Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Struktur: ”Quiz og byt”
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Analyse af praksis.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Den faglige tekst: Sprog og stil
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Formidling 1 Faglighed og formidling Læring og forandringsprocesser 8. semester, forår 2008 Palle Rasmussen.
Argumentationsteknik
Formidling 22. Oktober 2007.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Den populærvidenskabelige artikel
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog Læring og forandringsprocesser 8. semester, forår 2008 Palle Rasmussen

En god artikel Tænk på en god faglig artikel du har læst Hvad handlede artiklen om, og hvor var den publiceret? Hvad var det, som gjorde artiklen god?

Videnskabelig artikel Formål: Fremlægge og/eller diskutere ny videnskabelig viden inden for specialiseret område Målgruppe: Primært forskere og studerende i forskningsbaserede uddannelser Kanal: Videnskabeligt tidsskrift eller antologi Form: Konventionel. Omfatter typisk ”state of the art”; redegørelse for teorier og metoder; fremlæggelse af resultater, diskussion af resultater; udførlige referencer. Videnskabeligt sprog. Størrelse: Ofte mellem 5000 og 8000 ord Kvalitetskontrol: Fagfællevurdering, i mange tilfælde ”blind”

Artikel i fagligt magasin Formål: Fremlægge og/eller diskutere aktuel videnskabelig viden Målgruppe: Fagfolk (herunder både forskere, andre professionelle og studerende) inden for et fagligt felt Form: Kan udformes forskelligt; omfatter ofte redegørelse for en bestemt teori, et bestemt undersøgelsesresultat eller et bestemt emne; begrænsede referencer Fagsprog Størrelse: Store variationer. F.eks. mellem 2000 og 3000 ord Kvalitetskontrol: Redaktionel vurdering fra fagfolk

Artikel i dagspressen Formål: Fremlægge og/eller diskutere aktuel videnskabelig viden Målgruppe: Interesserede personer og grupper i den brede offentlighed Form: Konventionel. Omfatter ofte aktualiserende indledning, redegørelse for en bestemt teori eller et bestemt undersøgelsesresultat; illustrative eksempler; illustrationer og faktabokse. Fag- eller formidlingssprog Størrelse: F.eks. 3500 anslag, svarende til ca. 500 ord; næppe mere end 10000 anslag, svarende til ca. 1500 ord Kvalitetskontrol: Redaktionel vurdering fra journalister

Toulmins argumentationsmodel

Argumentationsproblemer Udbredte argumentationsproblemer: Ingen overordnet påstand Påstande uden belæg Belæg hentet forkerte steder Implicit hjemmel Ukritisk over for andres argumentation Efter Rienecker og Jørgensen: Opgaveskrivning

Uddybning af Toulmins model Påstand, belæg og hjemmel skal være identificerbare Kan bruges både på mikroplan og på makroplan Hjemmel i faglige tekster er metode (rygdækning og gendrivelse relaterer sig hertil) Teorier kan være både belæg, rygdækning og gendrivelse Vigtigt at overveje styrkemarkører Hvordan benytter man faglige autoriteter? Baggrundsbeskrivelse/”state of the art” samt perspektivering har ikke umiddelbart plads i Toulmins model Efter Rienecker og Jørgensen: Opgaveskrivning

Fagligt argumenterende tekst Indledning Påstand kan foregribes/fremlægges Belæg og hjemmel præsenteres kort Hoveddel Belæg fremlægges Hjemmel, gendrivelse og rygdækning fremlægges Konklusion Påstand fremsættes med styrkemarkør og sættes i forhold til belæg, hjemmel, rygdækning og gendrivelse Efter Rienecker og Jørgensen: Opgaveskrivning

Journalistisk opbygning Konklusionen skal stå først De første sætninger er afgørende Hv-ordene skal være besvaret, så vidt muligt allerede i starten Skære i pølseenden Don’t tell it – show it Hey – you – see –so Begreber skal forklares og navne præsenteres Efter Merete Carlsen: På skriftens vinger

Opgaver Analyser Helle Holts artikel med brug af Toulmins model. Hvad er påstand, belæg, hjemmel osv. Er der argumentationsproblemer? Vi antager, at Helle Holts artikel skal forkortes til ca. halvdelen af omfanget. Kom med forslag til, hvad der skal skæres væk, og eventuelt en revideret opbygning

Råd om skrivning af artikler til Reflexen Anvend en sigende eller fængende overskrift til artiklen. Indled med at skrive artiklens formål og struktur. Del gerne artiklen op i mindre afsnit med hver sin sigende overskrift. Gør artiklen vedkommende ved så vidt muligt at tage afsæt i hverdagsagtige og almindeligt kendte problemer/eksempler. Gennemgå indholdet i artiklen for unødvendige fremmedord og vendinger, som udefrakommende kan have svært ved at forstå. Hvis du bruger fagudtryk, kan det være nødvendigt at forklare dem. Undgå at fylde artiklen med meningstunge citater, men omformuler med egne ord og placer i stedet en henvisning til citatet. Supplér gerne teksten med relevante illustrationer i form af billeder eller figurer. Anvend gerne faktabokse, dvs. tekstbokse hvori der placeres baggrundsviden om emnet eller lignende.

Krav til den skriftlige formidling Tilgængelighed (læsbarhed, fx. lix) Anskuelighed (abstrakt/konkret) Begribelighed (kan informationer tolkes meningsfuldt) Relevans (ift. modtagerens behov) (efter Leif Becker Jensen) Disse krav gælder ikke kun når man kommunikerer udadtil. Hvis forskere eller andre fagfolk ikke skriver forståeligt til hinanden, lærer de heller ikke at gøre det til bredere grupper

Sproglige retningslinier Brug skrivning som en form for tænkning Lad en ven se på teksten Skriv udkast og skriv om og skriv om igen Fjern unødvendige ord Undgå trivielle eller misbrugte formuleringer Tænk over, hvornår du bruger aktiv- og passivformuleringer Skriv sætninger af forskellig længde Brug også øret, når du redigerer Hjælp læserne ved at forklare, hvad de går i gang med Del større tekster op i overkommelige dele Efter Wellington: Educational Research

Sprog og overskrifter Sprog Brug aktive sætninger Brug korte sætninger Brug enkle sætninger Brug konkrete udtryk Overskrifter Forudse læserens spørgsmål Gøre overskrifterne informative Bruge korte, præcise og specifikke overskrifter. Anvende ord, som læseren forbinder noget med Tilpasse overskrifterne til læsernes behov og forudsætninger Efter Bruun Pedersen: Håndbog for skriverkarle