Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop 14.03.11 Oplæg og andre ressourcer findes på: www.drenge.wikispaces.com.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
TVÆRGÅENDE FORSKNINGSSPOR: LEDELSE og ORGANISATION
© Capacent 0 Projektledelse som karrierevej Dansk projektledelses Forskningsprogram 28. Januar 2011Roskilde Universitets Center.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Blended Learning - en introduktion
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Et samarbejde mellem DTU, EA Sj. og EUC Nordvestsjælland Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland1.
Karsten Gynther Forskningsprogramleder
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Program Workshop om projekter og veje til projektmidler Indledning,
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
8. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Fremtidens Aarhus Universitet AARHUS UNIVERSITET.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Energy Engineering Seminar Offshore Oil and Gas Technology platform – Future technology challenges Enhanced oil recovery in the North Sea Sector.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Digital Didaktisk Design
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
Præsentationens transcript:

Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på: Karsten Gynther Videncenterleder University College Sjælland Mail:

Slide 2 UCSJs to videncentre Educationlab og CUPP - og RUC/PAES videncenter VELPRO Inviterer videregående uddannelser i Region Sjælland og adgangsgivende uddannelser hertil – til at indgå som partner i et ambitiøst forsknings- og udviklingsprojekt Uddannelsestyper: Alle UCSJs professionsuddannelser, Ingeniørhøjskolens (IHK) forkursus samt nogle af IHKs Ingeniørlinjer, uddannelser fra Erhvervsakademi Sjælland (EASJ) samt en række gymnasier (forskellige typer) Parallelt projekt retter sig mod erhvervsuddannelser, sosu- assistentuddannelsen og produktionsskolerne En invitation…..

Slide 3 Præsentation af projektet og deltagelsesmuligheder – herunder: o Baggrund o Mål o Projektorganisering o Økonomi o Ansøgningens chancer hos Vækstforum Sjælland Projektdesign (Forsknings- og udviklingsmetode (r)) Præsentation af problemstillingen Generere / inspirere til projektideer At tage budstikken med hjem til eget bagland med henblik på at sætte gang i intern forankring, etablere samarbejde med leadpartner (UCSJ) og formulere egen projektpakke til den samlede ansøgning Formål med dagens workshop

Slide 4 Udfordring 1: Uddannelsesniveauet er en central problemstilling for regionen som helhed, men der er en særlig udfordring vedr. regionens yderkanter. Udfordring 2: Regionen har en særlig problemstilling vedr. fastholdelse af unge i uddannelse – en problemstilling som er størst i erhvervsuddannelserne og i regionens yderområder. Udfordring 3: Regionen har en særlig udfordring i forhold til uddannelse til drenge/mænd på såvel ungdomsuddannelsesniveau, erhvervsuddannelsesniveau og i forhold til de videregående uddannelser. Baggrund: Udfordringer i Region Sjælland

Slide 5 Et fastholdelsesproblem Et rekrutteringsproblem Et udbudsproblem i forhold til ”udkanterne” Udfordring 3 (drenge i uddannelse) er både:

Slide 6 I forhold til fastholdelsesproblematikken vil projektet udvikle og afprøve nye og reproducerbare undervisningsformer til drenge/mænd på følgende uddannelsesniveauer: Ungdomsuddannelser (gymnasiale) Erhvervsuddannelser (EUD) Erhvervsakademiuddannelser Professionsuddannelser Desuden vil projektet afprøve nogle af de nye undervisningsformer i det parallelle uddannelsessystem som f.eks. produktionsskoler. (Universitetsuddannelser ?) Mål i forhold til fastholdelsesproblematikken

Slide 7 Med fokus på rekrutteringsproblematikken vil projektet udvikle og afprøve nye uddannelsesprofiler med henblik på at inspirere til nye uddannelsesveje for drenge med fokus på: Drenges vej til professionsuddannelserne (velfærdsuddannelserne) Drenges vej til sosu-assistentuddannelsen Mål i forhold til rekrutteringsproblematikken

Slide 8 Med fokus på udbudsproblematikken vil projektet udvikle og afprøve nye fleksible uddannelsestilbud, som kan matche drenges behov for i yderområderne at kunne tage en videregående uddannelse inden for teknisk, og naturvidenskabelige områder (Ingeniøruddannelserne) Målet er at udvikle og afprøve nye fleksible organisationsformer for eksisterende uddannelser Mål i forhold til udbudsproblematikken

Slide 9 Projektorganisering: To tæt koordinerede delprojekter Videregående uddannelserErhvervsuddannelser UCSJEUD EASJSOSU IHKProduktionsskoler Gymnasier Ekstern forskning, sparring mv.: VELPRO/RUC, CUPP og Educationlab/UCSJ Ekstern forskning, sparring mv.: VELPRO Leadpartner: UCSJLeadpartner: CELF Projektperiode: 3 år (opstart efterår 2011) Budget: 20 mil. kr.

Slide 10 Projektbudget for delprojektet ”Videregående uddannelser” PosterPartnerBudget Projektledelse (inklusiv indirekte omkostninger) Leadpartner (UCSJ) + koordinationsgruppe Uddannelsesekstern forskning, sparring mv. (inklusiv administration, indirekte omkostninger mv.) VELPRO, Educationlab/CUPP Uddannelsernes egne udviklingsaktiviteter (inklusiv indirekte omkostninger, administration mv.) Diverse uddannelser I alt

Slide 11 Uddannelsespakker: Projektet set fra en uddannelsesinstitution eller en uddannelse Eksempel på en uddannelsespakke på kr. Undervisertid til omlagt ”drengeundervisning” (allerede i budget) Indirekte omkostninger 18 % (Eks: Lys, husleje, transport mv. Skal ikke dokumenteres) Udvikling af ny undervisning (konferencedeltagelse, sparringsmøder, internt udviklingsarbejde) Projektledelse og administration I alt Projektet refunderer ca. 43 % af alle dokumenterede udgifter Uddannelsen modtager adgang til ekstern forskningsviden + sparring for ca

Slide 12 Eksemplet viser, at skal en uddannelse deltage i projektet med et samlet budget på skal uddannelsesinstitutionen kunne dokumenterne at underviserne har brugt til ”omlagt undervisning” relateret til drenge/mænd. Hvor mange lektioner det drejer sig om afhænger af uddannelse, overenskomst mv. men vil typisk være 230 lektioner for et hold studerende – afviklet over projektperioden. ”Omlagt drengeundervisning”

Slide 13 Præsentation af projektet og deltagelsesmuligheder – herunder: o Baggrund o Mål o Projektorganisering (uddannelsesopdeling i to delprojekter) o Økonomi o Ansøgningens chancer hos Vækstforum Sjælland Projektdesign (Forsknings- og udviklingsmetode (r)) Præsentation af problemstillingen Generere / inspirere til projektideer At tage budstikken med hjem til eget bagland med henblik på at sætte gang i intern forankring, etablere samarbejde med leadpartner (UCSJ) og formulere egen projektpakke til den samlede ansøgning Formål med dagens workshop

Slide 14 Principper: Projektet er et forsknings- og udviklingsprojekt dvs. Projektet skal både genere ny viden om drenge/mænds valg, fravalg og strategier i forhold til uddannelse og samtidig forbedre eksisterende uddannelsespraksis Med inspiration fra ”brugerdreven forskningsbaseret innovation” og ”design based research” foregår udviklingsprocesserne, som en co- designproces mellem alle deltagere (studerende, undervisere og forskere) På et vidensinformeret grundlag udvikles nye designs for uddannelsesprofiler og undervisningsformer, som i en iterativ proces afprøves, evalueres og redesignes – dvs. Der arbejdes eksperimentelt (med didaktiske designeksperimenter) Projekterfaringer dokumenteres og analyseres med henblik på generaliseringsmuligheder i forhold til andre kontekster. Projektdesign (Forsknings- og udviklingsmetode (r))

Slide 15

Slide – 12.30: Frokost – 13.00: Oplæg om projektmuligheder og projektdesign (ved Karsten Gynther, UCSJ) – 13.30: Hvad ved vi pt. om drenges uddannelsesvalg i Region Sjælland (ved Steen Bogø, RUC) – 13.45: Pause – 14.45: Workshop 1: Problemidentifikation og tematisk ide- generering (Blandede grupper: IHK, UCSJ, Gymnasier, EASJ, RUC) – 15.00: Pause – 16.00: Workshop 2: Uddannelsesspecifik ide-generering (Uddannelsesgrupperinger) – 16.30: Opsamling og den videre proces Program:

Slide 17 Amiel, Tel og Reeves, Thomas (2008): Designbased research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda, In: Educational Technology & Society, vol 11. Barab, Sasha og Squire, Kurt (2004): Design-Based Research: Putting af Stake in the Ground, In: The Journal of the Learning Sciences, 13 (1), 1-14 Bottrup, Pernille og Clematide, Bruno (2005): Samspil om kompetenceudvikling. Undervisningsministeriet og Learning Lab Denmark. Bottrup, Pernille mfl. (2008): Fra transfer til transformativ læring – dilemmaer I praksisnær kompetenceudvikling. VIA University College. Brow, A. L (1992): Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. In: Journal of the Learning Sciences, 2(22), Cobb mfl (2003): Design Experiments in Educational Research, In: Educational Researcher, Vol 32. Collins, A. (1992): Towards a design science of education. In E. Scanlon and T. O’Shea (eds): New Directions in Educational Technology s. 15 – 22. Berlin, Springer. Collins, Allan mfl (2004): Design Research: Theoretical and Methodological Issues. In: The Journal of The Learning Sciences, 13 (1) s 15 – 42 diSessa og Cobb (2004): Ontological Innovation and the Role of Theory in Design Experiments, In The Journal of The Learning Sciences vol 13. Glerup, Janne (2010): Kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder I yderområder og potentialer i øget inddragelse af E-læring. ELYK projektet. Gravemeijer, Koeno and Coob, Paul: Design research from a learning design perspectiv. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Gynther, Karsten (2010): Brugerdreven forskningsbaseret innovation af didaktisk design – transformative metoder i forsknings- og udviklingsprojektet ELYK. Illeris, Knud(2009) 'Transfer of learning in the learning society: How can the barriers between different learning spaces be surmounted, and how can the gap between learning inside and outside schools be bridged?' In: International Journal of Lifelong Education, 28: 2, 137 — 148 Knutsson, Orla mfl. : User-driven design of mobile application for teenagers’ language homework. In Ceratto-Pargmann, Tessy mfl. (red) (2010): The First Nordic Symposium on Technology Enhanced Learning. S Mckenney, Susan mfl: Design research from a curriculum perspective. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Nieveen, Nienke mfl: Educational design research - The value of variety. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Reeves, Thomas: Design research form a technology perspective. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York The design-based Research Collective: Design- Based Research: An Emerging paradigm for Educational Inquiry, In: Educational Researcher, Vol 32, No 1, P 5-8 Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York. Wahlgreen, Bjarne (2009): Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. Wang, F & Hannafin, M (2005): Design-based research and technology – anhanced learning environments. In: Educational Technology, Research and Development, 53 (4), 5-23 Walker, Decker: Toward productive design studies. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York. Referencer