Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge"— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
1

2 Univariate, bivariate og multivariate analyser
- I en univariat tabel er 1 variabel - I en bivariat tabel er 2 variable - I multivariate tabeller indgår mere end 2 variable 2

3 Hvordan læses en univariat tabel?
- beskriv eksempelvis - de fleste - de færreste Læg mærke til, at der kun kan drages konklusioner om det, tabellen indeholder. 3

4 Hvordan læses en univariat tabel?
- beskriv eksempelvis - de fleste - de færreste Læg mærke til, at der kun kan drages konklusioner om det, tabellen indeholder. 4

5 Hvordan konstrueres en bivariat tabel?
Tabelskabelonen 5

6 Hvordan læses en bivariat tabel?
beskriv eksempelvis: - de store tal først - foretag sammendrag af tabellen – fx ved procentberegninger 6

7 Kondensering af tabeller
- Høje absolutte tal kan virke uoverskuelige og vanskeliggøre overblik, konklusioner og vurderinger. - Procentberegninger kan give et overblik. - I princippet kan der foretages pct.-beregninger af tallene i tabel 5.2 på tre forskellige måder. - Man skal kende og forstå procentbasis, inden meningsfulde konklusioner kan drages. 7

8 denne måde at beregne procenttallene på giver ingen mening – se næste overhead
8

9 denne tabel giver mere mening, fordi …
9

10 - Ved opdelingen i afhængig og uafhængig variabel tages stilling til en kausalitet og retningen af denne. Den uafhængige variabel er „årsagen“ og den afhængige variabel er „virkningen“/effekten. - Baggrundsvariable (køn, alder, uddannelse mv.) er typisk uafhængige variable … 10

11 denne tabel giver overblik over hvor meget, hver enkelt gruppe fylder.
11

12 Fra sammenhæng til kausalitet
Betingelser for at vi kan konkludere om kausalitet – fx X påvirker Y: - tidsmæssig rækkefølge - korrelation mellem de variable - udelukkelse af andre plausible forklaringer - en teoretisk forklaring 12

13 - Det er forskeren, der vurderer, hvad der skal indgå i en analyse.
Læg mærke til, at andre variable altid kan inddrages i en analyse. Det vil give andre resultater. - Det er forskeren, der vurderer, hvad der skal indgå i en analyse. - Det vurderende og det subjektive element er til stede i alle faser af forskningsprocessen, dvs. også i den statistiske bearbejdning af data. 13

14 I multivariate analyser kan relationerne mellem kausale
variable se således ud: 14


Download ppt "Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google