SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Præsentation af materialer på personalemøde
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Psykoedukation til unge i OPUS
Arbejdspladsudvikling
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Mestring af ADHD som voksen.
Grupper – hvordan gøres det?
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Præsentation af materialer på personalemøde
Velkommen til Nordregårdsskolen
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Refleksioner og opsamling ift. i går
v. Lise Amholt, Københavns kommune
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 4 Overgange i barnets liv
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Paradigme 2.0.
Seminar i Nuuk okt familierådslagning Maria Forberg
Det Inddragende Netværksmøde
At være pårørende – håb og muligheder
Program – dag 1 Programpunkt 1.1.1
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Tryg i Gellerup – hvordan?. Hvad kan jeg gøre? Forældrene inddraget – kvinderne i Gellerupparken. Den aktive Kvindeforening – kan gå ud til de belastede.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Inddragende netværksmøder
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Fra anledning til udvikling
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO

PRÆSENTATION SOCIALRÅDGIVER 1981 UDDANNET I FAMILIERÅDSLAGNIN 2001 DIPLOMUDDANNET I FAMILIERÅDSLAGNING 2007-2010 KONSULENT FOR DEN DANSKE REGERING ERFARING: PRAKSIS, UNDERVISNING & IMPLEMENTERING

MIT MÅL AT I LADER NETVÆRKET KOMME MERE TIL SÅ VI FÅR DERES RESSOURCER I SPIL

HVAD VED I OM FAMILIERÅDSLAGNING HVORFOR ER I HER I DAG? HVAD VED I OM FAMILIERÅDSLAGNING

AKTØRERNE DEN UDVIDEDE FAMILIE SAMORDNER INFORMATØR INITIATIVTAGER

DE 4 HJØRNESTENE Den udvidede familie deltager i rådslagningen Familien alene uden fagpersoner overvejer svar på spørgsmålene. Samordner hjælper familien med det praktiske omkring rådslagningen. Familiens overvejelser munder ud i en plan.

DE 3 TRIN INFORMATIONSDELING MED ALLE DET PRIVATE MØDE GENNEMGANG AF PLAN + NY DATO

HVORNÅR ER DET OPLAGT AT HOLDE EN RÅDSLAGNING? UNGE GRAVIDE SKILSMISSE FORÆLDRES DØD ELLER SYGDOM ANBRINGELSE/HJEMTAGELSE/HJEMGIVELSE PSYKISK SYGE FORÆLDRE

HANDICAPPEDE BØRN/FORÆLDRE SKOLESTØTTENDE OVERVÆGTIGE BØRN VED BEHOV FOR AFLASTNING ÆLDRESEKTOR, PSYKIATRI, KRISECENTRE, STATSFORVALTNING ELLER KRIMINALFORSORG

HVAD GØR INITIATIVTAGER INDEN FRS FORMÅL MED RÅDSLAGNING/ TEMAER MOTIVERER SPØRGSMÅL RAMME? INFORMATØRER – GENERELLE SAMORDNER INDDRAGES

SAMORDNER HVEM SKAL MED KONTAKT LOKALE FORPLEJNING INVITATIONER BISIDDER SØRGER FOR BØRNEPASNING

SAMORDNER FORTSAT. ORDSTYRER/REFERENT/TOVHOLDER DÆKKE BORD BYDE VELKOMMEN RYDDE OP KOPIERE PLANEN OPFØLGNING

DIN OPGAVE I DE 3 TRIN TRIN 1 HVORFOR ER VI HER? REGLER ”LØFT DEM” PLAN ”B” ERFARINGER MED FRS NYE TEMAER TIL NÆSTE GANG?

TRIN 2 STÅ TIL RÅDIGHED FOR SPØRGSMÅL

TRIN 3 GENNEMGÅ PLAN ANERKENDE OPFØLGNINGSDATO

EFTER RÅDSLAGNINGEN ALLE FØLGER OP PÅ DERES DEL AF AFTALEN HVIS PLANEN SKRIDER KONTAKTES INITIATIVTAGER TAL MED BARNET ALLE SAMLES TIL OPFØLGNING

Kriminalitetsforebyggende rådslagning HVORFOR MÅLGRUPPE INITIATIVTAGER POLITIETS ROLLE

HVAD HAR I TÆNKT PÅ SIDEN I GÅR OG HVAD SKAL VI LAVE I DAG?

IMPLEMENTERING LEDELSESFUNDERET BUDGET IMPLEMENTERINGSANSVARLIG LEDER TOVHOLDER KOMPETENCE HOTLINE TIL LEDER POLITISK OPBAKNING

IMPLEMENTERING PRIS – TID OG PENGE AFTALE MED SAMARBEJDSPARTNERE VILKÅR FOR INITIATIVTAGERE – FLEX, OVERTID ELLER RESULTATLØN RÅDSLAGNINGSGRUPPE SAMORDNERE - ”EJE ELLER LEJE” MOBIL - GPS – ERFA-MØDER

IMPLEMENTERING FOLDER – INFORMATIONSMATERIALE AFTALE MED POLITI VED K-RS BRUG AF MEDIER LOKALER MOTIVATION AF INITIATIVTAGER – PISK, GULEROD ELLER INDDRAGELSE MÅL – HVORNÅR OG HVOR MANGE

ØVELSE Du er til familiefest og du skal fortælle din borddame/herre hvad familierådslagning er. 2 og 2 byt efter 5 minutter.

ØVELSE Hvad tænker du om at ”give slip” og lade familien lave plan for barnet – uden jer?

ØVELSE Hvad tænker I om modellen? Vil I bruge den? Er der familier I ikke vil tilbyde den?

ØVELSE Hvilke udfordringer er der i jeres kommune i forhold til at bruge familierådslagning?

ØVELSE Overvej hvad du vil gøre når du kommer hjem for at komme i gang med at bruge modellen Drøft dine overvejelser i gruppen Nedskriv din plan – gerne i detaljer – og del den med gruppen

ØVELSE Hvad tænker I om modellen? Vil I bruge den? Er der familier I ikke vil tilbyde den?

http://www.adhd.dk/vikan/

I hvilken grad kunne du trygt sige det, du gerne ville?

I hvilken grad oplevede du, at du blev lyttet til?

I hvilken grad lyttede du til de andre?

I hvilken grad forstod du hvad de andre sagde?

I hvilken grad er du enig i hvad de andre sagde?

I hvilken grad synes du, at dit eget ansvar blev tydeligt på mødet?

I hvilken grad synes du at, de andre deltageres ansvar blev tydeligt på mødet?

I hvilken grad oplevede du, at du fik støtte af de andre deltagere på mødet?

Hvilken grad oplevede du, at der i dag kom nye idéer frem, der kan hjælpe den unge?

Hvilken grad synes du, at familiens muligheder for at hjælpe den unge er blevet benyttet?

I hvilken grad tror du at handleplanen bliver overholdt?

Hvor god synes du handleplanen blev?

Børnene

I hvilken grad kunne du trygt sige det, du gerne ville?

I hvilken grad oplevede du, at du blev lyttet til?

I hvilken grad forstod du hvad de andre sagde?

I hvilken grad tror du at handleplanen bliver overholdt?

Hvor god synes du handleplanen blev?