Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Hjerterum og opsøgende funktion
”Vi tager børns fritid alvorligt"
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Ørestad Skoles værdier
Trivselspolitik på Løsning Skole
Læringsstile og lektier
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Velkommen til Lagoni SFO
Lærerprofessionen.
Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Tilfredshedsundersøgelse
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
De seks bedste billeder fra gruppen
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser. Disse kan ses i de pædagogiske årsplaner, som vi udformer i DUS.

Læring og faglig udvikling: Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser. Disse kan ses i de pædagogiske årsplaner, som vi udformer i DUS. Eksempler på forskellige lege - og læringsprocesser: Bevægelse, leg og motorisk udfoldelser Ture/udflugter, dvs. virksomhedsbesøg, udforskning af lokalområdet samt naturen, museer m.m. Kreative aktiviteter Sprogudvikling via historie oplæsning, Fantasifortællinger, quizzer, skuespil Computerspil med sociale processer for øje Desuden deltager/underviser pædagogerne i skoledelen. Dette foregår i de understøttende lektionerne, lektiehjælp/fagligfordybelse og indskolingstimer.

Motorik i O. Lek. samt Virksomhedsbesøg og Æstetiske processer.

Virksomhedsbesøg. At vise sine forældres arbejdsplads frem er STORT

Udforskning af lokalområdet. Vi har den bedste placering i Aalborg Udforskning af lokalområdet. Vi har den bedste placering i Aalborg. Vi har alt og bruger det flittigt.

Kunst og æstetiske læreprocesser. At være en del af noget større Kunst og æstetiske læreprocesser. At være en del af noget større.. Og fordybe sig i sit eget.

Alsidig udvikling For at sikre en alsidig udvikling hos børnene, har vi fokus på følgende: Vi giver børnene frirum til at udvikle deres fantasi og kreativitet Vi støtter børnene i deres personlige udvikling, så de fortsat vil og har interesse i, at udforske nye områder/muligheder Vi vil tage udgangspunkt i det enkelte barns niveau og finde deres nærmeste udviklingszone Som ”arbejdsredskab” til ovenstående benytter vi os ofte af: Kreative udtryksformer så som billedkunst, musik, dans samt teater. Vi har fokus på æstetiske læreprocesser

Den nærmeste udviklingszone. Vi er forskellige og det er ok Den nærmeste udviklingszone. Vi er forskellige og det er ok. Vi har forskellige kompetencer og forskellige interesser.

Understøttende undervisning Den nærmeste udviklingszone Understøttende undervisning Den nærmeste udviklingszone. At lære nye færdigheder. Her er det sløjfer, knapper m.m.

Sundhed og trivsel Sundhed og trivsel har været et af DUS Vesterkærets større indsatsområder, som bl.a. har medført at vi har etableret: Motorikhold Frugt så ofte som muligt Vandautomater Regelmæssigt brug af Gymnastiksal, DUSSENS udearealer samt deltagelse i diverse sportsturneringer Ture ud af huset, vi går så ofte det er muligt, frem for at tage bussen Vesterkærets skole har udarbejdet en særlig ”Sundhedspolitik” (se skoleportalen) Børneinterview Store og små venner tildeles alle børn i DUSSEN ”Fri for mobberi,” vi arbejder med en anerkendende tilgang til børnene Sorggruppe Pædagogerne er rollemodeller. Børnene lærer om sociale kompetencer ved at se på, hvordan vi voksne taler og agere sammen. Vi voksne er meget bevidste i vores omgang med hinanden  

Ture ud af huset. Drengeklub, Pigeklub, Naturoplevelser.

Faste traditioner: Juleture F. eks Faste traditioner: Juleture F.eks. til Historisk Museum samt ture til ”Det gule hus”

understøttende lektioner: ”FRI FOR MOBBERI”

Den vi rører ved, mobber vi ikke!

Særlig indsats I vores pædagogiske arbejde, har vi altid haft stor fokus på det enkelte barn og dets behov samt kompetencer. Vi har derfor arbejdet med følgende gennem mange år: Udviklingsplan for det enkelte barn Tværfagligt samarbejde i forbindelse med skolestart og ved overgang til klub Faglig sparring dels med specialteam PPR, skolepsykolog, sundhedsplejerske, trivselsperson og KC Uddannede mobbekonsulenter Uddannelse af personalet I forbindelse med vores arbejde med den rummelig og inkluderende skole, har vi set et behov for at arbejde specielt med nogle af de børn, der har særlige behov. Derfor har vi lavet følgende tiltag: Pusterummet, som er et forum, hvor der er plads til de børn som har ekstra brug for støtte, allergi, sorggruppe, motorisk screening

Skole/hjem samarbejde i Dussen Hos os kommunikerer vi bl.a. med forældrene via nedenstående: SkoleIntra (mails og billeder) SMS beskeder som giver besked om nyt på intra. Infoskærme som i billeder og tekst dokumentere dagligdagen i DUSSEN Daglig kontakt med forældre Kontaktbøger i allergi og pusterummet Månedsplaner Udviklingssamtaler på en ½ time samt 1 forældremøde sammen med skoledelen Udviklingsplaner/årsplaner Skolebestyrelsen Den åbne skole Vi arbejder til stadighed på at forbedre og gøre vores skole/hjem samarbejde så tilgængelig og opdateret som muligt. Det er vores mål at arbejde på en yderligere forbedring af den digitale kommunikation.

Ledelse og medarbejdere De vigtigste råstoffer til udvikling af en god arbejdsplads med udvikling som mål, er: Medarbejdere og ledelse. Hos os, arbejder vi med følgende tiltag: Anerkendende tilgang til samarbejdet Personaleudvikling, eks. udviklingssamtaler, uddannelse Teambaseret arbejdsform Teammøder, stormøder, pædagogisk forum, årlige kursus og møder med skolebestyrelsen. Personaleforening, sociale aktiviteter.

De fysiske rammer For os, er det vigtigt, at de fysiske rammer er så fleksible som mulige og giver en mangfoldighed af muligheder, så de kan anvendes såvel i undervisningsdelen som i DUS-tiden. Vi betragter Vores ude område samt nærmiljø som et fysisk rum vi gør brug af. Legepladsen/motoriktårnet, grønne områder til hulebygning, bålplads, fodboldbaner til bevægelse, spil, leg og udforskning Fjorden, Marinemuseet, Skrammellegepladsen, Haraldssund, Frejas baner, Travbanen, Friluftsbadet, Biblioteket. Jujitsu klubben, Rideskolen. Vi sætter stor pris på at vores fysiske rammer indendørs er: Fleksibel i indretning og funktion Hyggelige Inspirerende, så de indbyder til leg samt diverse aktiviteter samt brugbare til fleksibel undervisning Allergivenlige ”Digitale” med Computere samt Wii, som kan bruges i alle rum Desuden gør DUSSEN brug af diverse faglokaler på skolens område, Gymnastiksal, Musiklokale, Medierum, osv

Vores dejlige ”uderum”

Vi har bygget hule i det grønne.

Et godt sted for os, at samles.

I Vores helt egen verden, i den store verden.

Undervisning og DUS i samme lokaler.

Målsætning: Astma og allergigruppen er underlagt skolens og DUSSENS målsætning. Allergigruppen har som mål at sikre : Børnene en så normal hverdag som muligt. At der tages individuelle hensyn til børnene. At der er et udvidet forældresamarbejde. At personalet i Dus/Skole orienteres løbende om astma og allergi af allergipædagogerne. En årsplan for det pædagogiske arbejde og en udviklingsplan for det enkelte barn, som tager hensyn til det enkelte barns allergiproblem for både undervisnings- og fritidsdelen. At barnet selv bliver i stand til at foretage de fravalg, som deres handicap nu engang betyder for dem og lærer barnet at mærke hvordan han/hun har det, samt at barnet selv bliver i stand til, at kunne tage deres medicin.  

Hjælp i allergirummet.

Vi er i bevægelse hver dag.