Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
En grundlæggende introduktion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Sprog/billeder på Internettet
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Subjektivitet, Teknologi Samfund A RBEJDSTEKNIKKER 4. Ø VELSESGANG.
Filosofi – Almen Studieforberedelse
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Videnskabsteori og faglige metoder
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
Almen sTudieforberedelse - AT
Kulturanalyse i teori og i praksis
Konstruktioner af feltsites
Konference om Almen Studieforberedelse
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Vores projekt Om kreativitet.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf Kreativitet i DR.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Kreativitet i DR Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf.
Læreren som læringsleder
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Humanistisk sundhedsforskning
Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf Kreativitet i DR.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Erindringshistorie & erindringspolitik
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Videregående kvalitative metoder
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Karakterer og læring.
Synopsen skal indeholde
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010 Kreativitet i DR Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010

Problemformulering & arb.spm. ”Hvordan udvikles den personlige kompetence, kreativitet, hos medarbejderne i DR Perspektiv?” Herunder vil vi gerne arbejde ud fra følgende arbejdsspørgsmål: Hvordan forstås kreativitet i et symbolskfortolkende perspektiv?   Hvordan udfoldes kreativitet i DR Perspektiv? Hvordan kan et lærings/forandringsforløb designes så det bidrager til en mere kreativ organisationskultur?

Projektdesign Kreativitet i DR Problemformulering Videnskabsteoretisk ståsted Metode Empiri Kvalitativ empiri - interviews Kvantitativ empiri – org. diagram. Begreber Kreativitet Iagttagelsesledende begreber Analyse del 1: Organisationskultur i DR Analyse del 2: Kreativitet i DR Analyse del 3: Samlende med fokus på læringsperspektivet Opstil læringsforløb på baggrund af analysen Konklusion Perspektivering Læringsteori Organisationskultur

Videnskabsteoretisk ståsted Udgangspunktet for en socialkonstruktivistisk forståelse af verden er, at virkeligheden er socialt konstrueret. Andersen m.fl. 2005: s. 16 En antiessentialistisk måde at forstå en virksomheds kreativitet på, kunne eksempelvis være kreativitetskultur forstået som konstrueret af den måde virksomhedens medarbejdere kommunikerer om kreativitetskultur på.

Videnskabsteori Socialkonstruktivistisk forståelse Logisk-empirisk forståelse Det er den mening, der bliver tillagt relationen mellem subjekt og objekt, den sociale virkelighed, man har som genstand. Antiessentialistisk Muligheden for at nå frem til en objektiv sandhed afvises. Teori fungerer som redskab til iagttagelse af virkeligheden Forsøger at søge ind til en forståelse af den fysiske verden. Essentialistisk Der er mulighed for en objektiv sandhed Teori fremsætter hypoteser og forudsigelser

Socialkonstruktivistisk analysestrategi Et opgør med den traditionelle videnskabsforståelses adskillelse af teori og empiri. I socialkonstruktivistisk forstand handler begrebet teori i stedet om at udfolde nogle begreber, der kan være med til at skabe eller klargøre konstruktionen af den sociale virkelighed. Formålet med en analysestrategi er grundlæggende at gøre rede for, hvordan den sociale virkelighed konstrueres gennem anvendelse af bestemte iagttagelsesledende begreber.

Vores iagttagelsesledende begreber Det iagttagelsesledende begreb er ikke en hypotese eller tese, men netop blot et begreb, som er analysebærende. Begreberne testes ikke på virkeligheden, men bidrager til konstruktionen af den sociale virkelighed. Andersen m.fl. 2005: s. 11-12 Vi har valgt at inddele vores iagttagelsesledende begreber i tre grupperinger: 1.begreber fra organisationskultur 2. begreber fra kreativitet 3. begreber fra læring og didaktik.

Organisationskulturelle begreber Første gruppering indfanger organisationskulturen i DR via direkte italesættelser fra interview med tre DR medarbejdere, samt DR’s egne organisationsdiagrammer. Denne gruppering vil indeholde begreberne: Symbolsk ledelse Værdier Kulturel forandring Empowerment

Kreativitetsbegreber Anden gruppering indeholder begreber til at indfange kreativitetsprocesserne i DR, herunder: Motivation Ekspertise Kreative tankefærdigheder

Læringsbegreber Tredje gruppering indeholder begreber til at indfange læringspotentialet i DR i relation til kreativitet: Innovationsdiscipliner Læringens dimensioner, Interaktion Feedbackmønstre Modstand mod læring/forandring