IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University College Sjælland
Slide 2 Fase 1: Problemidentifikation Fase 2: Ideudvikling Fase 3: Afprøvning (eksperiment, refleksion og bearbejdning) Fase 4: Forankring og generalisering IMODUS projektfaser
Slide 3 IMODUS projekttyper: Ovenstående fire faser indgår på forskellig vis i forskellige typer af projekter a) Pilotafprøvninger b) Fuldskala forsøg c) Forankringsprojekter
Hovedaktiviteter og milepæle Hovedaktiviteter: Sep Feb. 2013: Alle uddannelsespakker arbejder med et fuldskalaforsøg. Hovedaktiviteter: Mar Aug. 2013: Fuldskalaforsøget færdiggøres i alle uddannelsespakker og afrapporteres til ledelsesgruppen Slide 4
Hovedaktiviteter: Sep Feb Alle uddannelsespakker opskalerer projekterfaringer i en række forankringsprojekter, hvor flere studerende, fag, uddannelser, uddannelsessteder mv. inddrages i projektet. De deltagende forskere har særlig fokus på at indsamle og formidle erfaringer vedr. hvor robuste de udviklede læringsformer og uddannelsesdesigns er i andre kontekster Slide 5
Begreber: Fuldskala ? Eksempler: Fra få studerende til en hel enhed af studerende (et hold, en linje, en årgang, en uddannelse, et helt nyt udbud osv.) Fra et didaktisk enkeltstående eksperiment til et grundlæggende didaktisk princip (en toning i en hel uddannelse/fag/retning, et integreret nyt deltagersyn i alle aktiviteter, en ny pædagogisk profil) Fra enkeltstående didaktiske mindre eksperimenter til længerevarende og fuldt udfoldede undervisningsforløb Slide 6
Begreber: Opskalering Hvor robuste er de didaktiske designs som er udviklet i projektet? Kan de generaliseres til andre kontekster end den udviklingskontekst, de er udviklet i? To typer af opskalering i IMODUS projektet 1)At skifte kontekst 2)At afprøve et didaktiske design med mindre udviklingsstøtte Slide 7
Opskalering: Mindst to muligheder At skifte kontekst: At afprøve de udviklede didaktiske design med nye/flere studerende eller med andre/flere lærere. At afprøve det didaktiske designs med mindre udviklingsstøtte Design Based Research skelner mellem tre typer af forsøg og skalering: a)Alpha trials: Ideel omstændigheder og maksimal støtte b)Beta trials: Udvalgte omstændigheder mindre support c)Gamma trials: storskala afprøvning med minimal support Slide 8
IMODUS er ikke effektforskning (Nieven mfl. 2006) Slide 9 Design Based ResearchEffekt- forskning Evaluerings- studier Udviklingsstudier Design målTeori evalueringLøse uddannelsesproblemer Design kvalitetDen teoretiske designkvalitet Mulige design i praksisEn effektiv intervention Vidensmål/ videnskabeligt output Didaktisk teoriAnvendelsesorienterede didaktiske principper Evidens for interventionens effekt MetodeIterative design og alpha-testing Iterativ udvikling Løbende evaluering Betatest i forskellige kontekster Stor skala eksperimenter Gamma testing AnvendelseUdvikling af læringsbaner for specifikke kontekster Implementerede interventioner i forskellige kontekster Evidensbaseret forandring i stor skala
Reference Nieven, Mckenney and van den Akker (2006): Educational design research – The value of vairety. In: Akker et. al.: Educational Design Research. London, Routledge Slide 10