De 8 excellence-begreber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Inspirationstema: Børns rettigheder
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Produktion og Logistik
Skabelon til strategisk plan
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Hvad siger medarbejderne?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Medalje til Høje-Taastrup
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Resultatkriterierne i praksis Målinger er et must!
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Handlingsplan 2015.
Medarbejder-resultater Partnerskaber & Ressourcer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

De 8 excellence-begreber Excellence Modellen De 8 excellence-begreber Excellence Modellens værdigrundlag Hvad rummer begreberne set i et offentlig sektor perspektiv? Hvordan bruges de 8 begreber i modellen og af assessorer Hvordan kan en arbejdsplads bruge de 8 begreber Øvelse: Egen modenhedsmatrix

De 8 excellence-begreber Resultatorientering Kundefokus Lederskab og fastholdelse af formålet Ledelse gennem processer og data Medarbejderudvikling og involvering Løbende læring, innovation og forbedring Udvikling af partnerskaber Samfundsansvar

Resultatorientering Definition Excellence er at opnå resultater, der tilfredsstiller alle organisationens interessenter Ideal At stræbe efter resultater, som afspejler et højt ambitionsniveau og overstiger interessenternes forventninger Spørgsmål Hvad er det egentlig jeg skal præstere? Hvordan hænger målene for mit arbejde sammen med hele arbejdspladsens mål? Hvordan kan jeg opnå de forvende resultater? Hvordan bliver jeg hele tiden bedre til at løse mine opgaver? Udfordring At kende sine interessenter og deres forventninger At vide, hvad der er et højt ambitionsniveau At foretage et strategisk valg inden for det muliges kunst At pege på og kommunikere de vigtigste resultater Vildfarelse Resultater alene for at skabe legitimitet Resultatfokus i en grad, som skaber stress

Kundefokus Definition Excellence er at skabe vedvarende værdi for kunderne Ideal At møde kundens behov inden for et besluttet og kommunikeret niveau for service og kvalitet, som er ambitiøst i forhold til de politiske og økonomiske forventninger. Spørgsmål Hvordan er det lige, at jeg i det daglige bidrager til at møde kundens behov? Hvor er det, at lovgivning, regler eller beslutninger fastlægger en præcis ramme for, hvordan jeg møder kundens behov? Hvor er det, at jeg har frihed til at møde den enkelte kundes helt særlige behov? Udfordring At kende kunden – og være i stand til at segmentere kunderne i forskellige grupper i forhold til deres forventninger og tilfredshed At vide, hvad der er et højt ambitionsniveau i forhold til de politiske forventninger (og i forhold til ”konkurrenter”, når de findes) Samspil med politikere om at fastlægge niveauet for service og kvalitet At foretage et strategisk valg og kommunikere dette valg til omverden Vildfarelse Vi ved bedst… vi er jo eksperter… Kunden har altid ret

Lederskab og fastholdelse af formålet Definition Excellence er visionært og inspirerende lederskab koblet sammen med fastholdelse af formålet Ideal Et stærkt lederskab, som giver retning for institutionens udvikling gennem missioner, visioner, værdier og strategier, der omsættes til målbare og forståelige mål. Ledelsen går foran i arbejdet med fornyelse og viser en adfærd, som er forbilledlig for medarbejderne og skaber respekt hos interessenterne. Spørgsmål Hvad er institutionens mission og vision – og hvordan bidrager jeg til, at vi efterlever disse? Hvordan efterlever jeg i det daglige vores værdier gennem min måde at møde kolleger og kunder på? Udfordring At vide, hvad normen for lederskab er hos os At turde praktisere et stærkt lederskab At drage konsekvenser af, at normer ikke efterleves At lederne formår at give liv til mission, vision og værdier At lederne udvikler bevidsthed om og metoder til fornyelse At beherske ledelse af ledere – og ledelse af politikere Vildfarelse Procedurelederskab (vi har skam det hele på skrift…) Forbilledlighed som hindrer fornyelse (sådan gør vi hos os…)

Lederskab gennem processer og data Definition Excellence er at lede organisationen gennem indbyrdes afhængige og relaterede systemer, processer og data Ideal Et ledelsessystem baseret på institutionens processer og nøgleprocesser. Spørgsmål Hvilke processer er det, jeg indgår i? Hvem er procesejer for de processer, jeg bidrager til? Hvordan og hvornår kan jeg bidrage med forslag til forbedringer? Hvad er målene for de processer, jeg indgår i – og hvordan indgår kundens behov/forventninger i fastlæggelse af målene? Udfordring At definere institutionens procesmodel – herunder hvad der er nøgleprocesser (strategisk vigtige processer) At finde ud af, hvordan der kan måles på kvaliteten og effektiviteten af processerne At evaluere og forbedre nøgleprocessernes effektivitet At omsætte viden om processer og data til politisk information Vildfarelse Dokumentationsoverflod/Målehelvede Systemer/procedurer/håndbøger, som er rene ”kulisser”

Medarbejderudvikling og -involvering Definition Excellence styrker medarbejdernes indsats gennem deres udvikling og engagement Ideal At udvikle og anvende medarbejdernes kompetencer, så de både nu og fremover kan understøtte institutionens mission, vision, strategier og resultatkrav. Spørgsmål Hvad skal jeg kunne nu og fremover, for at løfte mit job? Hvordan bruger jeg min viden og færdigheder på en måde, så det er motiverende for mig og passer ind i helheden? Hvor kan jeg involvere mig og bidrage til at udvikle helheden på min arbejdsplads? Udfordring At få hold på begrebet kompetencer At arbejde med at udvikle mennesker gennem det daglige arbejde og samvær (frigøre medarbejdernes fulde potentiale) At få medarbejderne til at engagere sig i deres egen udvikling At udvikle en feedback-kultur Vildfarelse At det altid er muligt at opnå overensstemmelse mellem egne ønsker og arbejdspladsens behov Involvering for involveringens skyld (overdreven demokratisering) Udvikling alene gennem systemer/rutiner

Løbende læring, innovation og forbedring Definition Excellence udfordre status quo og gennemfører forandringer ved at bruge læring til at skabe innovation og muligheder for forbedring. Ideal At skabe rammer for, at medarbejdere, kunder og interessenter bidrager med deres kreativitet og engagement til arbejdet med forbedringer. Spørgsmål Hvad er det jeg har lært af mine opgaver på det seneste? Hvad er det jeg kan, som jeg kan lære andre? Hvor ser jeg behov for, at vi gør tingene på en anden måde? Hvor kan jeg bidrage med mine erfaringer, så vi fremover gør tingene på en ny måde? Udfordring At finde de metoder og rammer, som frigør medarbejdernes, brugernes og interessenternes kreativitet At skabe rum til forbedringer – herunder særligt tid At finde de medarbejdere, kunder og interessenter, som er i stand til at bidrage til arbejdspladsens udvikling Vildfarelse Selvtilstrækkelighed - vi har ikke brug for forandringer… Lærerværelseskultur Akademisering - forvirring over de mange muligheder

Udvikling af partnerskaber Definition Excellence er udvikling og vedligeholdelse af værdiskabende partnerskaber Ideal At indgå i gensidigt fordelagtigt og forpligtende partnerskaber, som bidrager til at skabe øget værdi for institutionens interessenter Spørgsmål Hvordan kan andre institutioner/virksomheder/personer bidrage til at løse strategisk vigtige opgaver hos os? Hvad kan vi lære af vores partnere – og hvad kan vi lære dem? Udfordring At finde ud af, hvordan partnere adskiller sig fra samarbejds-relationer i øvrigt (herunder andre interessentrelationer) At finde frem til relevante partnerskabsmuligheder At udvikle form og indhold i partnerskaber Vildfarelse Partnerskaber = simpel licitation

Samfundsresultater Definition Ideal Spørgsmål Udfordring Vildfarelse Excellence er at hæve sig ud over det minimum af regulerede rammer, som organisationen arbejder under, og stræbe efter at forstå og modsvare deres interessenters forventninger i samfundet Ideal En politik for, hvordan institutionen bidrager til samfundet ud over det bidrag som leveres i kraft af missionen som offentlig institution. Spørgsmål Hvor er det, at institutionen har mulighed for at bidrage til samfundet (fx socialt ansvar, videndeling, miljøpolitikker, ressourceforvaltning, frivilligt socialt arbejde) Udfordring At få formuleret egentlige politikker og strategier for, hvad institutionen sætter sig for i forhold til samfundsresultater At få skabt nogle resultater, som ”batter” noget Vildfarelse Det er jo vores kerneopgave???

Hvordan de 8 begreber bruges i Excellence Modellen Vægtning af point (fx giver kunderesultater (6) og resultater (9) flest point Vægtning af direkte resultater (fx 6a) i forhold til indikatorer (fx 6b) Begreberne er normsættende for, hvad en excellence-kultur er i praksis og afspejles således i eksemplerne under delkriterierne Begreberne afspejler sig i RADARsystematikken Begreberne bruges af assessorer til at vurdere, i hvilket omfang arbejdspladsen er præget af en excellence-kultur – herunder i høj grad til at vurdere kriterium 1: Lederskab

Hvordan de 8 begreber kan bruges i arbejdet med excellence Ledergruppens hurtige overblik over institutionens modenhed i forhold til excellence mhp at definere tværgående udviklingsområder Ved selvevaluering: Opsamling af indsatsområder på tværs af de 32 delkriterier (hvor man nemt mister overblikket) Test/udvikling af eget værdigrundlag; i hvilket omfang har institutionen omsat de 8 begreber til en adfærd og praksis, der passer til institutionen vilkår og rammer