Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Metode i international økonomi
Videnskabsteori & metode
Progression i samfundsfag
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dataindsamling og kildebearbejdning
Skriftlige opgave kom IT
- og problemformulering
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Studieretningsprojekt
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Karl Henrik Flyums model
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Synopsis VIP3/2012.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori & metode
Synopsis VIP13 HH3.
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Spørgsmål: Kan man få Excel til at lave en fremskrivning af et sæt af data? Altså at lave en prognose på baggrund af de pågældende data… Eksempel: Jeg.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori & metode
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Den populærvidenskabelige artikel
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Den naturvidenskabelige metode
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Kvalitative og kvantitative data i en undersøgelsesopgave
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012

Metoder Kvantitativ og kvalitativ metode

Metoder Kvantitativ Besvarer ofte ”hvor mange” eller ”hvor meget” spørgsmål Meningsmålinger (1000-2000 spørges) Kan sige noget generelt om befolkningen Giver viden i bredden Tal på noget, som man ønsker afdækket

Metoder Kvalitativ Besvarer ofte ”hvorfor” spørgsmål Kvalitative data kommer ofte gennem interviews og observationer Kan sige noget om tendenser og sandsynligheder

Modeller Modeller er forsimplede udgaver af virkeligheden – altså en fremstilling, der i forsimplet form forsøger at give forklaring på, hvorfor noget er eller bliver som det er

Modeller Eksempler på modeller i samfundsfag er Sommerfuglemodellen i sociologi – om hvordan vi som mennesker påvirkes og udvikles gennem vores samspil med familien og andre omkring os Molins model fra politologi – der forklarer, hvordan et parti eller en politiker tager stilling til et politisk/aktuelt emne Man kan også selv lave modeller

Aktøranalyse Aktør er en person eller en gruppe (en virksomhed, en institution osv.), der har interesse i et bestemt område eller emne

Aktøranalyse Ved en aktøranalyse forsøger man at afdække Hvilke aktører er der på det givne område Hvilke holdninger har de hver især Hvordan kan disse holdninger forklares

Tabeller og diagrammer Når man læser en tabel eller et diagram er det vigtigt at få et hele med på en kort, ordentlig og struktureret måde

Tabeller og diagrammer Start med generelle fakta – hvad siger overskriften om hvad der illustreres mht. emne, inddeling, opdeling, måleenheder og kilde Derefter noget om det specifikke indhold mht. hvor er ekstremer i f.eks. figuren og hvilke tendenser præsenteres/kan aflæses Ovenstående gøres både når det skal være mundtligt såvel som skriftligt

Årsagsforklaringer Hvordan kan noget forklares – dvs. hvorfor er det, som det er Kaldes for KAUSALE SAMMENHÆNGE/FORKLARINGER F.eks. kan baggrundsvariable bruges, når noget skal forklares Når man siger eller skriver kausale sammenhænge bruger man ofte vendinger som Således at Derfor kan man slutte at Dette viser….. idet…… Jo….. des………

Taksonomier Redegøre Analysere Vurdere

Taksonomier Redegørende niveau Resumeer Forklaring af f.eks. en politisk ideologi Beskrivelse af hvad en tabel eller et diagram viser

Taksonomier Analyserende niveau Aktøranalyse Komparativ analyse af f.eks. velfærdsmodeller eller ideologier Lave kausale analyser til at forklare tabeller, figurer og diagrammer

Taksonomier Vurderende niveau Vurdere om en teori holder i virkeligheden – og diskussion af hvorfor/hvorfor ikke Vurdering af hvordan noget vil tage sig ud i fremtiden – vurdering foretaget på baggrund af ens analyse eller andres input til dette emne Ikke noget med – jeg tror selv at ….. 