Visionen og personalets tarv Konkrete bud fra en TR.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Større Skriftlig Opgave
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Prioritering.
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Medborgerskab – på sporet
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Vold - et fælles anliggende
Visionsproces Fra ord til handling.
Nyt ansvar.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Grænser for rummelighed
Den gode forandringsproces
Tillid Temadag for AMIR
Konsensusprocessen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Klæder skaber folk Viden skaber resultater
Velkommen til MED-uddannelsen
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Fremtidens MED Dennis Kristensen Formand Offentlig Ansattes Organisationer.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
Ledelse i forskellige retninger
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Indre By / Østerbro LokalMED
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Overordnede bestemmelser
Velkommen til næstformandsmøde
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Centralforeningen for Stampersonel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
X OK15 resultatet.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Visionen og personalets tarv Konkrete bud fra en TR

Borgerservice – et herligt ord  Plejehjemmet  Spildevandsanlægget  Svømmehallen  Det danske biblioteksvæsen

Borgerservice i dag og i morgen Organisering  Fælles skranke og personale  Selvstændigt, men lokalefællesskab  Eget sted og hus  Det digitale rum

Et bud fra en TR….  Jeg tror på at den menneskelige kontakt, hjælp, vejledning og formidling ikke udelukkende skal erstattes, men blot suppleres med de digitale løsninger

Et andet bud fra en TR…  Jeg tror på at en selvstændig borgerservice i et lokalefællesskab giver gode muligheder for en synergieffekt

”Bogbus og skattekort” Personale og uddannelse  Bibliotekarer eller HKere ?  Specialisering?  Generalisering?  Bibliotekarer er rigtig, rigtig gode til:  At udvælge, systematisere, genfinde og formidle  Men også til at være ydmyge, afventende og med en høj tilpasningsevne, når det virkelig gælder

Et tredje og fjerde bud fra en TR…..  Jeg tror at BFere og HKere side om side kan give den bedste borgerservice  Og at specialister er bedre end generalister, selv om vi alle kan en hel del og meget mere

Fremtiden er forandringer -fra træk på skulderen til krise  Erkendelse-indledende tiltag-implementering- integration-aftagende fokus  Den individuelle og organisationens cyklus følges ikke altid ad  Forandring udløser altid usikkerhed  Uforudsigelig, ukontrolerbar, uønsket og uforberedt giver negativ reaktion  Forandringsramte eller forandringsskabende- hvem har ejerskabet til forandringsinitiativet?

Et femte og sjette bud fra en TR….  Jeg tror på at selve forløbet omkring etablering af borgerservice kræver at vi alle bliver beviste om, hvad en forandringsproces indebærer – både lederen og medarbejderne.  Tag på kursus sammen med din leder/TR og lær om forandringsprocessernes psykologi

Forandringer kræver MED  MEDindflydelse Gensidig informationspligt på alle niveauer Informationen skal gives på et så tidligt tidspunkt, på en sådan måde og i sådan en form, at det giver reelle muligheder for en grundig drøftelse, så medarbejdernes synspunkter og forslag indgår i grundlaget for ledelsens og byrådets beslutninger  MEDbestemmelse 1899

Det kan tillidsrepræsentanten sikre….  At diskussionerne, utrygheden og iderigdommen får rum og rammer  At alle er MED  At arbejdsforholdene er i orden  At lønkravene bliver taget op til drøftelse

En hel stribe flere bud fra en TR….  Brug jeres TR som sparringspartner – TReren ved, hvad der bliver snakket om i frokoststuen  Inddrag MED/SU så hurtigt som muligt  Husk at anerkendelse ikke kun er løntrin, men glem ikke at løntrin kan være en glimrende måde også at anerkende et godt stykke arbejde på

Konkrete bud fra en TR  Digitale rum supplerer blot den menneskelige kontakt  Selvstændig borgerservice i lokalefællesskab foretrækkes  BFere og HKere side om side  Specialister er bedst  Kend forandringsprocessens psykologi

 Tillidsrepræsentanten er den bedste sparringspartner en leder kan få  Inddrag MED/SU så hurtigt som muligt  Ingen nye arbejdsopgaver uden løntrin

Og lige til sidst…..  Husk at nogle af os hellere vil køre bogbussen end at skrive skattekort ud