Jobnetværket – om fastholdelse i job for mennesker med psykisk sårbarhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
National konference for VUM superbrugere
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Fra praksisbaseret forskning til Research Light
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Velkommen til E-business
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Kodeks for offentlig topledelse
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
At deltage i projektarbejde
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Inklusion og Specialviden
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Jobnetværket – om fastholdelse i job for mennesker med psykisk sårbarhed

2 ▪ Indhold  Dagens program  Hvem er vi?  Hvorfor fastholdelse?  Hvad er fastholdelse i dette projekt?  Hvad er praksisforskning?  Hvad er casestudiet?

3 ▪ Dagens program  10:00 – 10:45 Velkomst og fælles introduktion – Knud Ramian & Birgitte Ahlgreen  10:50 – 12:30 Workshops v. projekterne  12:30 – 13:30 Frokost  13:30 – 15:00 Workshop v. projekterne  15:00 – 15:15 Kaffepause  15:15 -16:00 Tværgående drøftelse og afslutning

4 ▪ Forskningsprogrammet  Jobskabelse  Jobfastholdelse  Xxxx ?20xx – 20xx

5 ▪ Tværgående forskningspørgsmål  Er der behov for, at særlige forhold, og i givet fald hvilke, er til stede i virksomheden for at fastholde personer med psykiske vanskeligheder?  Hvad skal personen selv kunne bidrage med for at styrke fastholdelsen på en arbejdsplads?  Er der behov for parallelindsatser, og i givet fald hvilke, for at styrke fastholdelsen?

6 ▪ Hvad studerer vi?  CBR-Randers:  Virksomhedsmentorers rolle i jobfastholdelsen.  Væksthuset, København:  Personlige og sociale kompetencers betydning  Tolbodhus-skole  Fastholdelsesparathed for voksne med en emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.  Incita, København  Præsentation af psykiske barrierer i praktik- etableringssamtalen

7 ▪ Hvad taler vi om?  Fastholdelse er forbliven på en ønsket arbejdsplads  – den kan være kortere eller længere væk fra det almindelige arbejdsmarked – måles i tid  Fastholdelsesparathed er "det", man til enhver tid møder fremtiden med.  - “Det” findes hos individet, hos arbejdspladsen og i samspillet mellem individ og arbejdsplads - måles i potentialer.

8 ▪ Om parathed  Graden af ønske om fastholdelse  Fordelene ved fastholdelse opfattes som betydningsfulde.  Handlemuligheder og problemløsninger er kendte og brugbare  Tro på, at man kan udnytte handlemuligheder  Fastholdelse opfattes som ønskværdigt og støttes af omgivelserne  Theory of planned action

9 ▪ Hvad ved vi om fastholdelse 1?  Omkring jobstart  Fordomme ved ansættelsen  Åbenhed/lukkethed  Tilpasningsmulighederne på arbejdspladsen

10 ▪ Hvad ved vi om fastholdelse 2?  De første måneder  Der er stor risiko for 'brud' de første 3 måneder  Det er lige så ofte arbejdstager som arbejdsgiver, der bryder.  Brud hænger ikke sammen med symptomer, diagnose etc.  Brud hænger sammen med 'kritiske situationer, der opstår i forbindelse med jobbet.

11 ▪ Hvad ved vi om fastholdelse 3?  Når man er i et job?- Triggere  Kritiske situationer - triggere omkring koncentration, arbejdspres, usikkerhed omkring forventninger, krævende ledelse, forholdet til kolleger.  Når man er i job - støttere  Selvindsigt og selvfremstilling, god ledelse, rigtigt matchning, 'sunde' arbejdspladser, støtte på arbejdspladsen,

12 ▪ Fastholdelse – et relationelt begreb  I et recoveryperspektiv er fastholdelse, resultatet af den enkeltes bestræbelser på at forblive på en ønsket arbejdsplads.  I et rehabiliteringsperspektiv er fastholdelse resultatet af andres løbende støtte til opnåelse af succes og overvindelse af barrierer, der kan være en trussel mod at forblive på en ønsket arbejdsplads.

13 ▪ Fastholdelsesparathed i relationen  Et synligt positivt engagement  Tro på at forventninger kan indfries  Realistisk opfattelse af situationens muligheder og begrænsninger  Viden om mulighederne  Forståelse for de nødvendige hensyn  Accept af og villighed til at tage hensyn

14 ▪ Hvad er praksisforskning?  gennemføres af praktikere i arbejde  retter sig mod fænomener i deres hverdag  anvender anerkendte metoder  er ‘do-able’  kommunikeres til fagfolk Anvendelsen af forskningsbaserede principper, designs og databearbejdsningsteknikker i praksis for at svare på spørgsmål, som udspringer af praksis på en måde, der informerer praksis (Epstein og Blumenfield, 2001)‏

15 ▪ Forsknings-processen Side 41-55

16 ▪ Hvad er et videnskabende netværk?  Kontrakttegning  Finansiering - Arbejdsmarkedsstyrelsen  Uddannelse af lokale team i metode  seminarer planlagt fra start  Tid til forskning 1 dag/ugl  Ca. 1 års varighed  Konsultationer  Fælles formidling

17 ▪ Casestudiet kort  Casestudier er undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991) ‏  Casestudier er opklarings arbejde. De generaliserer ikke, men skaffer argumenter og modargumenter i forhold til opstillede hypoteser.

18 ▪ Hvad udtaler vi os om?  Den afgørende test er om og hvordan arbejdspladsen kan anvende resultaterne i deres praksis.  Den næste test er om resultater og konklusioner gør det muligt for andre at vurdere, om de kan oversætte resultaterne til deres egen kontekst.  Situeret generalisering

19 ▪ Produktet  Resultatet  En dokumenteret vidensbase  Aftapninger  En artikel med oplæg til egen virksomhed på baggrund argumenter fra egen - evt. de andres fokuserede undersøgelse.  Tværgående besvarelse af forskningsspørgsmålene  Oplæg på afsluttende konference med tilhørende artikel til praksisfeltet.

20 ▪ Afsluttende diskussion  Hvad kan vi lære om fastholdelse på tværs af resultaterne?  Hvilke argumenter har vi fået til rådighed, og hvad kan vi bruge dem til fremover?

21 ▪ Vi kom et spadestik dybere

22 ▪ Vi vidste  at støtte på arbejdspladsen er vigtig  Vi er mere sikre på,  at der skal være rammer, mennesker og metode omkring støtten på arbejdspladsen –(også socialsektorens).  at viden om målgruppen er vigtig, og  at støtten skal have en forankring og inspirationskilde uden for arbejdspladsen

23 ▪ Vi vidste  at selvfremstillingen er vigtig:  Vi er mere sikre på, at den er vigtig overalt  Vi er mere sikre på, hvad selvfremstilling består af  Vi er mere sikre på balancegangen  Vi er mere sikre på, hvordan det virker i samspillet

24 ▪ Vi vidste  at mennesker med EUP er sårbare i forhold til job  Vi er mere sikre på, at adfærdsorienterede kognitive teknikker kan hjælpe denne gruppe i en jobsituation.  Vi er mere sikre på, hvordan de kan virke.

25 ▪ Vi vidste  at personlige og sociale kompetencer var vigtige  Vi er mere sikre på, hvilken adfærd vi taler om,  hvilke situationer hvor kompetencer betyder noget  At kompetencer udvikles i samspillet på arbejdspladsen

26 ▪ Udviklingsveje 1  Tænke fastholdelse og paratheden som et relationelt begreb, der handler om samspillet mellem arbejdstager og arbejdsplads og har konsekvenser for begge.  Tænke i adfærd og psykisk sårbarhed i et handicap-perspektiv

27 ▪ Udviklingsveje 2  Bevægelsen fra 'symptomer', egenskaber til kompetente samspil i kritiske situationer på en konkret arbejdsplads argumenterer for oversete/underudnyttede kognitive og sociale trænings- og støttemuligheder.  Jo tættere på den enkelte borger jo bedre  Jo tættere på den konkrete arbejdsplads – jo bedre.

28 ▪ Udviklingsveje 3  Det relationelle perspektiv argumenterer for at 'aktiveringen' også sker på arbejdspladsen. Et kompetent støttesystem skal udvikle såvel træningsmuligheder som coaching af samspillet.

29 ▪ Mulige tværgående initiativer  En handicapforståelse af den psykisk sårbare  Forsøg med udvikling/tilpasning af jobrettede kognitive/sociale træningsprogrammer på kritiske områder til passet mennesker med psykisk sårbarhed  Forsøg med kombinerede trænings-og støttetilbud på arbejdspladser.  ?

Har du fået inspiration til praksisforskning? Kontakt os! Tak for i dag!