Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen Lystrup Skole

Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet

Tre overordnede mål for folkeskolen 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betyd- ningen af social baggrund i forhold til faglige resultater 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Overordnede indsatsområder i reformen 1.En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring 2.Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere 3.Få, klare mål og regelforenklinger

Konkrete virkemidler Længere skoledag på 30 timer (0.-3. kl.), 33 timer (4.-6.kl.) og 35 timer (7.-9. kl.) Fagopdelt og understøttende undervisning skal skabe en sammenhængende og varieret skoledag Flere timer i fagene – fx styrkelse af fagene dansk og matematik Flere timer i natur og teknik, idræt, musik Styrkelse af fremmedsprog – Engelsk fra 1. klasse – Tysk fra 5. klasse Nye fag: Håndværk og design samt Madkundskab Motion og bevægelse. 45 min. i gennemsnit hver dag. Lektiehjælp og faglige fordybelse (obligatorisk at tilbyde) Udvikling af udskolingen ’Den åbne skole’ – inddragelse af lokalt idræts- og kulturliv mv. Klassen er fortsat omdrejningspunktet

Understøttende undervisning o Motion/idræt, 0,75 time/dag o Lektiehjælp og faglig fordybelse (i ydertimer om eftermiddagen) o ”Klassens tid” o Elevsamtaler o Læringsparathed, soc. komp., alsidig udv., trivsel o Åbning mod lokalsamfundet o Samarbejde med ungdomsuddannelserne

Motion og bevægelse Sundhedsfremmende bevægelse – som fremmer sundheden  Aktiviteter med høj intensitet, høj puls,  Længerevarende aktiviteter på minutter.  Der kan være tale om aktiviteter placeret før eller efter læringen,  Bevægelsesbånd, fysisk træning eller som en del af idrætstimen. Bevægelse i fagene – som øger læring og motivation  Kropslig forankret læring og en pædagogisk tilgang, hvor kroppen indgår som en aktiv del af læreprocessen,  Bevægelse integreret i den læring, der kan foregå i både den fag opdelte og i den understøttende undervisning,  Der behøver ikke være høj intensitet på aktiviteterne, men der kan godt være det.

Motion og bevægelse i hverdagen Som understøttende undervisning:  Bevægelsesbånd minutter 3 gange om ugen for alle klassetrin (pædagoger og lærere). Som læringsaktivitet:  Primært i dansk og matematik i skoleåret 2014 / 15 (lærere) Som bevægelsesbreaks:  aktive pauser fx elevpauser (lærere og pædagoger) Som undervisning i faget idræt og svømning:  Lektioner på klassetrin (lærere). Som aktivitet i SFO  Motion og bevægelse efter skoletid (pædagoger).

LEKTIEHJÆLP OG FAGLIG FORDYBELSE Timer om ugen (gen.) Indskoling Mellemtrin Udskoling Obligatorisk tilbud – inden for undervisningstiden Frivilligt at deltage Placeres i ydertimerne I indskolingen varetages lektiehjælp primært af pædagoger På mellemtrinnet primært af lærere I udskolingen kun af lærere

Den åbne skole Hvad er formålet – for skolen? – for det omgivne samfund? Læring ”ude af huset” Engsøen, naturcentre mv. Kultur, museer, teater mv. Virksomhedsbesøg mv.

Samarbejde Samarbejde med lokalsamfundet – kirken – idrætsforeningen Udskolingen – Projekt: Kvalificering af uddannelsesvalg – Nyt timeløst fag: ”Job og uddannelse” – Valgfag: ”Brobygning” – Samarbejde med FU/Ung i Aarhus Skolebestyrelsen – Repræsentation af erhvervsliv og idrætsforening

Et tænkt skema for 0. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for 0. klasse

mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 1. eller 2. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.

Et tænkt skema for en 3. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 3. klasse

mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 4. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.

mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 5. eller 6. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.

Et tænkt skema for en 7. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 7. klasse

mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 8. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag

mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 9. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag

SFO o Barnets personlige udvikling o Den sociale udvikling, relationer, fællesskabet Bevægelsesaktiviteter Friluftsaktiviteter Madlavning Musik og dans Drama Multiværksted O.m.m

Skole-hjemsamarbejde Skolens informationspligt er uændret Elevplan, læringsmål (faglige- og trivsels-) Forældremøder, -samtaler Den løbende kontakt – ForældreIntra, sms – Telefonen Forventningsafstemning (om kommunikation)