Klik for at redigere titeltypografi i masteren 1 Velkommen ! Hindsgavl Slot Onsdag den 4. februar 2009 Kunsten at holde liv i en stressindsats Ved Ida.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
National konference for VUM superbrugere
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Energi- & Vandværkstedet
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Modul 1 - Processer.
Nytænkning af vagtbegrebet – 2. møde
Arbejdspladsudvikling
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Grænser for rummelighed
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Intern kommunikation PR og presse
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Middelfarts Kløversti Friluftsrådets inspirationsmøde d. 15. januar
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Klik for at redigere titeltypografi i masteren 1 Velkommen ! Hindsgavl Slot Onsdag den 27. maj 2009 Kunsten at holde liv i en stressindsats Ved Ida Bering.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Stormøde for økonomi på AU
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 1 Velkommen ! Hindsgavl Slot Onsdag den 4. februar 2009 Kunsten at holde liv i en stressindsats Ved Ida Bering og Lasse Rønnoe, Arbejdsmiljø København

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 2 Program 4. februar Velkomst og overblik Udfolde erfaringer og behov – speeddating 12.10Frokost 13.00Hvordan organiseres og forankres en vellykket stressindsats? Oplæg, case, hvad virker? 14.00De forskellige perspektiver Hvad er det særlige ved dem? 14.45Kaffe 15.10Strategi og retning Hvordan skaber vi en organisatorisk forankring af stressindsatsen i Hjemmeopgave Præsentation for en anden gruppe 16.40Afrunding 17.00Slut

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 3

4

5 Søvn Appetit Puls Blodtryk Åndedræt Immunsystem Hukommelse Humør Opgaverne Organiseringen Borgerne Kollegerne Er det farligt? Hvordan har vi klaret det før Sproget Kulturen Påvirkning – Fortolkning – Tilstand Inspireret af Cognitive Activation Theory of Stress(CATS), Ursin og Eriksen, Samt Ulf Lundberg Stockholm Universitet, Palle Ørbæk, NFA

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 6 Stressvejledere Motion Samtalehjælp/P sykologhjælp... Påvirkning – Fortolkning – Tilstand Kan og Skal opgaver Fraværsindsats Komplekse borgere Daglig organisering, klar morgenstart Fejring Mantraer Bede om hjælp/afdrama- tisere Inspireret af Cognitive Activation Theory of Stress(CATS), Ursin og Eriksen, Samt Ulf Lundberg Stockholm Universitet, Palle Ørbæk, NFA

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 7 Konkret, konkret, konkret… Det ukonkrete kan øge ”farligheden” - Nå, hvad sagde doktoren? - Han sagde, at jeg trængte til ro, og det har gjort mig urolig.

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 8 Forskning i interventioner på arbejdspladsen Få indsatspunkter giver større resultat Træningsforløb uden organisatoriske ændringer medfører ofte større utilfredshed Både ”personrettet” og ”organisationsrettet” intervension giver resultat (lavere fravær, højere tilfredshed, større autonomi..) Se f.eks. Job Stress Interventions and Organizations of Work, Norbert K. Semmer, Handbook of occupational health psychology, Washington, DC: APA. 2003, ”Organizational interventions to reduce work stress: ar they effective?” A review of the literature. Katharine R Parkes, Tomothy J Sparkes, University of Oxford, 1998, samt oversigter fra Lazarus m.fl.

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 9 Målet med i dag At finde konkrete anledninger, aktører og ”brændende platforme” i året der kommer, som stressindsatsen kan knytte an til At bruge det I allerede har og gør At dyrke det tværgående samarbejde om stressforebyggelse i organisationen

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 10 Vores profil 1.En overskrift, som indfanger essensen i det I har arbejdet med og står for.. 2.Jeres fordele, hvilken erfaring, viden, mål har I ? 3.Jeres ønsker, hvad vil I gerne blive klogere på? Husk at skrive arbejdspladsens navn og branche på

Klik for at redigere titeltypografi i masteren Dating 20 minutter Hver arbejdsplads sender én spejder ud, én bliver hjemme Gå derhen, hvor du er mest nysgerrig…

Klik for at redigere titeltypografi i masteren Dating Kort briefing fra spejder…hvad har jeg hørt? 20 minutter Hver arbejdsplads sender én spejder ud, én bliver hjemme, evt. byt roller Gå derhen, hvor du er mest nysgerrig…

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 13 Frokost

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 14 Forankring – hvordan? Enkelte aktiviteter er ikke nok For mange tiltag i gang Ikke plads til ’det rigtige arbejde’ Svært at få opmærksomhed Modsatrettede tiltag – varm luft?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 15 Gode råd til forankring Magtfulde alliancer Brændende platforme Opfølgning, prioritering og samordning Gode anledninger Festlige fejringer; synliggør resultaterne

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 16 Forankringens våbenskjold 1. Magtfulde alliancer 2. Brændende platforme 3. Gode anledninger 4. Opfølgning og synlighed

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 17 Hvornår lykkes det hos os? Brug ’modellen’ til at analysere jeres stress-indsats Tænk på situationer eller eksempler, hvor det lykkes for jer at arbejde med de 4 områder Hvad har det betydet for stressindsatsen? Hvilke af områderne er I særligt gode til at arbejde med – og hvilke vil I gerne blive bedre til?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 18 De forskellige perspektiver HR Tæt på chef/dir. Strategi/økonomi Ledelse Uddannelse/ Udvikling Kvalitet Projekter Dannelse Arbejdsmiljø leder/konsulent Loven Organisationen Her og nu opgaver SR Loven Sikkert og sundt Ansatte er kolleger Leder Økonomi Trivsel Kvalitet TR Løn og arbejdsforhold Kamp Ansatte er kammerater

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 19 Spændingsbarometer - opgaver - hvilke opgaver er lystbetonede og hvilke ”trækker energi ud” Grønne GuleRøde Energi-givende Lystbetonet Energi-slugende ”Hårdt arbejde” _______________ Hvor længe? Hvor hårdt? Hvor ofte? Presset Du har stadig kontrollen

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 20 Perspektivgrupperne 1.Hvad har vi på dagsordenen i år? 2.Hvad giver mig energi – hvad trækker energi ud? 3.Hvad kan vores perspektiv tilbyde stressarbejdet? Overvej først selv de to første spørgsmål. Lav et ”Lystbarometer” selv. Drøft det 3. spørgsmål i gruppen

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 21 Opsamling i arbejdspladsgr. 1.Tilbagemelding fra perspektivgrupperne - hvad kan vi hver for sig tilbyde - røde og grønne opgaver i stressindsatsen 2. Overblik: Planlagte aktiviteter i stressindsatsen udfyld tidslinien 3. Udvikling: Våbenskjold 2009

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 22 Tidslinien Grønne trivsels situationer Røde pres situationer Begivenheder i år Start januar 2009 Slut december 2009

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 23 Forankringens våbenskjold 1. Magtfulde alliancer 2. Brændende platforme 3. Gode anledninger 4. Opfølgning og synlighed

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 24 Hjemmeopgave Til næste gang skal I kigge nærmere på de brændende platforme, anledninger og magtfulde aktører, som findes i jeres organisation. Vælg en aktør, som I gerne vil inddrage mere i stressindsatsen. Det skal være en som arbejder med ’brændende platforme’ eller ’anledninger’ som I gerne vil knytte stressindsatsen sammen med. I hjemmeperioden skal I overveje og undersøge: Hvordan kan I få mere kendskab til den centrale aktør? (interview, besøg, fællesmøde, praktik…) Hvad er den centrale aktør optaget af i 2009? Hvordan kan jeres stressindsats blive interessant for den centrale aktør? Hvordan kan I konkret arbejde sammen med aktøren i 2009?

Klik for at redigere titeltypografi i masteren 25 Postkort Hvad har gjort størst indtryk på mig i dag? Hvad vil du begynde at gøre? Hvad vil du holde op med at gøre?