Leder-seminar d. 3.-4. november 2014 Hornstrup Kursuscenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

? Fra 1 til 10.
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvorfor mistes kunder? Nevø-effekten Pris Ønsker Service/opmærksomhed
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
FOKUS! På vores udvikling.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Arbejdspladsudvikling
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kvantitative metoder
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Projektlederens rolle(r)
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
- et udviklings- og dialogværktøj
1.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagogisk forår i København
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan spørger man anerkendende?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Skrivekursus 1.e ..
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Målrettet kommunikation
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kommunikation Modul A.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter

Formålet med forskningscirklen At organisere mødet imellem forsknings- og erfaringsbaseret viden Et rum for refleksion Ny viden hos alle deltagerne Deltagerne bliver forandringsagenter i organisationen

Innovation kræver dumhed, mod og passion ”Det dumme spørgsmål er en uundværlig ingrediens i enhver innovationsproces” (Darsø, 2011)

”Når vi tænker nyt, og dermed stiller spørgsmål ved noget af den viden og nogle af de praksisser, som vi hidtil har benyttet, så stiller vi os uden for fællesskabet og den fælles forståelse af virkeligheden. Dette kræver mod” (Tanggaard, 2010)

Øvelse – vores forskellige virkelighed

”Hvis vi oplever en opgave som meget meningsfuld både som opgave i sin kontekst og som personlig ambition, så er vi meget passionerede, og hvis vi oplever den som mindre meningsfuld, så er vi mindre passionerede” (Mikkelsen, 2014)

Refleksions øvelse Tænk på 3 spørgsmål der for dig føles meningsfuldt at arbejde med, i forbindelse med Innovationsprofilen. Skriv disse ned på forskellige post-its. (5-10 min)

Kreativitets-modellen Lene Tanggaard, 2010

Det individuelle interview Formål med individuelle interviews er oftest at få indblik i personers individuelle erfaringer (livsverden) Følgelig er IP eksperten og det er vigtigst, at få IPs oplevelse af verden frem

Teknikker Vær klar; IP skal være i centrum, jeres undersøgelse skal beskrives så kort som muligt Semi-strukturerede interviews (læs ikke spørgsmål op, men det er ok at se ned i papirerne)

Aktiv lytning Brug spørgsmål for at få nødvendig information afdække behov og motiver vise interesse kontrollere forståelsen få personen til at tænke sig om

Åbne spørgsmål Hv-ord er gode og effektive spørgeord Hvad, hvornår, hvem, hvor meget, hvor mange Hvorfor er ikke et godt spørgeord da det ofte rummer en kritik og den adspurgte vil gå i forsvarsposition. Brug i stedet ”Hvad er årsagen til…” Neutrale, uden grund-antagelser Får den anden til at udforske og forklare

Passiv lytning Stilhed- lad folk få den tid de har brug for, til at svare. Accepterende adfærd – vis det med dit kropssprog (nikke, variere dit ansigtsudtryk, hmm, ahaaa, jah.. Osv) Dør åbnere

Øvelse I får 15 min til at forberede jer på et ’lyn-interview’ Tag udgangspunkt i jeres fælles forskningsspørgsmål I går to-og-to, og skal interviewe én hver Hvert interview skal vare omkring 5-10 min. Mens den ene interviewer er den anden ’antropolog’ Antropologen bestemmer selv, hvad der skal fokuseres på (fx. Taleture, pauser, handlings- og reaktionsmønstre, forskellige reaktioner på forskellige spørgsmål typer) Husk at tage notater og evt. optage jeres interviews/observationer – Det skal genfortælles