Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
IKV i den politiske kontekst
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Realkompetencevurdering i Danmark
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Hvorfor individuel kompetencevurdering i AMU?
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
”Det er i handlingen, at magien ligger”
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Fra ufaglært til faglært
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning og udvikling

Hvad er individuel realkompetencevurdering? Realkompetencevurdering er en MEGET stor hemmelighed for stort set alle voksne i hele kongeriget Danmark! ØV – ÆRGERLIGT – SPILD AF RESSOURCER - Men I kan gøre noget ved det!

Formålet med realkompetencevurdering Vurdering og anerkendelse af den enkelte persons realkompetencer Grundlag for videre deltagelse i voksen- og efteruddannelse

Realkompetencevurderinger Kan gennemføres i hele uddannelsessystemet, f.eks. i forhold til: Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) Erhvervsuddannelserne (GVU/EUV) Almen voksenuddannelse og hf-enkeltfag Videregående Voksenuddannelse (VVU) Diplomuddannelse Dette oplæg sætter særligt fokus på realkompetencevurderinger i forhold til AMU

Individuel kompetence- vurdering i AMU - IKV i AMU Forhindrer, at voksne deltager i AMU, som de allerede har kompetencer i forhold til Kan dermed nedsætte den tid, der skal gå til kompetenceudvikling Bidrager til, at voksne får papir på de kompetencer, de allerede har Giver voksne en individuel uddannelsesplan, der kan få stor betydning for de voksnes uddannelse, job og beskæftigelse BIDRAGER TIL EN MÅLRETTET KOMPETENCEUDVIKLING – F.EKS. OGSÅ TIL FAGLÆRT NIVEAU

Beviser for IKV i AMU IKV-deltagerbevis – som dokumentation for selve gennemførelsen af IKV i AMU AMU-uddannelsesbevis (-er) Udleveres når uddannelsesinstitutionen har vurderet, at deltageren har kompetencer, der svarer til en hel arbejdsmarkedsuddannelse eller et helt enkeltfag fra en erhvervsuddannelse AMU-kompetencebevis Udleveres når uddannelsesinstitutionen har vurderet, at deltageren har kompetencer, der svarer til dele af en arbejdsmarkedsuddannelse eller dele af et enkeltfag fra en erhvervsuddannelse

AMU-uddannelsesplan Den individuelt tilrettelagte uddannelsesplan kan indeholde: De dele af en AMU-uddannelse, som IKV-deltageren mangler for at kunne få et AMU-uddannelsesbevis Andre arbejdsmarkedsuddannelser, som kan hjælpe IKV-deltagerne frem mod det job, han/hun ønsker Uddannelsesplanen kan bidrage som motivation for videre uddannelse i AMU-systemet

Et eksempel på en AMU-uddannelsesplan Individuel AMU-uddannelsesplan IKV-deltagerens navn: Jesper Hansen Adresse: Jernbanegade 45, 5000 Odense Tlf.nr./mobil/e-mail: 12 34 56 78, jesperhansen@ikv.dk Evt. stilling og ansættelsessted: Chauffør, Vognmand Pedersen Uddannelsesplan gældende for perioden: Oktober-november 2014 Skolens virksomhedskonsulent: Lise Nielsen, AMU Høj, tlf.: 87 78 87 78, ln@amu.dk Kvalificering gennem deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser AMU-mål Omfang i dage Uddannelsessted Tidspunkt for gennemførelse Evt. udgifter samt godtgørelser 43962 Køreteknik og ny teknologi 2 AMU Høj 6.-7. oktober 2014 244 kr. i deltagerbetaling. VEU-godtgørelse. 45126 Køreteknik, miljø og arbejdsfunktioner 3 8.-10. oktober 2014 366 kr. i deltagerbetaling. VEU-godtgørelse. 45082 Manøvrering, forsikring og færdselsregler 17.-19. november 2014 Et eksempel på en AMU-uddannelsesplan

IKV i AMU giver god mening! - cases på IKV i AMU Fra ledig flymekaniker til automatiktekniker Ufaglært ”madmor” i en daginstitution ønsker at få styrket sin faglige identitet It-færdigheder kompetencevurderes i åbent værksted Vurdering af dagplejeres kompetencer Behov for målrettet kompetenceudvikling i en lagervirksomhed

Fra ledig flymekaniker til automatikteknikker En ledig flymekaniker har ønske om job som automatiktekniker, hvor der er gode jobmuligheder Deltagelse i IKV i AMU på Teknisk Erhvervsskolecenter i 1½ dag Kompetencevurderes sammen med fire andre Vurdering op imod 1-18 AMU-mål (21 kursusuger) Teoretiske og praktiske opgaver Resultat: Tre AMU-uddannelsesbeviser, svarende til 3 ugers varighed AMU-uddannelsesplan, der kan føre frem til et supplerende uddannelsesbevis som automatiktekniker

Ufaglært madmor i en daginstitution ønsker at få styrket sin faglige identitet Uddannet fritidspædagog har efter et trafikuheld fået job som madmor i en daginstitution Har hørt om IKV i AMU og kontakter Hotel og Restaurantskolen Der udvælges to AMU-mål og to EUD-enkeltfag En dags teoretisk kompetencevurdering og en dag praktisk afprøvning i køkkenet Resultat: Fire uddannelsesbeviser svarende til 22,5 dage Forslag om at deltage i GVU 1.300 kr. mere i løn pr. måned

It-færdigheder kompetence- vurderet i åbent værksted En virksomhed har behov for, at medarbejderne bliver bedre til at anvende regneark – tilbud om IKV Medarbejderne beskriver deres kompetencer Faglæreren fra EUC Vest har en samtale med hver enkelt medarbejder og udvælger en række test til den enkelte medarbejder Medarbejderne kommer i mindre hold og deltager i test i skolens åbne it-værksted Resultat: AMU-uddannelsesbeviser Individuelle AMU-uddannelsesplaner

Vurdering af dagplejeres kompetencer Kommunen har fokus på dagplejernes kompetencer i relation til bl.a. forældresamarbejde Kommunen og SOSU-skolen afholder et informationsmøde for dagplejerne IKV gennemføres i forhold til fem arbejdsmarkedsuddannelser IKV-deltagerne løser skriftlige opgaver og gennemfører rollespil i mindre grupper Resultat: 1/3 af deltagerne får to AMU-uddannelsesbeviser Mange deltagere får et AMU-kompetencebevis Alle deltagere får en AMU-uddannelsesplan

Behov for målrettet kompetenceudvikling i en lagervirksomhed Samarbejde mellem virksomhedsledelsen og en medarbejderrepræsentant AMU SYD præsenterer IKV i AMU på et møde for medarbejderne IKV gennemføres i virksomheden gennem løsning af teoretiske og praktiske opgaver Resultat: Nogle medarbejdere får AMU-uddannelsesbeviser Alle medarbejdere får en individuel AMU-uddannelsesplan

Kort om reglerne for IKV i AMU

Hvem kan deltage i et IKV i AMU-forløb? Alle, der har adgang til uddannelser inden for AMU-lovens rammer, har mulighed for at deltage i IKV i AMU IKV i AMU er et tilbud til enkeltpersoner Uddannelsesudbyderen kan afslå at iværksætte IKV i AMU, hvis det på forhånd kan konstateres, at ansøgerens realkompetencer ikke (eller kun i meget begrænset omfang) indgår i det/de uddannelsesmål, der ønskes kompetencevurdering i forhold til

Faser i IKV i AMU Det egentlige IKV-forløb består af tre faser, men der er også en fase før selve forløbet: Før-fase: Generel information og rådgivning Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2: Afprøvning og vurdering Fase 3: Samlet vurdering og anerkendelse Faserne og aktiviteterne involverer i forskelligt omfang uddannelsesinstitutionen og deltageren, men jobcentret og ansættelsesvirksomheden kan også bidrage

Hvor lang tid? Et IKV i AMU-forløb kan vare i op til fem dage For flygtninge og indvandrere, som mangler dokumentation for kompetencer erhvervet uden for Danmark, kan IKV-forløbet vare i op til 10 dage IKV-forløbet afsluttes, når faglæreren har skabt sig et grundlag for at vurdere deltagerens kompetencer

Øvrig kompetencevurdering Personer, der deltager i IKV i AMU, skal have tilbud om at få vurderet deres basale færdigheder i læsning og i matematik Resultatet af en IKV i AMU kan nogle gange motivere AMU-deltagerne til at påbegynde en erhvervsuddannelse Hvis en deltager i IKV i AMU ønsker at deltage i en erhvervsuddannelse, gennemføres en ny kompetencevurdering i forhold til erhvervsuddannelsen

Hvem må foretage IKV i AMU? Alle godkendte AMU-udbydere må foretage IKV i AMU i de mål de er godkendt til De faglærere, der gennemfører IKV i AMU, skal have de samme kompetencer som de faglærere, der underviser inden for de konkrete arbejdsmarkedsuddannelser Det er jo en faglig kompetencevurdering, der skal gennemføres IKV-deltageren skal kunne få udstedet et AMU-uddannelsesbevis uden at deltage i selve uddannelsen Skolen kan ikke dispensere for myndighedskrav (f.eks. certifikater) i et IKV-forløb

IKV-deltageren skal: Være helt klar over hensigten med deltagelse i en kompetencevurdering – det er ikke undervisning! Bidrage til at dokumentere sine kompetencer, så faglæreren har et godt grundlag for at tilrettelægge kompetencevurderingen Deltage aktivt i løsning af de praktiske og teoretiske opgaver, der indgår i en IKV i AMU

Faglæreren skal: Tilrettelægge kompetencevurderingen, så alle kompetencerne i de udvalgte AMU-mål vurderes Vurdere deltagerens kompetence på samme måde, som hvis det var en deltager i AMU Hjælpe deltageren til at gå i dialog med jobcentret eller arbejdsgiveren om kompetenceudvikling

Jobcentret/virksomheden kan: Hjælpe IKV-deltageren med at afdække, i hvilken retning kompetencevurderingen skal gå Inden for hvilke områder har deltageren nogle kompetencer, som han/hun ikke har papir på? Hvor ligger jobmulighederne? Hvilke kompetencer efterspørger arbejdsmarkedet eller den konkrete virksomhed? Hjælpe IKV-deltageren til at få kontakt med en uddannelsesinstitution, der kan gennemføre IKV Hjælpe IKV-deltageren med at dokumentere arbejdserfaringer, kompetenceområder etc. – f.eks. i Min Kompetencemappe

Hvilke muligheder er der for, at jobcentre, a-kasser og virksomheder i højere grad kan gøre brug af IKV i AMU? Hvilke erfaringer har I med RKV / IKV i AMU?