Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Udbud af bibliotekssystem 5. september 2012 IT faggruppens temadag.
Lederudvikling.
Administrative pejlemærker i BUF
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Cuneco – en del af bips.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Vores projektorganisering
19. Januar 2012 Ida Hrönn Nielsen, Moderniseringsstyrelsen
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
LEDELSESSEMINAR STATUS I DEN ADM. FORANDRINGSPROCES OG ØNSKEDE EFFEKTER SØREN E. FRANDSEN FUNGERENDE UNIVERSITETSDIREKTØR, PROREKTOR FOR DET STRATEGISKE.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Analyse af administration og ledelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Økonomistyringssporet 8. maj 2008
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
Odense Kommune 2007 v. Jørgen Clausen, Stadsdirektør
Kort om baggrunden Fusion og strategi Strategiens mål om intern støtte og service, bygningsdrift m.v. Eksternt pres.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative Sporkoordinator forandringsproces, Økonomisporet Anette Svejstrup Petersen ØKONOMISPORET Møde med.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Fællesmøde i den administrative forandringsproces 10. september 2008
Ledelse, medinddragelse og motivation Regionsrådets temamøde den 28. marts 2007 Oplæg ved afdelingschef Ditte Hughes, HR Region.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Fællesmøde i den administrative forandringsproces den 10. september Status for HR-Spor Formål: At bidrage.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
 Aarhus Universitet Workshop med hovedområderne.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Sundhedsaftale III status
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
digitaliseringsstrategi
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Fremtidig driftsorganisation for psykiatrien i Region Syddanmark
Administrativ organisering
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Det kompetente Nordjylland
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Præsentationens transcript:

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces og HR-sporets projekter: -sporbeskrivelse godkendt den formål forandringsprojektets HR-spor er at bidrage til etablering af en sammenhængende, professionel og effektiv personaleadministration samt HR- organisation, der gør det muligt at effektuere AU´s strategi -nedsat 4 projektgrupper

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T HR-sporets 4 projekter:  Projekt 1: Fastlægge opgavesammensætningen for en ny HR-organisation med fokus på kompetenceudvikling, lederudvikling, talentudvikling, medarbejderudvikling, arbejdsmiljø samt understøttelse af rekrutteringsprocesser  Projekt 2: Fastlæggelse af den personaleadministrative snitflade mellem fællesadministrationen og hovedområderne – herunder fastlæggelse af en standardisering af ansættelsesprocedurerne  Projekt 3: Digitalisering af de personaleadministrative område  Delprojekt – etablering af digitalt personarkiv, som tager udgangspunkt i Scanjour  Projekt 4: Strategisk og driftmæssig anvendelse af SLS

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Projekt 1: Fastlægge opgavesammensætningen for en ny HR-organisation  Baggrund: Behov for at få koordineret og styrket indsatsen på HR-området  Projektets hovedresultat/mål: at fremkomme med et beslutningsforslag, hvor der redegøres for et forslag til en opgave- og kompetencesammensætning for en ny HR-organisation på centralt og decentralt niveau med særlig fokus på kompetenceudvikling, lederudvikling, talentudvikling, medarbejderudvikling og arbejdsmiljø samt forslag til understøttelse af rekrutteringsprocesser  Værdi for AU: F.eks. tiltrækning af flere nationale/internationale medarbejdere (VIP/TAP), fastholdelse af medarbejdere, professionalisering af ledelsen, branding af AU som en attraktiv arbejdsplads  Tidsfrist for udarbejdelse af beslutningsforslag er ultimo februar 2009  Projektgruppen er sammensat på baggrund af deltagernes faglige kompetencer

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Projekt 2: Fastlæggelse af den personaleadministrative snitflade mellem fællesadministrationen og hovedområderne  Baggrund: En målsætning om fastlæggelse af hensigtsmæssige og ens personaleadministrative snitflader mellem fællesadministrationen og hovedområderne, og en standardisering af de administrative processer eksempelvis i forbindelse med ansættelse af personale (VIP/TAP) og efterfølgende personaleadministration. En effektivisering og professionalisering af ansættelsesprocessen skal sikre procedurer, der sikrer hurtig ansættelse uden anvendelse af nævneværdige flere ressourcer end i dag (jf. ønske om færre sagsoverdragelser og færre procestrin) uden at gå på kompromis med kvaliteten i opgavevaretagelsen  Projektets hovedresultat/mål: Komme med beslutningsforslag til fastlæggelse af en personale administrativ snitflade mellem fællesadministrationen og hovedområderne mhp. at de personaleadministrative opgaver varetages bedst muligt og så tæt på beslutningstagerne  Værdi for AU: Slutresultatet kan være frigivelse af personaleadministrative ressourcer og eller sikre, at et forøget antal ansættelser gennemføres hurtigt og professionelt uden anvendelse af nævneværdige flere ressourcer end i dag.  Tidsfrist for udarbejdelse af beslutningsforslag er: ultimo februar 2009  Projektgruppen er sammensat på baggrund af deltagernes faglige kompetencer

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Projekt 3: Digitalisering af det personaleadministrative område  Baggrund: AU har brug for at fungere administrativt som et system. Der skal ske en kortlægning af systembehovet på det administrative område, samt en kortlægning af området for at finde eksisterende systemer, som i en overgangsperiode kan fremme mere digitalisering på området. Der samarbejdes med Økonomistyrelsen samt andre danske universiteter og at finde frem til digitale systemer, der understøtter de personaleadministrative rutiner på universiteter.  Projektets hovedresultat/mål på sigt: At etablere et fælles og sammenhængende digitalt, professionelt personaleadministrativt system, der understøtter de personaleadministrative opgaver og arbejdsflows (ansættelsesflow, ferieafholdelse/bestilling, sygefravær, osv) på hele AU  Delprojekt: Delprojektgruppe udarbejder forslag til etablering af et digitalt personarkiv, som tager udgangspunkt i Scanjour, der anvendes på alle hovedområder i forskellige versioner og i varieret grad  Værdi for AU: Et system vil sandsynligvis medføre at den samlede personaleadministration på AU vil kunne udføres med færre resourcer. Mere effektivt med et standardsystem frem for flere individuelt tilpassede systemer som ikke taler sammen, bedre ledelsesinformation  Tidsfrist for udarbejdelse af beslutningsforslag er: ultimo maj herefter implementering Arbejdsgruppen (digitalt personarkiv) gennemfører analyse i september/oktober/november – implementering ved årsskiftet  Projektgruppen + delprojektgruppen er sammensat på baggrund af deltagernes faglige kompetencer

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Projekt 4: Strategisk og driftsmæssig anvendelse af SLS  Baggrund: For at kunne standardisere og decentralisere udfærdigelse af ansættelsesbreve samt lave valide dataudtræk (f.eks. registrering af sygefravær) af SLS på hovedområderne skal der være en ensartet anvendelse af koder og udfyldelse af felter i SLS  Projektets hovedresultat/mål: At sikre gennemskuelighed i lønsystemet på tværs af alle hovedomområder på AU – fremkomme med beslutningsforslag til ensartet anvendelse af SLS  Værdi for AU: Gennemskuelighed og sammenlignelighed på tværs af AU  Tidsfrist for udarbejdelse af beslutningsforslag: ultimo maj 2009  Projektgruppen er sammensat på baggrund af deltagernes faglige kompetencer

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Afrunding  Forudsætning for projekternes succes er udover bl.a. effektiv projektledelse og projektdeltagelse, at involverede medarbejdere og ledere er parate til forandringer på det personaleadministrative område, da standardisering vil komme til at betyde en ændring i de sædvanlige arbejdsprocesser, som de er organiseret i dag.  Udpegning af en personalerepræsentant til HR- Sporets Sporgruppe (Anders Roed, Per Henriksen, Per L. Johansen)  Spørgsmål kan rettes til

Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Sporleder: Ole Bjørn Hansen Koordinator: Lise Aaen Referencegruppe: Personaleansvarlige på hovedområderne Projekt 1 Fastlægge opgave- sammensætningen for en ny HR-organisation med fokus på kompetence-, leder-, talent-, og med- arbejderudvikling samt understøtte rekrutterings- processerne på hoved- områderne Projekt 2 Fastlægge den personale- administrative snitflade mellem en fælles perso- leadministration og hovedområderne – (standardisering af ansættelsesprocedurer) Projekt 3 Digitalisering af det per- sonaleadministrative område (digitalt person- arkiv samt personale- administrative flows) Projekt 4 Strategisk og driftsmæssig anvendelse af SLS Organisering af HR-Sporet Sporgruppe: Per Henriksen,SAM Per L. Johansen, DPU Anders Roed, SUN NN Personalerepr.