelsesmæssig investering, Interpersonal Endogen, exogen, samarbejde, konkurrence, genkendelse

Ny start for læringsspil til formel læring Elev relevans (Bygger engagement og investering) - konkrete erfaringer Autonomi Modaliteter Sikkert og udfordrende Klart formål Pædagogiske relevans (kræver instruktion) - Link til andre erfaringer og bygge koncepter Peger fremad i pædagogisk retning Understøtter lyst til læring Passer med curriculum } } Computerspil støtter ikke nødvendigvis disse Computerspil støtter disse stærkt Det er balancen og forbindelse mellem disse to som er svær

1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvordan nye læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil? Agenda

Vision for Global Conflicts Skabe næste generation af læringsspil

Global Conflicts: Middle East  Pc/Mac  Ultimo 2006  Målgruppe elever 13+  Rollespil

Teaser for Global Conflicts  Vokser ud af international forskning  Mix af kompetencer: Spiludviklere, forskere, lærere og indholdseksperter  Samarbejde med firmaer  Global tilgang gennem stærkt netværk  Stærk spilteknologi og adgang til support  Stærk validering og testning

Spillets flow Vælg Mission Udforsk universet Debriefing Tal med folk

Spillet Global Conflicts Spil demo

Læringsdynamik  Erfaringsbaseret: Fra konkret til abstrakt.  Læringsstil: Feedback, man gør en forskel, multimodal, plads til fejl og udfordrende.  Stærkt spilunivers: Engagerende, realistisk og dynamisk.  Integrerer tilgang: Spil, grupper, læreroplæg, debriefing, test og evaluering, Experiential Learning Concrete experience Reflection & Observation Abstraction & Generalization Applying & Testing

Undervisningsforløb  Tværfagligt: Bro mellem historie, religion, samfundsfag, psykologi og geografi. Forskellige veje ind i temaet afhængig af fokus, niveau og evner.  Enkelt fag: Generelt overblik over konflikten, men styrer studerende til mest relevante emner.  Supplerende materiale: Studerende kan engagere sig med spillet og materialet derhjemme. Dermed understøttes læring I skolen.

Eksempel på tværfagligt forløb

1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvordan nye læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil? Agenda

 Man skal være kritisk og overveje:  Hvordan lever spillet op til lovede læringsmål  Hvordan passer egen læringsteori og spillets  Hvilken kontekst skal det fungere i  Hvordan forholder det sig teknisk  Hvordan får man tænkt læring udover spillet  Hvordan håndterer spillet spring mellem aldre  Hvor erfaren er målgruppen med spil og IT Udvælgelse af læringsspil Hvor seriøst er spillet…

Tak fordi i lyttede. Jeg kan kontaktes på nedenstående. eller Slides vil på (nederst på siden) Links: Spørgsmål