IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan navigerer lederen?
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
GNU - Grænseoverskridende Nordisk Undervisning Opstartsmøde for danske professionsforskere 22. september 2011.
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Blended Learning - en introduktion
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Digitale biblioteker og web 2.0
Karsten Gynther Forskningsprogramleder
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Digital Didaktisk Design
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Hvordan kan arbejdspladser generelt arbejde med at forebygge stress på organisatorisk plan Ole H. Sørensen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
digitaliseringsstrategi
Hvordan øges værdien af entreprenørskabstræning i Ghana?
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Deltag i forskernes studier på AU
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University College Sjælland

Slide 2 Fase 1: Problemidentifikation Fase 2: Ideudvikling Fase 3: Afprøvning (eksperiment, refleksion og bearbejdning) Fase 4: Forankring og generalisering IMODUS projektfaser

Slide 3 IMODUS projekttyper: Ovenstående fire faser indgår på forskellig vis i forskellige typer af projekter a) Pilotafprøvninger b) Fuldskala forsøg c) Forankringsprojekter

Hovedaktiviteter og milepæle Hovedaktiviteter: Sep Feb. 2013: Alle uddannelsespakker arbejder med et fuldskalaforsøg. Hovedaktiviteter: Mar Aug. 2013: Fuldskalaforsøget færdiggøres i alle uddannelsespakker og afrapporteres til ledelsesgruppen Slide 4

Hovedaktiviteter: Sep Feb Alle uddannelsespakker opskalerer projekterfaringer i en række forankringsprojekter, hvor flere studerende, fag, uddannelser, uddannelsessteder mv. inddrages i projektet. De deltagende forskere har særlig fokus på at indsamle og formidle erfaringer vedr. hvor robuste de udviklede læringsformer og uddannelsesdesigns er i andre kontekster Slide 5

Begreber: Fuldskala ? Eksempler: Fra få studerende til en hel enhed af studerende (et hold, en linje, en årgang, en uddannelse, et helt nyt udbud osv.) Fra et didaktisk enkeltstående eksperiment til et grundlæggende didaktisk princip (en toning i en hel uddannelse/fag/retning, et integreret nyt deltagersyn i alle aktiviteter, en ny pædagogisk profil) Fra enkeltstående didaktiske mindre eksperimenter til længerevarende og fuldt udfoldede undervisningsforløb Slide 6

Begreber: Opskalering Hvor robuste er de didaktiske designs som er udviklet i projektet? Kan de generaliseres til andre kontekster end den udviklingskontekst, de er udviklet i? To typer af opskalering i IMODUS projektet 1)At skifte kontekst 2)At afprøve et didaktiske design med mindre udviklingsstøtte Slide 7

Opskalering: Mindst to muligheder At skifte kontekst: At afprøve de udviklede didaktiske design med nye/flere studerende eller med andre/flere lærere. At afprøve det didaktiske designs med mindre udviklingsstøtte Design Based Research skelner mellem tre typer af forsøg og skalering: a)Alpha trials: Ideel omstændigheder og maksimal støtte b)Beta trials: Udvalgte omstændigheder mindre support c)Gamma trials: storskala afprøvning med minimal support Slide 8

IMODUS er ikke effektforskning (Nieven mfl. 2006) Slide 9 Design Based ResearchEffekt- forskning Evaluerings- studier Udviklingsstudier Design målTeori evalueringLøse uddannelsesproblemer Design kvalitetDen teoretiske designkvalitet Mulige design i praksisEn effektiv intervention Vidensmål/ videnskabeligt output Didaktisk teoriAnvendelsesorienterede didaktiske principper Evidens for interventionens effekt MetodeIterative design og alpha-testing Iterativ udvikling Løbende evaluering Betatest i forskellige kontekster Stor skala eksperimenter Gamma testing AnvendelseUdvikling af læringsbaner for specifikke kontekster Implementerede interventioner i forskellige kontekster Evidensbaseret forandring i stor skala

Reference Nieven, Mckenney and van den Akker (2006): Educational design research – The value of vairety. In: Akker et. al.: Educational Design Research. London, Routledge Slide 10