Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Sylvester Hvid & Co.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Charter for flere kvinder i ledelse
Advertisements

Værdigrundlaget i Greve
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Reform af førtidspension og fleksjob
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Arbejdspladsudvikling
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
EU Socialfondsprojektet
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Kampagneperiode: 28. april – 5. juli 2009
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Vi gør det nemt at vælge energivenlige produkter.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Kommunikation / it.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Tillid Temadag for AMIR
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Organdonationskampagnen 2008 for Sundhedsstyrelsen og Transplantationsgruppen Udviklet og gennemført af konsortiet Advice A/S og Metaphor Reklamebureau.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Flowchart for eksisterende site. Problemer med eksisterende site Dobbelt navigation uden konsekvens –Nyheder og Aktiviteter Virker ikke i Netscape Inkonsekvens.
Organisationstruktur
Samfundslære: Styreformer
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Kodeks for offentlig topledelse
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Risikoledelse i København.
Lederforeningen for VUC:
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
”Sociale medier i jobsøgningen”
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
HelsingørModellen var nøglen
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
De Bedste Arbejdspladser Personalepolitisk Messe 2010 Direktør Lars Mathiesen.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Videncenter for Arbejdsmiljø Center- og formidlingschef: Hannah Maimin Weil
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Evaluering af festmiljø-kampagne
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Sylvester Hvid & Co

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Kriminalforsorgen Rekrutteringskampagne 2009

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Baggrund for kampagnen Kriminalforsorgen skulle bruge 300 nye medarbejdere i 2009 og ønskede derfor at lancere en rekrutteringskampagne, der hurtigt og effektivt kunne skabe kendskab og interesse for jobbet som fængselsbetjent. Opgaven var en formidlingsopgave. Jobbet som fængselsbetjent var i sig selv attraktivt, men det var de færreste, der anerkendte dette. Ligeledes var mange bekendt med brandet Kriminalforsorgen, men få vidste, hvad brandet stod for på Human Resource området. Den primære målgruppe var årige faglærte/ufaglærte mænd og kvinder. Kampagneperiode: Januar 2009 – juni 2009 (men blev stoppet i maj pga. effektiviteten).

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Formål Formålet med kampagnen var at afmytificere jobbet som fængselsbetjent og vise, hvad det reelle indhold i jobbet var.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Målsætning Målet med kampagnen var at rekruttere 300 kvalificerede medarbejdere til Kriminalforsorgen i 2009 samt at profilere Kriminalforsorgen som en levende og moderne offentlig arbejdsplads.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Kampagne- og kommunikationsstrategi Jobbet som fængselsbetjent blev inden kampagnen i befolkningen, pressen og målgruppen identificeret som værende et job karakteriseret ved drama, vold og konflikter. Derfor havde Kriminalforsorgen vanskeligt ved at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificerede ansøgere. Jobbet var reelt fejlpositioneret og tiltrak derfor kandidater, der ikke levede op til den profil, Kriminalforsorgen ønskede. Der var brug for medarbejdere af en helt anden støbning. Jobbet kræver en vis fysik, men frem for alt kræver det en psykisk robusthed og fordomsfrihed, når man dagligt skal omgås mennesker i deres måske sværeste tid, og i en situation hvor man bliver konfronteret med nogle af samfundets største problemer. Det ene øjeblik skal man vise empati, nærvær og styrke og det næste skal man udøve kontrol, anvende magt og ”holde nøglen til de indsattes frihed”. Rekrutteringskampagnen skulle afmytificere jobbet ved at kommunikere positive og anerkendende historier om mennesket i jobbet samt profilere Kriminalforsorgen som en levende og moderne arbejdsplads.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Kampagne- og kommunikationsstrategi Rekrutteringskampagnen skulle samtidig have et autokommunikativt fokus. De nuværende ansatte gjorde et godt og engageret stykke arbejde, men var ikke altid stolte af deres job. At skabe stolthed, og dermed opnå fastholdelse af medarbejdere samt at gøre medarbejderne til ambassadører for jobbet og Kriminalforsorgen, blev identificeret som en væsentlig strategisk udfordring.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Mediastrategi Mediaplanen blev opdelt i en kendskabsopbyggende del og en call-to-action del. Kendskabsbudgettet skulle sørge for opmærksomhed og en bred branding i befolkningen og især blandt målgruppen, mens call-to- action budgettet udelukkende fokuserede på at trække relevante kandidater ind på hjemmesiden hvorfra de kunne teste deres kvalifikationer for jobbet og eventuelt ansøge. Budgettet var dog begrænset. Derfor valgtes en integreret kampagneindsats, hvor PR delen fortrinsvis henvendte sig til den brede befolkning og reklamedelen direkte til målgruppen. Medievalgene blev valgt ud fra en målrettet responsorienteret tilgang og var derfor fokuseret omkring print og online komplementering. Følgende medier blev brugt: Magasinerne Chili, Kiwi, Kulør, Skøn samt Ekstra Bladet, Berlingske, B.T., Tipsbladet, Søndagsavisen og de lokale ugeaviser. Online medier: Dba.dk, bt.dk, bold.dk, oestrogen.dk, Qmag mfl.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Kreativt koncept Det kreative koncept bygger på retorikken: Folk af rette støbning. At være fængselsbetjent kræver, at man er et helt menneske og formår at agere med disciplin, myndighed og målrettethed, men samtidig formår at være pædagogisk, medmenneskelig, empatisk og tolerant. Det er i grunden meget store krav at stille til én jobfunktion, hvorfor vi søgte de få, der kunne blive blandt de bedste. Folk af rette støbning. Vi teasede med, at de kunne teste deres egnethed til jobbet som fængselsbetjent på Vi anvendte Kriminalforsorgens egne medarbejdere som rollemodeller til at formidlede hverdagens udfordringer og oplevelser i jobbet og i Kriminalforsorgen. I kraft af jobbets alvor, kunne vi ikke i præsentere dem som private personer, men vi fortalte dog mere meget uddybende om dem som mennesker. Den kreative tilgang var enkel, anerkendende, positiv og virkefuld.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Konkrete kreative udformninger Kampagnen bestod af nedenstående elementer. Internt: - Brainstorm og vidensdelingsproces med alle 20 HR-ansvarlige på landsplan - Plakater - Floor graphic - Nyheder på intranettet - Nyheder på webben - Storytelling udtalt og fremsat af Kriminalforsorgens direktør

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Konkrete kreative udformninger Eksternt: - Imageannoncer - Stillingsannoncer - Webannere - Radiospot - Website - PR artikler

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Annonce helside

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Annonceopslag

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Spot annoncer

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Jobannoncer

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Plakater

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Radiospot Klik for at høre (også vedlagt)

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Økonomifordeling af indsatsen Samlede omkostninger, produktion og eksponering: DKK

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Evaluering af resultater - Kriminalforsorgen har opnået særdeles positiv respons og presseomtale på kampagnen. - Kampagnen skabte en intern stolthed i både ledelse og blandt fængselsbetjentene. Det gav anledning til en livlig og særdeles engageret indsats fra alle parter. Kampagnen opnåede en stor anerkendelse og skabte en klar motivation til at identificeresig med brandet og jobbet. - Det var bestemt forstærkende, at vi brugte Kriminalforsorgens egne medarbejdere i konceptet. Det gav mulighed for en klar selvidentifikation og genkendelighed, som manglede i hverdagen. - Der var en stor tilfredshed med det kommunikationsstrategiske valg, der byggede på anerkendelse, positivitet, ægthed og ærlighed. Typiske reklameeffekter som drama, sex, manipulation og konstruktion blev derimod ikke anvendt.

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Effektmåling Kriminalforsorgen modtog i alt kvalificerede ansøgninger i kampagneperioden og valgte derfor at stoppe kampagnen efter fire af de i alt fem planlagte måneder. Antal hits på kampagnesite i kampagneperioden:

Copyright © Sylvester-Hvid & Co Copyright © Sylvester Hvid & Co Viden opsamling En rekrutteringskampagne ville hos Kriminalforsorgen normalt være blevet planlagt og udført bilateralt hos de 16 fængsler. Ved at forankre kampagnen centralt blev der opnået væsentlige besparelser på mediaomkostninger. Og så betød den centrale placering samtidig, at rekrutteringsindsatsen fik et ensartet udtryk. I modsætning til tidligere fremstår Kriminalforsorgens 100 tjenestesteder derved som en samlet organisation. Kriminalforsorgen har efterfølgende besluttet at fortsætte arbejdet med udviklingen af et Employer Brand og afsat 10 mio. kr. til dette arbejde, inkl. rekruttering af yderligere 300 fængselsbetjente pr. år i perioden