De første erfaringer med…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studieaktivitetsmodel for Pædagoguddannelsen Midt-Vest 2012 Fælles for udbudsstederne Ikast, Thisted og Viborg Formålet med studieaktivitetsmodellen er.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
3. praktik: den pædagogiske profession
Erfa- og evalueringsmøde
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Pædagogiklærerforeningen 1
Rambølls evaluering Følgegruppens anbefalinger
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Blended learning – hvordan?
Akkrediteringskriterierne 2008 Professionsbacheloruddannelserne.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Date :31 1.
Hvad er en pædagog?.
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
En ph. d. afhandling af cand. pæd
Velkommen til E-business
”Vi når målet – men hvordan?”
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
HVORFOR FAGLIGT SAMSPIL I GYMNASIESKOLEN? Søren Harnow Klausen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
SAF Forside Blå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde:
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Specialisering 271 UMD.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Kvalitet i uddannelsen
Studieordninger og specialiseringer i uddannelserne
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Velkommen til fagligt samspil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

De første erfaringer med… …den nye pædagoguddannelse Peter Møller Pedersen, studierektor Pædagoguddannelsen Midt-Vest Vejle, 23. september 2009

De første erfaringer med den nye pædagoguddannelse? Indledning Hvad var forventningerne til os? De første erfaringer – linjefag, specialiseringer, søgning mv. Uddannelseschefernes vurdering Knast 1: Hvordan arbejder vi med fag, faglighed og faglige elementer? Knast 2: Hvordan arbejder vi med professions- og udviklingsbasering? Opsamling

Forventninger Styrket faglighed – både praktisk og teoretisk Øget fleksibilitet Mere tid til fordybelse Bedre muligheder for specialisering Mere ensartet uddannelse Bedre praktik Kilde: Bemærkningerne til lovforslaget 15.12.2005

De største nyheder Skærpet indgangsniveau Fokus på slutkompetencer og CKF’er Nye obligatoriske fag – færre fag Eksemplariske linjefag og specialiseringer Styrkelse af faget dansk Progression i praktik Det tværprofessionelle element Professions- og udviklingsbasering Kilde: Bemærkningerne til lovforslaget 15.12.2005

Uddannelsen ved en skillevej En rigtig professionsbacheloruddannelse…? Skal være en aktiv del af den moderniserede velfærdsstat Pædagoguddannelsen skal løse samfundsmæssige problemer, der ligger uden for uddannelsen Skal agere i et splittet felt: Kvalifikationer contra kompetencer Videnskabelige discipliner contra flerfaglige temaer Krav om fornyelse contra manglende forskningspligt Høje ambitioner contra vigende ressourcer Faglige krav contra studerende kvalifikationer

De første erfaringer Fordeling af linjefag N = 4981 (19 ud af 31 udbudssteder)

De første erfaringer Linjefag: På den ordinære uddannelse udbydes alle linjefag alle steder (19) 6 ud af 19 steder oprettes ikke alle linjefag pga for få studerende - de studerende kan alligevel få det manglende linjefag i en anden afdeling i PH. På net- og merituddannelser udbydes typisk kun 1 – 2 linjefag

De første erfaringer Udfordringer for linjefagene: Faglig kerne og identitet Sammenhæng mellem linjefag, obligatoriske fag, praktik og specialisering Valg af linjefag: Før studiestart: 3 1. semester: 11 2. semester: 4 3. semester: 1

De første erfaringer Fordeling af specialiseringer N = 1204 (10 ud af 31 udbudssteder)

De første erfaringer Specialiseringer 10 ud af 19 steder har man erfaringer med specialiseringerne Fordelingen modsvarer ikke i udgangspunktet fordelingen af praktikpladser (dog undtagelser – der hvor 3. periode fordeles først) Det betyder omvalg og lavere prioriteter mange steder Problematikker: Skal det modsvare det arbejdsmarkedets behov? Går det ud over praktikkernes kvalitet? Går specialiseringen på målgruppe eller pædagogiske tilgange?

De første erfaringer Praktikuddannelsen Løn eller SU Progression i praktikken Sammenhæng mellem praktik og fag, linjefag og specialiseringer Samarbejdet med kommunerne – og med de enkelte institutioner Læringsmål og praktikdokument Praktikstedsbeskrivelser og uddannelsesplan

Søgning og optagelse 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 1. prioritetsansøgere 6872 6385 5593 4941 5142 5102 4119 3290 3968 Optagne 5520 5689 5115 4628 4709 4733 3928 3073 3730

Fuldførelsesprocent 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Fuldførelsesprocent 84 81 79 79 79 75 76 Der findes ikke nyere tal

De væsentligste forbedringer – top 5 Ifølge uddannelseschefer/studierektorer: Bedre sammenhæng mellem studier og praktik Faglige kompetencemål i praktikken Linjefag toner pædagoguddannelsen Mere fordybelse – færre fag – pædagogik som ”hovedfag” Mulighed for specialisering

De væsentligste forbedringer Ifølge uddannelseschefer/studierektorer: Det tværprofessionelle element Styrket faglighed i uddannelsen Krav om at fagene skal arbejde sammen Præcisering af professionsrettetheden – mindre akademisering Fordel med eksamen i løbet af uddannelsen

De væsentligste udfordringer – top 5 Ifølge uddannelseschefer/studierektorer: Fagområder skal udvikle ny fagidentitet – svær overgang – ikke bare genbrug Linjefag har færre ECTS – særlig udfordring med VNT Praktikinstitutioner skal vokse med opgaven – herunder uddannes flere vejledere Samarbejde med kommuner om praktikpladser skal styrke Specialisering – hvordan?

De væsentligste udfordringer Ifølge uddannelseschefer/studierektorer: Manglende overensstemmelse mellem ambitioner og ressourcer Tydeliggørelse af professionsidentiteten At sikre kontinuitet og valgmuligheder for studerende Samarbejde om det tværprofessionelle element Mange prøver og eksamener – låst fast i bekendtgørelsen Forebyggelse af frafald – set i lyst af faglige krav og ressourcer De studerendes medindflydelse og medinddragelse At vi fortsætter med den lønnede praktik Den danske kvalifikationsnøgle med kompetencemål

Fag, faglige elementer - og faglighed Styrket faglighed i pædagoguddannelsen – hvad vil det sige? Faglighed – et videnskabeligt spørgsmål eller et ”management” spørgsmål? Skal pædagoger viden noget – eller gøre noget (levet liv)? ”Fag” er generelt et uklart begreb: et erhverv, en disciplin, et emneområde (i skolen). At forholde til fagligt til et problem? – faglige begreber contra hverdagsbegreber. At arbejde på et transparent grundlag. Fag og tematiske forløb i pædagoguddannelsen – muligheder og problemer Kilde: Fag som levet liv og fag som akademiske konstruktion, Gjallerhorn, 2005.

Professions- og udviklingsbasering Professions- og udviklingsbasering af pædagoguddannelsen – hvad vil det sige? Professionsbaseret contra professionsrettet eller professionsorienteret Professionsbasering gennem praktiksamarbejde og vekseluddannelse Udviklingsbasering gennem ”professionel innovation” Viden fra udvikling og forskning inddrages i størst muligt omfang for at give et transparent videngrundlag. Hvordan er det organiseret i UC’erne? Kan vi udvikle modeller for professions- og udviklingsbasering?

Forventninger Styrket faglighed – både praktisk og teoretisk Øget fleksibilitet Mere tid til fordybelse Bedre muligheder for specialisering Mere ensartet uddannelse Bedre praktik Kilde: Bemærkningerne til lovforslaget 15.12.2005

Hva’ så nu? De studerende har taget godt imod den nye pædagoguddannelse Vi arbejder med at styrke faglighed, professions- og udviklingsbasering Den nye uddannelse tager form og bliver til virkelighed Samarbejdet med kommuner og regioner om uddannelsesopgaven skal videreudvikles Pædagoguddannelsen har fået meget mere politisk opmærksomhed, men praktiksagen viser hvad der sker, når det virkelig gælder Pædagogisk udvalg i UC’erne og pædagoguddannelsens ledernetværk er etableret og på vej i arbejdstøjet. Måske kan konferencen her være startskud til flere netværk omkring uddannelsen Opgaven er forstået – så skal der arbejdes