Folkeskolereformen Lystrup Skole
Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet
Tre overordnede mål for folkeskolen 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betyd- ningen af social baggrund i forhold til faglige resultater 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
Overordnede indsatsområder i reformen 1.En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring 2.Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere 3.Få, klare mål og regelforenklinger
Konkrete virkemidler Længere skoledag på 30 timer (0.-3. kl.), 33 timer (4.-6.kl.) og 35 timer (7.-9. kl.) Fagopdelt og understøttende undervisning skal skabe en sammenhængende og varieret skoledag Flere timer i fagene – fx styrkelse af fagene dansk og matematik Flere timer i natur og teknik, idræt, musik Styrkelse af fremmedsprog – Engelsk fra 1. klasse – Tysk fra 5. klasse Nye fag: Håndværk og design samt Madkundskab Motion og bevægelse. 45 min. i gennemsnit hver dag. Lektiehjælp og faglige fordybelse (obligatorisk at tilbyde) Udvikling af udskolingen ’Den åbne skole’ – inddragelse af lokalt idræts- og kulturliv mv. Klassen er fortsat omdrejningspunktet
Understøttende undervisning o Motion/idræt, 0,75 time/dag o Lektiehjælp og faglig fordybelse (i ydertimer om eftermiddagen) o ”Klassens tid” o Elevsamtaler o Læringsparathed, soc. komp., alsidig udv., trivsel o Åbning mod lokalsamfundet o Samarbejde med ungdomsuddannelserne
Motion og bevægelse Sundhedsfremmende bevægelse – som fremmer sundheden Aktiviteter med høj intensitet, høj puls, Længerevarende aktiviteter på minutter. Der kan være tale om aktiviteter placeret før eller efter læringen, Bevægelsesbånd, fysisk træning eller som en del af idrætstimen. Bevægelse i fagene – som øger læring og motivation Kropslig forankret læring og en pædagogisk tilgang, hvor kroppen indgår som en aktiv del af læreprocessen, Bevægelse integreret i den læring, der kan foregå i både den fag opdelte og i den understøttende undervisning, Der behøver ikke være høj intensitet på aktiviteterne, men der kan godt være det.
Motion og bevægelse i hverdagen Som understøttende undervisning: Bevægelsesbånd minutter 3 gange om ugen for alle klassetrin (pædagoger og lærere). Som læringsaktivitet: Primært i dansk og matematik i skoleåret 2014 / 15 (lærere) Som bevægelsesbreaks: aktive pauser fx elevpauser (lærere og pædagoger) Som undervisning i faget idræt og svømning: Lektioner på klassetrin (lærere). Som aktivitet i SFO Motion og bevægelse efter skoletid (pædagoger).
LEKTIEHJÆLP OG FAGLIG FORDYBELSE Timer om ugen (gen.) Indskoling Mellemtrin Udskoling Obligatorisk tilbud – inden for undervisningstiden Frivilligt at deltage Placeres i ydertimerne I indskolingen varetages lektiehjælp primært af pædagoger På mellemtrinnet primært af lærere I udskolingen kun af lærere
Den åbne skole Hvad er formålet – for skolen? – for det omgivne samfund? Læring ”ude af huset” Engsøen, naturcentre mv. Kultur, museer, teater mv. Virksomhedsbesøg mv.
Samarbejde Samarbejde med lokalsamfundet – kirken – idrætsforeningen Udskolingen – Projekt: Kvalificering af uddannelsesvalg – Nyt timeløst fag: ”Job og uddannelse” – Valgfag: ”Brobygning” – Samarbejde med FU/Ung i Aarhus Skolebestyrelsen – Repræsentation af erhvervsliv og idrætsforening
Et tænkt skema for 0. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for 0. klasse
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 1. eller 2. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.
Et tænkt skema for en 3. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 3. klasse
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 4. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 5. eller 6. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.
Et tænkt skema for en 7. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 7. klasse
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 8. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – – – Et tænkt skema for en 9. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag
SFO o Barnets personlige udvikling o Den sociale udvikling, relationer, fællesskabet Bevægelsesaktiviteter Friluftsaktiviteter Madlavning Musik og dans Drama Multiværksted O.m.m
Skole-hjemsamarbejde Skolens informationspligt er uændret Elevplan, læringsmål (faglige- og trivsels-) Forældremøder, -samtaler Den løbende kontakt – ForældreIntra, sms – Telefonen Forventningsafstemning (om kommunikation)