Erfaringer med ansættelse af social- og sundhedshjælpere i Medicinsk afdeling F Ledende oversygeplejerske Birgitte Degenkolv Gentofte Hospital.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Implementering af ernæringspolitikken ved en klinisk sengeafdeling
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Psykisk arbejdsmiljø.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Struktur: ”Quiz og byt”
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Fra retningslinje til klinik
Modul 1 - Processer.
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Produktion og Logistik
Hygiejne som strategisk indsats
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Fælles forældremøde Thurø
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Patientsikkert Sygehus
Audit om hypotermibehandling
BEDRE OPLEVELSER FOR PATIENTER OG PÅRØRENDE I MEDICINSK AFDELING O
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Kommunalreformen VEU som brobygger
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
Basal Hjerte-LungeRedning
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Lolland Kommune Team Vest Frontlinje nordlig gruppe Læringsseminar 1 November 2013.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Behandling i hjemmet København den
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Observation og behandling af pt med GI blødning
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Nye ældre – nye muligheder
Inge Jekes nov.2013 Akut funktion Kompetencer Sengepladser medicinsk afdeling 2002: : 6544 Udvikling i akut indlæggelser: 2006: :
Grundlæggende observationer hos den nyopererede patient
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Velkommen Introduktion.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
PDA Re-implementering information om ledelsesopbakning
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen.
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. NOVEMBER 2015SYSTEMADMINISTRATOR METTE VIGEN AARHUS UNIVERSITET AU Tidshåndtering i AU Brugertest.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Frederiksberg Kommune
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
De pårørende i beslutningsrummet
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Erfaringer med ansættelse af social- og sundhedshjælpere i Medicinsk afdeling F Ledende oversygeplejerske Birgitte Degenkolv Gentofte Hospital

Baggrund Vakancer i medicinsk afdeling Prognoser, der forudser større ældrebefolkning med større behov for sundhedsydelser i kombination med små ungdomsårgange og ringe tilsøgning til sundhedsuddannelserne => Stort gab mellem behov og mulighederne for at dække dem Flere opgaver kan løses af andre end sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter

Projekt SJUS Strategisk Job Udvikling i Sygepleje Indholdet i projektet –Rekruttering af medarbejdere med anden uddannelsen –Målrettet oplæring i forhold til opgaveløsningen –Re-organisering af arbejdet på afsnittet –Team-dannelse –Kompetenceudvikling af alle involverede i projektet

Rekruttering af medarbejdere med anden uddannelse Annoncerede efter social- og sundhedshjælpere Der var ca. 110 ansøgere i 2 omgange Vi ansatte 4 Primært i dagvagt, men der arbejdes på anden vagtfordeling Introduktion og oplæring blev planlagt i forhold til opgaveløsningen

Målrettet oplæring i forhold til opgaveløsningen Opgaver for SSH i DV på Medicinsk afdeling F 825 Opgaver delegeres dagligt af sygeplejersker. Kan sidde som fast vagt hos patienter. 7-9: Samle morgenmads sedler ind Tage værdier, BT, p, Tp, SAT, BS måling Veje og højdemåle patienter, evt udregne BMI, Klargøre patienter til morgenmad, Pakke patienter til udskrivelse (tjekke personlige ejendele efter skema), Dele morgenmad ud, registrere på kost/væskeskemaer : Deltage i plejen v. 2 personer, Dele væske rundt, uddele mellem måltider/p-drikke, føre væskeskemaer Mobilisering af patienter,scoring/rescoring af madrasser sammen med spl./SSA Rydde op på patientstuer/skyllerum kl , Fylde op på patientstuer, apparatur på patientstue, apparatur på sygeplejekontor. Dokumentere på tjekliste. Installere ”nye” patienter, tjekke personlige ejendele Pakke patienter til udskrivelse /tjekke personlige ejendele ) : Uddele mad, kostregistrere, følge patienter i dagligstuen hvis muligt, Hjælpe patienter med indtag af mad. Pakke patienter til udskrivelse, Sige velkommen til nye patienter, installere dem på patientstuer, optælle personlige ejendele – dokumentere på skemaer. Melde fejl og mangler v. udstyr i afdelingen : Velkommen til nye patienter, Medvirke til vende regimer hos patienter, Følge op på ”egne” patienters væskestatus Sørge for tømme kateter/skifte ble inden vagtskifte Mobilisering af patienter, Følge op på ”tryk” madrasser Dele kaffe, the mv ud Checke BT, P, tp hos de patienter, der har behov (efter aftale) Tage klokker dagen igennem.

Oplæring Undervisning v. uddannelses ansvarlig/ projektleder, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter Undervisningen omhandlede –Håndhygiejne, isolationsregimer –Kostformer, ernæringsscreening –Udskillelse, observation af urin og afføring –BT, TP, P og resp frekvens –Bradenscore, sengelejekomplikationer og mobilisering. Praktisk oplæring –Uddeling af mad mv –Måling af BT, puls, temperatur mv –Deltage i plejen, som hjælper –Mobilisering –Opfyldning på stuer – servicetjek (sug, ilt, alarm, ”lys”) –Modtagelse/udskrivelse af patienter Meget af det erstattes af undervisningen på Sosu C.

Re-organisering af arbejdet på afsnittet Teamorganisering –Ansættelse af to teamledere –Indførelse af en model til delegation efter patientens behov og de tilstedeværende kompetencer (synergi-modellen) –kompetenceudvikling

Teambuilding… Er et tema for sig selv, men –Der skal være vilje til ville forandring –Man skal ville ændre på baggrund af sine erfaring –Og man skal alligevel også holde fast i de beslutninger, som er truffet –Kort sagt – en spændende proces!!

Kompetenceudvikling af alle i projektet Social- og sundhedshjælperne –Målrettet oplæring til opgaveløsning Social- og sundhedsassistenter –Synergimodellen angav, hvilke patienter, som de kan have ansvaret for –Individuel kompetenceudvikling –Målrettet indsats for assistenter, der har været ansat 5 år, er på tegnebrættet nu Sygeplejerskerne –Spænder fra nyuddannede til meget erfarne, samt udenlandske sygeplejersker –Individuel udvikling –Introduktionsstillinger på hospitalet –Tilbud for sygeplejersker uddannet > 3 år Teamlederne –Udvikling af kliniske kompetencer –Ledelse af grupper, som er mangfoldigt sammensat Afdelingssygeplejersken/ass. afdelingssygeplejerske –Afgiver ledelsesrum => mere coaching i lederrollen –Skal klart definere krav og forventninger, der skal formidles via andre

Går det hele så godt, som vi siger? Ja ……….og nej…………. Ja –Vi har fået stabile og faste medarbejdere –Opgaver, som tidligere ikke blev løst, bliver nu løst ordentligt –Der er gode udsigter til, at vi kan fortsætte udviklingen Nej –Der er konflikter, når man laver opgaveglidning, men de kan løses –Vagtplanlægning (i en stram vagtplan) kan være svær, når der er forskellige kompetencer – fleksibiliteten er mindre

Hvad med den faglige kvalitet? Ernæring – det forventes, at kostregistrering/ernæringsdata er opad gående næste audit Tryksår – niveau er uændret Væske – iværksat projektgruppe med fokus på kompetenceniveau 3 for alle plejegrupper Værdier – der foreligger pt. flere målte værdier på patienter Madservering – ros fra køkkenet om rettidigt samarbejde Registrering af pt’ens ejendele – er under implementering GTT – der er ikke registreret øget mængde patientskader i perioden

Fremtiden – er det en løsningsmodel? Det mener vi, fordi –Der er kvalificerede mennesker, som gerne vil det –Vi øger viden i kommunerne, når social- og sundhedshjælperne får sygdomsperspektivet på –Der er opgaver, som andre kan løse –Der er brug for os alle i fremtiden Det kræver –Anden organisering og forandringsparate medarbejdere –Ledelsesmæssig opbakning

Spørgsmål ?