Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Ørestad Skoles værdier
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Principper Stenmagle skole
Evaluering.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Kladde til informationsdias
Klassiske indvendinger angående temauger og lignende: -Eleverne syntes det er en form for friuger -Lærerne syntes de får for lille timeandel i forløbet.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Tværfagligt undervisningsforløb
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Lærerprofessionen - en definition.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Fagdidaktisk kursus i religion
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Den bæredygtige landsby
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Læreruddannelsen Silkeborg
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Lærerprofession Silkeborg læreruddannelse 2012 Som lærer har vi….
Madkamp og madkundskab Kursus Madkamp – DM i madkundskab september 2014 Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Søren Peter Dalby Andersen
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Sundhed I den pædagogisk praksis
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning Læreruddannelsens opbygning Lærerprofessionens definition Professionsidealet Lovgivning Udfordringer og problemstillinger Innovation Sundhedsfremmende og bæredygtighed Socialt Psykisk Fysisk

Uddannelsens opbygning 4 år Linjefag Praktik Bachelor

Lærerprofessionen – en definition Lærerprofessionen er kendetegnet ved lærere, som kan planlægge, udføre og evaluere undervisningen, udvikle deres undervisningspraksis og begrunde valg og handlinger på et pædagogisk, fagligt og didaktisk grundlag.

Lærerprofessionen – en definition Lærerprofessionen varetager en dannelsesproces, hvor såvel det faglige indhold som elevernes personlige og sociale udvikling tilgodeses.

Professionsidealet Dale: 3 kompetenceniveauer: Teori K2 Planlægning K1 Gennemførelse Læreren er didaktiker Læreren er lærer

Professionsidealet Relationskompetence Faglighed Klasserumsledelse Didaktisk kompetence Den gode rollemodel Omstillingsparathed Anerkendende Dannelse

Folkeskolens formålsparagraf §1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Fælles Mål Alle skoler er underlagt Fælles Mål Der er i alt 48 faghæfter Der er et faghæfte til hvert fag Der er et faghæfte til elevens alsidige udvikling Består af: Trinmål Slutmål Lærervejledning

Udfordringer og problemstillinger finde en balance mellem arbejdsliv og privatliv / fritidsliv finde en balance mellem (følelsesmæssig) involvering og distance bliver i princippet aldrig færdig med at forberede sig; vil man holde fri, må man bevidst beslutte sig for det på trods af stort engagement og stor arbejdsindsats, kan lærere få oplevelsen af utilstrækkelighed glæder er der mange af – f.eks. glæden ved at følge med i og være en del af elevernes faglige, sociale og personlige udvikling K.K-Jesp. Om undervisning s.152

Innovation KIE-modellen Kreativitet Innovation Entreprenørskab

Det kreative rum Finde på skøre og nye ideer Aldrig sige nej til forslag Tag ”ja-hatten” på Øvelser til dette læringsrum: Post it (de gule sedler) Tombolaer Gimme five

Det innovative rum Planlægge og strukturere ideerne Den kreative idé skal tilføres en værdi (Ideen skal være til gavn for andre) Fra idé til faglig dybde Øvelser til dette læringsrum 3 for, 3 imod Værdikompasset Pakkeleg

Det entreprenante rum Gøre ideen til virkelighed Øvelser til dette læringsrum Edderkoppespindet Risikostafetten – hvad kan gå galt?

Eksempel på en innovativ skole Arnborg skole Forbedre Natur/teknikfaget Handleplan Sansarium Køkkenhave Et sted med dyr

Sundhed og bæredygtighed Fravær af sygdom Fravær af sygdom + velvære Livstil Negavtiv Positiv Snævner Livstil + levevilkår Bred (Bjarne Bruun Jensen, DPU Den sundhedsfremmende skole, side 28) Sundhedsbegrebet 1 2 3 4

Sundhed og bæredygtighed Bæredygtighed skal gavne den enkelte, velfærdsamfundet og de kommende generationer. Vi skal udvikle eleverne til at tænke innovativt og derved finde bæredygtige løsninger. Genbrug Kost og motion Hjælpe byens plejehjem

Vi ser frem til nogle spændende og glædesfyldte dage med innovation, hvor der skal samarbejdes på kryds og tværs.