Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen."— Præsentationens transcript:

1 Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen

2 Rengøringschef Susanne G. Sørensen Områdeleder Susanne Ladefoged Afsnit Syd Højhuset Hovedrengøring Vinduespolering Områdeleder Randi Jørgensen Urban Medicinerhuset og Onkologisk Områdeleder Carl-Axel Sigsgaard Afsnit Nord Områdeleder Lone Piil Dronninglund Afsnit Syd øvrige bygninger Områdeleder Ketty Fløe Linnedfunktionen Afsnit nord Linnedfunktionen Afsnit syd Moppevaskerier Asnit nord og Syd Planlægning Tina Bundgård Kvalitetssikring Marie Røge Kvalitet og udvikling Drift Synlig ledelse – med afsæt i at turde og tydeligt at ville sine medarbejdere

3 Skabelon for Afdelingsplan Vision og værdigrundlag for Aalborg Sygehus Mål for Rengøringsafdelingen fastsat af Sygehus ledelsen Hvilke forandringer kan vi se lige omkring os/undervejs (muligheder/forandringer – styrker og svagheder) Rengøringsafdelingens visioner og værdigrundlag Rengøringsafdelingens egne målsætninger for at leve op til sygehusledelsen målsætninger for afdelingen Handleplaner for Året 20xx Mål handleplan succeskriterier

4 Værdier som afdelingen ledes ud fra Værdier for Aalborg Sygehus PROFESSIONALISME udtrykt gennem faglighed og NÆRVÆR. ANERKENDELSE som en værdi alle ansatte har behov for. ENGAGEMENT, der viser, at alle går op i det, de laver, og hvor nytænkning og nye måder at behandle, pleje og skabe ny viden på, giver en DYNAMISK arbejdsplads.

5 ….og ud fra målsætningerne Medarbejderne Gennem uddannelse både personligt og fagligt skal medarbejdere klædes på til de kvalifikationskrav, der stilles til at kunne løse opgaverne bedst og billigst muligt. At minimerer sygefravær og personaleomsætning ved at sætte fokus på det brede arbejdsmiljø. Herunder: At forbedrer og udvikle teamarbejdet. At videreudvikle på bredere jobfunktioner Inddragelse af medarbejderne Forbedrer arbejdsmiljøet igennem metodeudvikling. Fokus på samtalen med medarbejderne Kunden/samarbejdspartnere Afdelingerne/Afsnittene skal opleve klare aftaler og aftaleopfyldelse med Rengøringsafdelingen om niveau og frekvens at vore kunder /samarbejdspartnere oplever Rengøringsafdelingen, som en professionel og fleksibel samarbejdspartner i forhold til løsning af vores kerneydelse (rengøring og drift af afdelingskøkkener og linned/uniformsfunktionen). Ligeledes som et alternativ til løsning af andre serviceopgaver, herunder oplever Rengøringsafdelingens medarbejdere, som en del af den øvrige medarbejder -gruppe i afsnittene oplever at vore medarbejdere tager ansvar i forhold til det arbejde, der skal udføres dér Øvrigt At afdelingen ledes med stram økonomisk styring At Rengøringsafdelingen løbende sætter fokus på kvalitetsudvikling og bidrager til at Aalborg sygehus bliver akkrediteret

6 Indsatsområder 2007/2008 Sygefravær 2009 kvalitet i opgaveløsningen 2010 ”helt ud til medarbejderne”

7 Indsatsområde 2007/2008 ”Sygefravær” organisationsstruktur herunder mål for afdelingen systematisk opfølgning på fravær intensiv forebyggende indsats forløb i anerkendende kommunikation Skabe nærvær i en stor organisation herunder teamorganisering, samtalen med medarbejderne

8 Indsatsområde 2009 ”kvalitet i opgaveløsningen” Ansættelse af drifttræner / trivselsmedarbejder Videreudvikling af introduktion af nye medarbejdere i afdelingen – fokus på de første 3 måneder Kompetenceafklaring af erfarne medarbejde. fokus på håndværket rengøring ERFA på tværs i afdelingen deltage aktivt i projektet ”de bedste arbejdspladser” indførelse af nye metodikker til gulv og inventar rengøring etablering af centrale moppevaskerier arbejde på at skabe en kultur ude i de enkelte team, hvordan sætter ”jeg” ting på dagsorden med ”den anerkende tilgang” forsættelse af Mus, fraværs- og evalueringssamtale forventningsafklarende møder med vore kunder træning i at omsætte aftaler til udført arbejde

9 Uddrag drifttræner - funktionsbeskrivelse Ansvar og Kompetence Ansvar i samarbejde med ledelsesteamet i Rengøringsafdelingen at arbejde for at nå de fastsatte mål træning af medarbejdere i Rengøringsafdelingen direkte på jobbet, så medarbejderen kan anvende arbejdsplaner og korrekt metodik Ressourceanvendelse At følge ressourceanvendelsen og påpege nødvendige ændringer til sikring af den optimale udnyttelse af arbejdsdagen for den enkelte. Medarbejder- og organisationsudvikling at medvirke til at skabe faglig kompetence, engagement og dynamik blandt medarbejderne at medvirke til at fastlægge og udvikle de overordnede retningslinier for medarbejderudvikling og uddannelsesplanlægning i samarbejde med Rengøringschefen og det øvrige ledelsesteam Faglige opgaver Træning på jobbet for erfarne medarbejdere Metodetræning sparringspartner for øvrige rengøringsledere og alle medarbejdere i løsning af rengøringsopgave Information at sikre en velfungerende intern information om alle væsentlige forhold af betydning for arbejdsindsats og trivsel hos medarbejderne

10 Indsat 2010 ”helt ud til medarbejderen" Fokus på de rette kvalifikationer ved ansættelse Oprettelse af superbrugerfunktion for afdelingskøkkenerne Implementering af nødplaner i alle rengøringsafdelingen afsnit Resultat af MTU bearbejdes og indsatsområder og handleplaner udpeges. Beslutninger implementeres Arbejdsgrundlag for teams udarbejdes Indførelse af nye metodikker til gulv og inventar rengøring Etablering af centrale moppevaskerier

11 …..Indsat 2010 forsat Oplæring og information til weekendmedarbejdere og øvrige ansatte på få timer Implementering af kvalitetsvurderinger / logbogsføring af leveret ydelse Fokus på det at arbejde i en serviceafdeling Kvalitetsstandarder, som vi bliver målt på gøres synlige og gøres operationelle

12 Hvordan hænger det sammen ……. kun fokus på et element af gangen giver ingen mening MEN et miks af Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi giver rigtig god mening : )


Download ppt "Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google