Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført."— Præsentationens transcript:

1 INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført det sociale element fra den analoge til den virtuelle verden. Digitale medier ændrer forholdet mellem afsendere og modtagere af sundhedskommunikationen Påstand: –Fra bedrevidende sundhedsfaglige afsendere og ikke-vidende modtagere i retning af en forhandlingssituation, hvor sandheden om borgerens sundhedsproblemer og mulige løsninger skabes af den enkelte selv i interaktionen med andre.

2 FORSKNINGSSPØRGSMÅL Hvordan anvender Slankedoktoren.dk digitale medier til at etablere et online vægttabsfællesskab, og hvordan sætter dette mulighedsbetingelserne for sundhedskommunikationen?

3 ANALYSESTRATEGI OG METODE Konstruktivistisk udgangspunkt: Slankedoktoren.dk’s brug af digitale medier bliver konstrueret gennem anvendelsen af de teoretiske begreber, som jeg vælger at betragte genstandsfeltet med (Esmark et al.: 2005: 9-11). Thompson (1995): The media and modernity Fire begreber – fixation, reproduktion, tid/rum distancering samt evner, kompetencer og egenskaber – til at se på, hvordan Slankedoktoren.dk’s brug af digitale medier sætter bestemte mulighedsbetingelser for sundhedskommunikationen. Baym (1998): The emergence of online community Fem begreber som Baym har identificeret som interagerende faktorer i emergensen af online fællesskaber.

4 Sekundære teoretiske begreber Sekundære teoretikere –Jensen, KL: om medier af tre grader –Bourdieu, P: om felter –O’Reilly: om Web 2.0 –Rheingold: om online-fællesskaber –Boyd: om social software –Hjarvad: om simulerede konversationer –Nardi et al.: om blogging

5 Overskrifter i analysen Kapitel 3: SlankeDoktor.dk – et online vægttabsfællesskab Forskellige medier – forskellige muligheder Hjarvad + Nardi et al. Onlinefællesskabets emergens Baym Kapitel 4: Sundhedskommunikationens mulighedsbetingelser Mediernes egenskaber Thompson Sandheden om sundheden Bourdieu

6 FORELØBIGE KONKLUSIONER Med udviklingen inden for medier af tredje grad og de digitale mediers overgang til Web 2.0 ændrer sundhedsindsatsen potentielt karakter ved at forandre det traditionelle forhold mellem bedrevidende sundhedsfaglige afsendere og ikke-vidende modtagere i retning af en forhandlingssituation, hvor sandheden om borgerens sundhedsproblemer og mulige løsninger skabes af den enkelte selv i interaktionen med andre. Fra envejskommunikationens moraliseren, til onlinefællesskabets diskuteren  Fra den ydre til den indre konflikt.


Download ppt "INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google