og naturfagsundervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Svend Gønge-skolens værdier...
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Innovation i samfundsfag og AT
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Kladde til informationsdias
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tværfagligt undervisningsforløb
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Uddannelsesparathed - hvad er det
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturfagsundervisning.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kodeks for offentlig topledelse
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Region Midtjyllands tilbud 2013
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lærerprofessionen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Bæredygtighed – Naturfag
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Det handler om eleverne
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

og naturfagsundervisning Ny Nordisk Skole og naturfagsundervisning Titeldias Fagkonsulent Keld Nørgaard

Om Ny Nordisk Skole Baggrund Hvad er Ny Nordisk Skole? Hvorfor skal vi lave Ny Nordisk Skole? Hvem skal lave Ny Nordisk Skole? Hvordan laver vi Ny Nordisk Skole? Aktiviteter i Ny Nordisk Skole Hvordan kan man være med? og i forhold til naturfagsundervisning? M’s vision med projektet: Lars Olsens bog ”Uddannelse for de mange” – efterordet sammen med Nana Westerby. (tag evt. bogen med ud). Inspiration fra det nordiske køkken – vi genopdager gamle glemte traditioner og styrker og revitaliserer dem i en ny kontekst. Værdier som fx fællesskabet – hvordan kan vi skabe demokratisk dannede, kritisk reflekterende unge, der er en del af et stærkt fællesskab og styrke det faglige niveau? NNS er et understøttende perspektiv i forhold til de øvrige aktiviteter vi har på områderne; fx folkeskolereformen, udviklingsprogram på dagtilbudsområdet osv.. Fagkonsulent Keld Nørgaard

At skabe fremragende tilbud til børn og unge i 0-18 års alderen. Hvad: et forandringsprojekt At skabe fremragende tilbud til børn og unge i 0-18 års alderen. At basere udviklingen af fremtidens dagtilbud og uddannelser på nordiske værdier og styrkepositioner suppleret med det bedste fra omverdenen. Udgangspunktet: idéen om, at vi skal og vi kan skabe noget fremragende. Fx på folkeskoleområdet har der været en øget tendens til detailregulering – ny redskaberhar virket tilstrækkeligt godt, for der er stadig for mange, der ikke kan læse og regne, når de går ud af skolen – kan vi gøre noget andet? Der mangler medejerskab og begejstring blandt praktikere, der er modvilje og manglende initiativ. Noget af det, som NNS skal komme til livs. Der findes fremragende institutioner der på alle objektive kriterier har samme vilkår som de andre, de gør det bare bedre Kan vi understøtte dette? Hvad får en institution til at beslutte sig for at blive fremragende? Man kan ikke tæve (eller regulere) sig til begejstring, engagement, vedholdenhed osv.! Fagkonsulent Keld Nørgaard

Ny Nordisk Skole - pointer Vi skal bruge det, vi er gode til i Norden og lære af viden og erfaring fra andre lande til at berige og forny pædagogiske traditioner, der kendetegner Danmark og Norden. Ikke blot søge at kopiere andres udvikling og resultater (fx Singapore eller Kina).   Det handler om at skabe kobling mellem tradition og fornyelse Udgangspunktet: idéen om, at vi skal og vi kan skabe noget fremragende. Fx på folkeskoleområdet har der været en øget tendens til detailregulering – ny redskaberhar virket tilstrækkeligt godt, for der er stadig for mange, der ikke kan læse og regne, når de går ud af skolen – kan vi gøre noget andet? Der mangler medejerskab og begejstring blandt praktikere, der er modvilje og manglende initiativ. Noget af det, som NNS skal komme til livs. Der findes fremragende institutioner der på alle objektive kriterier har samme vilkår som de andre, de gør det bare bedre Kan vi understøtte dette? Hvad får en institution til at beslutte sig for at blive fremragende? Man kan ikke tæve (eller regulere) sig til begejstring, engagement, vedholdenhed osv.! Fagkonsulent Keld Nørgaard

Centrale værdier og principper Opdragelse til demokrati Udelt skole – undervisningsdifferentiering Tradition og fornyelse Klassefællesskab Alle med på vognen Partnerskab og dialog Forsøgs- og udviklingsarbejde Kobling af praksis og teori Udgangspunktet: idéen om, at vi skal og vi kan skabe noget fremragende. Fx på folkeskoleområdet har der været en øget tendens til detailregulering – ny redskaberhar virket tilstrækkeligt godt, for der er stadig for mange, der ikke kan læse og regne, når de går ud af skolen – kan vi gøre noget andet? Der mangler medejerskab og begejstring blandt praktikere, der er modvilje og manglende initiativ. Noget af det, som NNS skal komme til livs. Der findes fremragende institutioner der på alle objektive kriterier har samme vilkår som de andre, de gør det bare bedre Kan vi understøtte dette? Hvad får en institution til at beslutte sig for at blive fremragende? Man kan ikke tæve (eller regulere) sig til begejstring, engagement, vedholdenhed osv.! Fagkonsulent Keld Nørgaard

Hvorfor: Formålet med Ny Nordisk Skole At begejstre, engagere og inspirere praktikerne til at forandre frem mod et fagligt løft. at kickstarte de nødvendige forandringer baseret på frivillighed. at sikre medejerskab og forankring i forhold til langtidsholdbare situationsbestemte løsninger, der styrker læringen. Behov for: styrket faglighed – eleverne kan for lidt – for mange læser og regner for dårligt. Sikre at vi fastholder centrale nordiske værdier som fx fællesskab og kritisk dannelse. FAGLIHED I FOKUS –Frivillighed og begejstring. Institutionerne skal selv gøre arbejdet. I en tid med knappe ressourcer at forsøge at understøtte en lokal udvikling selvom der ikke kommer flere penge eller ændrede rammer. Gør jeres bedste inden for rammerne. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Hvem er målgruppen? Praktikere i dagtilbud og fritidstilbud, grundskoleområdet, gymnasieområdet og erhvervsuddannelsesområdet: Pædagoger Lærere/undervisere Ledere Kommunale forvaltninger og politikere. Forældre, elever. Virksomheder, foreninger og andre i skolens omverden. Alle praktikere på dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelserne. Alle omkring skolen. For dagtilbud og skoler vil kommunerne naturligt få en stor betydning – relevant at få dette perspektiv med. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Hvordan: Byggesten i projekt Ny Nordisk Skole Dialoggruppe der skal rådgive ministeren 2012-2013 Sorømødet 2012 Roadshow – 8 stormøder september/oktober 2012 Oprettelse af NNS-projekter rundt i landet Dialoggruppe med 23 personligt udvalgte medlemmer. (se slide nedenfor) Sorømødet om NNS (7.-9. august) – færdiggørelse af mål, manifest og dogmer. På Sorømødet behandlede politikere, praktikere og interessenter manifest version 0.9. Mødets resultat blev det færdige manifest 1.0. M og formænd for dialoggruppen skal ud i landet i efteråret (se slide nedenfor) Herefter oprettelse af lokale NNS-projekter bestående af 200 institutioner (flere går sammen i lokale netværk) (se slide nedenfor) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Dialoggruppen for Ny Nordisk Skole 23 personligt udpegede medlemmer med baggrund i uddannelse, forskning, erhvervsliv og organisationer. Opdrag: udarbejde et manifest for Ny Nordisk Skole. inspirere og bidrage til, at debatten om og udviklingen af Ny Nordisk Skole styrkes blandt praktikerne – lærere, ledere og pædagoger. rådgive ministeren i arbejdet med Ny Nordisk Skole. Gruppen virker frem til udgangen af 2013. Formandskab: Dorte Lange, næstformand DLF og Lars Goldschmidt, direktør i DI. Repræsentanter fra professionshøjskoler, praktikere fra dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser, forskere og andre centrale udbydere. Væsentligste opgave i foråret 2012 var at lave et manifest for NNS – inspireret af manifest for Nyt Nordisk Køkken.. 7 møder i foråret 2012. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Spilleregler for NNS-institutioner Tilslutning til mål, manifest og dogmer. Forpligtende medejerskab mindst 85 pct. af medarbejderne (vurderes lokalt) ledelsen (skolebestyrelse mv.) kommunalbestyrelsen, hvis kommunal institution Vi lærer af hinandens institutioner på tværs spredning på forskellige institutionstyper mindst 3 institutioner i et netværk Lokal forankring og inddragelse oversættelse af mål, manifest og dogmer til lokal kontekst mindst ét fælles årligt NNS-forandringsprojekt for netværket forældre og elever skal inddrages Fagkonsulent Keld Nørgaard

Værktøjskasse med redskaber til NNS-institutioner Online erfaringsforum og idébørs på NNS-site. En del af det landsdækkende kvalitetsnetværk af NNS-institutioner med inspiration fra MBU. Lokal sparring og supervision af hinanden. Faglig og pædagogisk rådgivning til institutionerne. Deltagelse i den årlige NNS-dag (erfaringsudveksling, videndeling, resultater, keynote speakers om faglig forandring) Institutionerne skal have noget tilbage for deres deltagelse, noget der kan inspirere og skabe lokal udvikling af egen praksis. Fagkonsulent Keld Nørgaard

3 mål for Ny Nordisk Skole Udfordre alle børn og unge, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Styrke tilliden til dagtilbud og uddannelser med respekt for professionel viden og praksis. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Manifest for Ny Nordisk Skole Ny Nordisk Skole skal i kraft af en nyfortolkning af den nordiske lærings- og dannelsestradition danne grundlag for udviklingen af de nordiske samfund og lyse op i verden. Ny Nordisk Skole skal: 1.Udtrykke respekt for den enkelte og for fællesskabet byggende på det bedste fra den nordiske uddannelsestradition og pædagogiske praksis med inspiration fra resten af verden. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Manifest, fortsat 2. Fremme udviklingen af livsduelige børn og unge med vilje og evne til at skabe værdi for de fællesskaber, de indgår i under deres opvækst og uddannelse og senere, på arbejdsmarkedet og i deres civile liv. 3. Sikre, at hver enkelt tages alvorligt, udfordres og støttes, så alle får lige muligheder. Alle børn og unge skal mødes med ambitioner. De skal inddrages som medskabere af de fællesskaber, de indgår i. Deres nysgerrighed og lyst til at lære mere skal stimuleres. De skal erfare, at det nytter at anstrenge. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Manifest, fortsat 4. Nå målet om et fagligt løft af alle med anvendelse af fremmeste viden om pædagogisk praksis, undervisning, læringsteknologier, digitale løsninger og ledelse. 5. Tage udgangspunkt i, at faglighed omfatter mestring af de enkelte faglige discipliner, evnen til at kombinere fagene, samt sociale, personlige og motoriske kompetencer. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Manifest, fortsat 6. Styrke anvendelsesorienteringen og de praktiske dimensioner i undervisningen og den pædagogiske praksis. 7. Skabes af stadigt dygtigere professionelle, der tager ansvar for valg af metoder og arbejder systematisk undersøgende i samarbejde med andre professionelle. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Manifest, fortsat 8. Udvikle rum og læringsmiljø, der bygger på og udstråler omtanke og faglig ambition, giver plads til leg og inspirerer til læring ved at overskride den organisatoriske, fysiske og faglige ramme. 9. Etablere forpligtende samarbejder med forældre, uddannelses- og vidensinstitutioner, forenings- og arbejdsliv. 10. Ved sin undervisning, pædagogiske praksis og eksemplariske adfærd i det daglige arbejde og virke i institutionerne gøre børn og unge til medskabere af et demokratisk og bæredygtigt samfund – socialt, kulturelt, miljømæssigt og økonomisk. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Dogmer for Ny Nordisk Skole Vi kan selv, og vi skal selv: Handling frem for ord. Vi vil være ambitiøse: Vi vil sætte krævende mål og bruge dem. Alle børn og unge skal mødes med udfordringer, så de kan lære mest muligt, uanset forudsætninger. Vi vil være metodisk velbegrundede og lægge vores pædagogiske praksis og undervisningen på bordet. Vi vil være systematisk undersøgende og åbne for forandring: Vi vil være nysgerrige, opsøgende, innovative og risikovillige for at realisere den enkeltes potentiale. For at ændre verden må vi opdage, at noget kan være anderledes og være villige til at ændre måden, vi arbejder på. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Dogmer for Ny Nordisk Skole Vi vil fortælle verden om vores mål, metoder og resultater. Vi vil involvere omverdenen, forældre, børn og unge i vores arbejde ved at lægge det frem. Vi vil være engagerede, dedikerede og vedholdende. Vi vil arbejde for at gøre hinanden bedre. Vi vil bedrive tydelig ledelse og medledelse med fokus på undervisningen og den pædagogiske praksis. Vores eget dogme: … Fagkonsulent Keld Nørgaard

Finde sammen … En vigtig del af Ny Nordisk Skole er at finde sammen og bruge hinanden til at løse de udfordringer, vi hver især står overfor. Derfor skal man som Ny Nordisk Skole-institution arbejde sammen i netværk med mindst tre institutioner, hvor mindst én er forskellig fra de andre. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Netværkspartnere på tværs af institutioner Hvis I på jeres institution har lyst til at være med i Ny Nordisk Skole, har I mulighed for at oprette en annonce, hvor I beskriver de udfordringer, I på jeres institution vil fokusere på i Ny Nordisk Skole. Samtidig kan I beskrive, hvilken slags netværkspartner I er interesseret i at samarbejde med. Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS styrker og udfordringer/ forbedrings-potentialer – eksempler 1 (Klasse)fællesskab som rammen for et fagligt løft af alle. En enhedsuddannelse med reel lærings- og undervisningsdifferentiering både for de dygtige og de udfordrede elever. Den negative sociale arv skal brydes – blandt andet gennem bedre sammenhæng mellem dagtilbud og skole og positive forventninger til alle. Der skal ske en bedre inklusion i de almene tilbud. Der skal være sammenhæng mellem ro, orden og trivsel + alsidig og faglig udvikling. Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS styrker og udfordringer/ forbedrings-potentialer – eksempler 2 Koblingen af praksis og teori i en virkelighedsnær undervisning skal foreståes af kompetente lærere. Der skal være forberedelse til at deltage som kritisk og aktiv borger i et levende demokrati i en globaliseret verden. Fokus på børne- og uddannelsessystemets evne til at skabe omstillingsparate, kompleksitetsduelige, livsduelige, kritiske og selvstændige individer, der arbejder innovativt både alene og i samarbejde med andre mod at skabe ønskede forandringer. Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS styrker og udfordringer/ forbedrings-potentialer – eksempler 3 Et kompetencesyn, der tager udgangspunkt i, at den enkeltes kompetencer skal kunne anvendes til gavn for de fællesskaber, de indgår i – i skolen, på arbejdsmarkedet og i civilsamfundet – et ”hvad-kan-jeg-bidrage-med”-perspektiv. Grunduddannelse og kompetenceudvikling skal sætte pædagoger, lærere og ledere i stand til at spille den nøglerolle de har i den nordiske skoletradition. Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Altså: Samfundet har behov for omstillingsparate, kompleksitetsduelige, livsduelige, kritiske og selvstændige individer, der arbejder innovativt både alene og i samarbejde med andre mod at skabe ønskede forandringer.   Der ønskes en forandringsproces – og den skal skabes af lærere m.fl. – altså jer! Det betyder, at der skal nytænkes – undervisning skal nytænkes. Er det fx hensigtsmæssigt med den traditionelle skemaopdelte skoledag? Eller en kunstig opsplitning af nogle fag – som måske bygger på et historisk betinget, stivnet fagsyn? Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Eksempelvis opsplitningen af naturfagene i biologi, fysik, (natur)geografi og kemi – eller vil det måske være mere hensigtsmæssigt – i hvert fald periodevis – at praktisere en helhedsorienteret naturfagsundervisning, som kan give eleverne en meningsfuld oplevelse af naturfaglig sammenhæng? Kan det være muligt at give eleverne en anvendelses-orienteret helhedsopfattelse af virkeligheden? En virkelighed som jo ikke er opdelt i fag! Fagkonsulent Keld Nørgaard

Tværfaglige samarbejder – kan udnytte synergieffekten i forlængelse af natur/teknik Oftest kan eleverne ikke overføre fagligt indhold fra det ene fag til det andet på trods af beskæftigelse med samme emne! Biologi Kemi Geografi Fysik Fagkonsulent Keld Nørgaard

§ 5.1 Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Tekstdias Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fællesfaglige naturfagsforløb Forudsætter … overblik over og indsigt i sit fag identifikation af kernefagligheden overblik over de andre naturfag … samarbejdsevne spørgeteknik  refleksion hos elever Fagkonsulent Keld Nørgaard

13 fælles trinmål biologi fysik/kemi geografi Fagkonsulent Keld Nørgaard

Andre relevante fælles trinmål, fx efter 8. klassetrin forklare vigtige biologiske processer knyttet til fødevareforarbejdning, herunder gæring, fremstilling af mejeriprodukter og konservering (bi) kende eksempler på produktionsprocesser og deres delprocesser, herunder gæring. (fy/ke) kende til fødevareproduktion (ge) give eksempler på hvordan bæredygtig udvikling indgår som led i naturforvaltningen (bi) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Mange trinmål Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfagene Arbejdsmåder og tankegange Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fagdidaktiske overvejelser … Hvad skal der undervises i? Hvad skal eleverne tilegne sig? Hvad skal styre undervisningen – mål, lærebogsforfattere, lærerens faglighed eller …? Hvilken betydning har grundbogen? Hvornår, hvordan og til hvad skal eleverne inddrages? … ? Fagkonsulent Keld Nørgaard

Planlægning - årsplan FAGLIGE MÅL Emne Aktiviteter EVALUERING Fagkonsulent Keld Nørgaard Side 35

Evalueringens 3 fokuspunkter Hvordan er elevernes udvikling af faglige kundskaber og færdigheder? Hvorfor har de lært noget – og ikke noget andet? Hvordan skal den efterfølgende undervisning tilrettelægges? Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Der er et stærkt ønske om forandring, der er forankret i praksis – abstrakt teori skal gøres konkret og anvendelsesorienteret ved at få virkeligheden mere ind i undervisningen – eller rettere: få undervisningen mere ud i virkeligheden! Naturfagsundervisning kan kun med møje og besvær undgå at komme til at kombinere teori og praksis! Fagene skal bruges til at begribe og forstå virkeligheden, hvilket jo egentlig betyder, at man ikke bare skal undervise i eller om, men især med fagene  det handler om omverdensforståelse Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Det kan jo være rimeligt nok, at stille spørgsmål ved, om læringseffekten egentlig er optimal, når eleven sidder i inde klassen og dér lytter til lærerens fortælling om forhold i det omgivende samfund eller læser om det i en bog?   Selvfølgelig kan man lære ved at lytte og læse, men at tilegne sig en anvendelsesorienteret forståelse forudsætter meget ofte, at eleven bruger alle sine sanser, gør sig sine (egne) erfaringer ved selv at opleve, at undre sig og selv stille spørgsmål, som kan og måske også skal undersøges… Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Det er vigtigt at eleverne lærer at forholde sig til viden på nye måder – de skal ikke bare modtage en undervisning, der har reproduktion som sit ypperste mål – udenadslæren har for længst mistet sin gyldighed... Når man skal koble praksis og teori i en virkelighedsnær undervisning, som oven i købet foregår uden for det ’trygge’ undervisningsrum, så kræver det på mange områder nogle kompetente lærere. Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Problemorienteret projektarbejde har indbygget muligheden for en reel lærings- og undervisnings-differentiering, som kan engagere både de dygtige og de udfordrede elever. Problemorientering Tværfaglighed Eksemplarisk indholdsvalg Deltagerstyret - Fællesstyring Produktorientering Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning I projektarbejde undersøger eleverne aktivt og formålsrettet deres omverden danner eleverne sig begreber og forestillinger om omverdenen prøver eleverne at forstå omverdenen tager eleverne stilling til omverdenens problemstillinger handler eleverne i forhold til deres tilegnede indsigt og viden om omverdenen Fagkonsulent Keld Nørgaard

NNS og naturfagsundervisning Naturfagsundervisning har et stort potentiale for at skabe en virkelighedsnær undervisning med sammenhæng mellem teori og praktisk anvendelse. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Faglighed Læring via hukommelse – evnen til at reproducere? …eller Fordybelse  faglig forståelse. Evnen til at kunne perspektivere og sætte stoffet ind i en samfundsmæssig og kritisk sammenhæng. Evnen til at kunne danne sig et fornødent overblik og kunne agere i relation hertil. For at opnå dette forudsættes ofte inddragelse af flere faglige områder – fra flere skolefag. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Faglige kundskaber og færdigheder Faktaviden Afgrænsede færdigheder, fx aflæsning af kurver, måle og aflæse pH Mere komplekse færdigheder, fx undersøge, eksperimentere, analysere o.l. Forståelse af begreber, sammenhænge o.l. Brug af faglig indsigt som del af begrundelse for vurdering/holdning Forslag til løsnings- og handlemuligheder Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfaglige undervisningsforløb Fælles naturfagsforløb vil forudsætte Formulering af mål bestående af kernestoffet fra biologi, fysik, kemi og geografi Fokus på grundlæggende faglige begreber, metoder, processer, teorier, sammenhænge og … Fagkonsulent Keld Nørgaard

Virkeligheden har ikke altid kun ét svar Åbne opgaver Lærerens åbne spørgsmål Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfagsundervisning Også naturfag er sproglige fag! Der skal sættes ord på uden sprog ingen begreber ingen refleksion ingen læring Fagkonsulent Keld Nørgaard

 Naturfaglige kompetencer Kernefaglighed Læreren skal sikre, at eleverne tilegner sig fagets grundlæggende faglige begreber, metoder, forståelser af sammenhænge, processer … … som eleverne skal arbejde med i forskellige sammenhænge og med progression i forskellige emner i forløbet 7. – 9. klasse. Eleverne skal kunne anvende tilegnet viden og færdigheder.  Naturfaglige kompetencer Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfaglige kompetencer Tiden er løbet fra den traditionelle beskrivelse af faglighed, hvor udgangspunktet er pensum. Udgangspunktet vil fremover være en faglig kompetencetilgang Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfaglige kompetencer Dét at have viden om, at forstå, udøve, anvende og kunne tage kritisk stilling til natur, naturfaglighed, naturvidenskab og teknologi i en mangfoldighed af sammenhænge, hvori disse indgår eller kan komme til at indgå. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfaglige kompetencer Naturfagene har hovedansvaret for opnåelse af naturfaglig kompetence Andre fagområder kan og bør også aktivt bidrage til dette … ligesom naturfagene også bør bidrage til at opfylde andre fagområders kompetencekrav Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fire naturfaglige delkompetencer Emperikompetence Repræsentationskompetence Modelleringskompetence Perspektiveringskompetence Fagkonsulent Keld Nørgaard

Emperikompetence … At kunne observere, beskrive, og klassificere At kunne eksperimentere og udføre feltarbejde (anvende måleudstyr, kende fejlkilder og usikkerhed, …) At kunne behandle og vurdere data (vurdere metoder og hensigtsmæssighed, forbinde til teori, …) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Repræsentationskompetence … At kunne bruge symboler, formler, grafer, figurer, etc. for naturens fænomener og kende deres styrker og svagheder At kunne skifte mellem de forskellige repræsentationsformer Fagkonsulent Keld Nørgaard

Modelleringskompetence … At kunne udvælge og behandle variable og reducere At kunne skelne mellem model og virkelighed At kunne bestemme kausalitet, verificere, falsificere, … At kende til og kunne anvende forskellige modeller og modeltyper At kunne kritisere modeller fagligt Fagkonsulent Keld Nørgaard

Perspektiveringskompetence … At kunne se sammenhænge til ikke-naturfag og en historisk/kulturel sammenhæng At kunne relatere naturvidenskaben til den nære og den fjerne omverden At kunne reflektere over naturvidenskabernes og teknologiens roller i samfundsudviklingen At kunne vurdere naturfaglig viden i forhold til anden viden Fagkonsulent Keld Nørgaard

Indhold og kompetence Naturfaglig kompetence er ikke en statisk størrelse som enten er opnået eller ej Det er en dynamisk størrelse Opnåelse af kompetence kræver inddragelse af fagligt indhold Lærergruppen skal udvælge det relevante naturfaglige stof... Fagkonsulent Keld Nørgaard

Stofudvælgelse Voldsom stoftrængsel har hidtil gjort det svært at begrunde stofvalg ved andet end, at det er del af pensum (!) Kompetencebeskrivelser gør det lettere at udvælge og begrunde stofvalg - der er et tydeligt formål med at gennemgå stoffet... Fagkonsulent Keld Nørgaard

Stofudvælgelse Faglige kompetencebeskrivelser for hvert fag gør det lettere for både lærere og lærende at se, hvad det er, man skal lære at kunne … og hvordan det med fordel kan trænes i et samarbejde mellem fagene Lærerne får et fælles sprog Fagkonsulent Keld Nørgaard

Faglighed som kompetence PISA-projektets naturfaglige kompetencebegreb: ”Færdighed i at kunne anvende naturvidenskabelig baseret viden; at kunne genkende naturvidenskabelige spørgsmål og kunne foretage slutninger på baggrund af naturvidenskabelige kendsgerninger i bestræbelserne på at forstå og være med til at træffe afgørelser om den naturgivne omverden og de påvirkninger af den, som menneskers aktivitet medfører.” (OECD 2000) Fagkonsulent Keld Nørgaard

Kvalifikationer - Kompetencer Kvalifikationer er summen af ens viden, færdigheder og holdninger, uanset om de er nødvendige eller hensigtsmæssige i forhold til en given situation. Kvalifikationer er at kunne eller vide noget, mens kompetence er at kunne eller vide dét, der er nødvendigt. Kompetence er måden, man bruger sine kvalifikationer på. Kompetence: ?Indsigtsfuld handleberedthed? Keld Nielsen Fagkonsulent Keld Nørgaard

Fælles Mål og kompetencer? Trinmål - efter 8. klassetrin Biologi, fysik/kemi og geografi Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at beskrive hovedtræk af vand og kulstofs kredsløb i naturen Fagkonsulent Keld Nørgaard

Naturfaglighed er bl.a. også kompetence til at kunne … undre sig og stille spørgsmål … formulere problemstillinger … foreslå undersøgelser og eksperimenter … udvælge og anvende relevant udstyr … generalisere ... relatere til hverdagsliv perspektivere m.m. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Ny Nordisk Skole - opsamling Brug for at nytænke undervisningen og se på sit fag fra en ny synsvinkel. Det handler om at undervise med sit fag – ikke kun i sit fag. Eleverne skal forsat lærer matematik, fysik, biologi, kemi, geografi, men det skal foregå i meningsfulde og anvendelsesorienteret sammenhænge, som kan give en forståelsesviden. De enkelte fagområder skal ’spille sammen’! Det skal ikke være ”hands on – mind off” – det handler ikke om at følge en kogebogsopskrift. Eleverne skal mere end blot reproducere – de skal engageres, tænke selv og problemløse. Matematik og naturfag ligger naturligt op til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Ny Nordisk Skole - opsamling Væsentligt at læreren er lydhør og stiller åbne spørgsmål, som kan få eleverne til at reflektere og tænke videre. Undervisningen må bygge på dialog med eleverne om, hvad der vedrører dem – og derfra få det til at blive mere. Det emne/problem som optager eleverne, ligger sjældent inden for et enkelt fag. Derfor væsentligt at udvikle et godt og konstruktivt samarbejde på tværs af alle skolens fag, lærere og pædagoger imellem. EX 1. Fukushima ulykken i Japan. EX 2. Felix Baumgartner’s spring fra stratosfæren … Fagkonsulent Keld Nørgaard

Ny Nordisk Skole - opsamling En helhedsorienterende og tværgående undervisning, der lægger op til meningsfulde helheder i læringssituationen  det skal give mening for eleverne. Den praktiske dimension og den aktuelle teori skal understøtte hinanden gensidigt, så eleverne er aktive og deltager med lyst til og mod på at lære. Problemorienteret projektarbejde, der lægger om til en undervisning, hvor fagligheden bringes i spil i forhold til aktuelle og virkelige problemstillinger – fx af dagligdags og samfundsmæssig relevans – det skal være vedkommende for eleverne. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Ny Nordisk Skole - eksempler I Frederikssund er en folkeskole gået i samarbejde med ungdomsuddannelserne og ungdomsskolen om at lave Ny Nordisk Campus, der skal øge uddannelsesfrekvensen blandt andet via tværinstitutionelle faglige teams og læringsteams. I Horsens er en daginstitution, en dagpleje og en skole gået sammen om at sætte fokus på matematik og naturvidenskab gennem leg og læring. Fagkonsulent Keld Nørgaard

Næste ansøgningsfrist: 3. juni 2013! De første 352 institutioner er gået i gang med forandringsprocessen. Vil I også være en institution i Ny Nordisk Skole, så send en ansøgning via www.NyNordiskSkole.dk Næste ansøgningsfrist: 3. juni 2013! Fagkonsulent Keld Nørgaard

Nysgerrighed og engagement !! Naturfaglig dannelse …! Demokratisk dannelse …! Fagkonsulent Keld Nørgaard

Tak for opmærksomheden og god arbejdslyst …! Fagkonsulent Keld Nørgaard