Meritgivende kombinationsforløb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er EGU ? Egu er en 2-årig ungdomsuddannelse med stor vægt på praktik. Egu er for unge under 30 år.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Det svære liv i en sportstaske
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Roskilde Tekniske Skole
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Opgaven jeg fik stillet
Roskilde Produktionsskole
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem?
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Fortællinger fra kanten
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Fra grundskole til ungdomsuddannelse Seminar for UU-medarbejdere og medarbejdere på de tekniske skoler. Sorø den 27. marts 2006 og Middelfart den 3. april.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Uddannelse for udviklingshæmmede
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Produktionsskoleseminar Nuuk, august 2017
Naturfag.
Velkommen til fagligt samspil
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Meritgivende kombinationsforløb § 2 stk. 4. produktionsskoleforløb på mere end 3 måneder skal indeholde meritgivende kombinationsforløb til kompetencegivende uddannelse, med mindre særlige forhold taler herimod

Baggrund - EVA Produktionsskoler og erhvervsskoler skal forpligtes til samarbejde Etabler flere kombinationsforløb Overgangsteam for svage elever Erhvervsskoler og produktionsskoler skal udveksle viden om krav til eleverne Klare mål for produktionsskolens undervisning

Formål – struktur - indhold Produktionsskoleelevens glidende overgang til en kompetencegivende uddannelse Individuelt tilrettelagt 2-5 ugers varighed (ikke nødvendigvis hele uger) Uddannelseselementer fra begge skoleformer Der skal videst muligt indgå meritgivende elementer fra et grundforløb Undtagelser

Forløbsundersøgelsen Spørgeskemaer til alle 79 produktionsskoler, hvoraf 61 skoler besvarede Spørgeskemaer ud til 61 erhvervsuddannelser (de erhvervsuddannelser produktionsskolerne oplyste de havde samarbejdsaftaler med) 29 skoler besvarede 3 fokusgruppeinterview med medarbejdere (9 produktionsskolemedarbejdere og 6 erhvervsskolemedarbejdere) 2 fokusgruppeinterview med unge (8 deltagere)

Væsentlige resultater - samarbejdet At alle medarbejdergrupper har fået et bedre kendskab til hinandens praksis At medarbejderne har fået indblik i hvordan det pædagogiske miljø er henholdsvis på produktionsskolen og erhvervsskolen At medarbejderne har fået øget kendskab til de målforestillinger der ligger bag skolernes pædagogiske praksis At det øgede samarbejde kan understøtte forskellige elevgruppers mulighed for at gennemføre en uddannelse At samarbejdet øger fleksibiliteten i overgange mellem forskellige skoleformer At samarbejdet foregår mellem to selvstændige skoleformer med hver deres styrker og formål for uddannelse og kompetenceudvikling, og at denne forskellighed fastholdes og udvikles i det fremadrettede samarbejde

Spørgsmål: Det tværinstitutionelle samarbejde Spørgsmål: Det tværinstitutionelle samarbejde mellem produktionsskolen og erhvervsskolerne er blevet styrket

bedre samarbejde med og nyt syn på erhvervsskolernes Spørgsmål: Jeg har som medarbejder fået mere viden om, bedre samarbejde med og nyt syn på erhvervsskolernes medarbejdere i forhold til deres arbejde med de unge.

indsatser i samarbejde med produktionsskolerne. Spørgsmål: Erhvervsskolen har overordnet fået mere viden om produktionsskolernes arbejde med de unge, og her igennem fået bedre mulighed for at iværksætte konkrete indsatser i samarbejde med produktionsskolerne.

Væsentlige resultater - omfang At 45 produktionsskoler tilsammen har etableret 839 kombinationsforløb At 61 produktionsskoler deltog i undersøgelsen At 16 produktionsskoler endnu ikke har etableret kombinationsforløb i samarbejde med en erhvervsskole At 29 erhvervsskoler har 123 samarbejdsaftaler med produktionsskoler At en stor del af disse erhvervsskoler mener, at det er svært at leve op til lovens intention At der arbejdes målrettet på at udvikle samarbejdet omkring kombinationsforløb

i periodenf ra lovens ikrafttrædelse til 1. november 2008 Spørgsmål: Hvor mange meritgivende kombinationsforløb har I iværksat i periodenf ra lovens ikrafttrædelse til 1. november 2008 130 elever ud af de 839 fortsatte i den uddannelsesretning kombinationsforløbet var etableret indenfor (15,5 %)

Spørgsmål: Kombinationsforløbenes længde

kombinationsforløb blevet iværksat? Spørgsmål: Inden for hvilke uddannelsesretninger er disse meritgivende kombinationsforløb blevet iværksat?

Spørgsmål: Hvad var de overordnede formål med kombinationsforløbene? A: Overgang til kompetencegivende uddannelse B: Introduktion til uddannelsens opbygning C: Fastholdelse i uddannelse D: Mulighed for merit E: Andet

Spørgsmål: Hvordan tilbydes de meritgivende kombinationsforløb til eleven? A: Som individuelle forløb på erhvervsskolen B: Som særligt tilrettelagte holdforløb på erhvervsskolen C: Som en kombination, hvor eleven er et antal dage på erhvervsskolen og et antal dage på produktionsskolen D: Andet

Kombinationsforløb – individuelt/hold Forløb hvor eleven deltager i et kombinationsforløb, når vedkommende er afklaret i forhold til fag og uddannelsesretning, og kan bruge kombinationsforløbet som en glidende overgang til uddannelse Forløb hvor eleven både bruger kombinationsforløbet som afklaring til uddannelse og som mulighed for at stifte bekendtskab med en uddannelsesinstitution, og vender tilbage til produktionsskolen efter endt forløb Forløb hvor skoler oplyser eleverne om, at der er udbudt forløb på et bestemt tidspunkt, og får tilbud om at melde sig individuelt til forløbet Forløb hvor produktionsskoler giver alle elever mulighed for at vælge et kombinationsforløb efter eget ønske om uddannelsesretning, på et bestemt tidspunkt af året Holdbaserede forløb hvor et helt værksted fra produktionsskolen deltager på samme tid i et særligt tilrettelagt kombinationsforløb

Kombinationsforløb – individuelt/hold 1 2 3 4 5 Elever uden mulighed for at gennemføre en kompetence-givende uddannelse Uafklarede elever med mulighed for at gennemføre dele af en kompetence-givende uddannelse Uafklarede elever med mulighed for at gennemføre en kompetence-givende uddannelse på specielle vilkår Afklarede elever, der er usikre på om de er klar til at gå i gang med den kompetence-givende uddannelse Afklarede elever med ønske om at overgå til en kompetencegivende uddannelse nu Praktik i udvalgte virksomheder Kombinations- forløb af 2 ugers varighed. Individuelle valg men på særlige hold Individuelle kombinations- forløb af op til 5 ugers varighed med mulighed for afbrud Individuelle kombinations- forløb af 5 ugers varighed, der bruges som overgang

Kombinationsforløb – individuelt/hold 1 2 3 4 5 Særlige forløb på produktions-skolen Særligt tilrettelagte kombinations- forløb af 2 ugers varighed, hvor man deltager som hold fra samme skole Mulighed for at deltage i et andet kombinations- forløb af 2 – 3 ugers varighed Hvis kombinationsforløbet afbrydes kan det eventuelt fortsættes senere i p- skole forløbet Evt. overgå til en STU Evt. overgå til en EGU Evt. overgå til en produktions- baseret lærlinge- uddannelse Overgå til en kompetence-givende uddannelse

Svagheder, problemstillinger og dilemmaer En del erhvervsuddannelsers manglende kendskab til kombinationsforløb – har svært ved at forholde sig til enkelte elever – vil derfor gerne oprette hold Produktionsskoler med samarbejdsaftaler med mange forskellige erhvervsskoler har svært ved at finde de enkelte erhvervsskolers udbud af kombinationsforløb Eleverne er ikke klar til at indgå i et kombinationsforløb, når erhvervsskolerne udbyder deres forløb Der bruges mange ressourcer på at etablere kombinationsforløb i forhold til elevernes udbytte, contra manglende økonomi – der kan ikke følges nok op på den enkelte elev Mange elever er frafaldselever fra EUD, og de er ikke motiverede til at deltage i noget, de lige er sprunget fra Erhvervsskolelærerne er generelt fokuserede på at undervise eleverne med fokus på et højt fagligt indhold, og kan derfor have svært ved samtidigt at undervise elever med mange elever

Styrker, positive sider og udfordringer Giver den enkelte elev mulighed for at danne sig et godt indtryk af uddannelsen og uddannelsesinstitutionen Elever der starter deres grundforløb som et kombinationsforløb fastholdes bedre i deres valg af uddannelse Der skal arbejdes målbevidst med efterbehandling af elevens oplevelse af kombinationsforløbet Lærere og elever taler nu mere om sammenhængen mellem produktionsskoleforløbet og senere uddannelsesvalg Det har psykologisk værdi for eleverne at de er indskrevet på produktionsskolen under kombinationsforløbet – det giver ikke nederlag at vende tilbage Der skal hele tiden arbejdes på at kombinationsforløbet ikke bliver produktionsskoleforlagt undervisning på erhvervsskolen Eleverne peger på at undervisningen på erhvervsskolerne skal være mere praktiske – lidt lige som det der foregår på produktionsskolen

De unge og kombinationsforløbene Elev 1 + elev 2. Deltog begge i et meritgivende kombinationsforløb indenfor det grønne område som anlægsgartner (3-ugers forløb). Her deltog eleverne i en del af grundforløbet, der handlede om at lægge fliser med specielle mål. Eleverne fremhæver følgende fra forløbet: At arbejde konkret og praktisk med tingene (lægge fliser, køre traktor, bruge maskiner) At det var godt at prøve noget andet end det, der sker på produktionsskolen At være sammen med 2 andre fra produktionsskolen At de skulle arbejde videre med det lærte hjemme på produktionsskolen Den ene elev er i dag overgået til forsøgsprojektet ”Produktionsbaseret lærlingeuddannelse” indenfor det grønne område. Uddannelsen er forankret på den produktionsskole, der etablerede kombinationsforløbet. Den anden elev er stadigvæk uafklaret med hensyn til uddannelsesvalg.  

De unge og kombinationsforløbene Elev 3. Deltog i et meritgivende kombinationsforløb indenfor det merkantile område (4-ugers forløb). Forløbet var etableret som en ren kombinationsforløbsklasse, hvor der udelukkende var produktionsskole-elever. Eleven fremhæver følgende fra forløbet: At det var kedeligt, og der skete ingenting Desuden gav eleven udtryk for at være meget uafklaret i forhold til uddannelsesvalg, men havde været nødt til at træffe et valg efter 1 år på produktionsskolen. Eleven gik i øjeblikket på HG, men overvejede at droppe ud.

De unge og kombinationsforløbene Elev 4. Deltog i et meritgivende kombinationsforløb teknisk skole bygge og anlæg (3-ugers forløb). Eleven deltog sammen med 2 andre produktionsskoleelever på et normalt grundforløbshold. Han fortæller selv følgende fra forløbet: ”Jeg valgte det, fordi her gik alle mine venner fra Køge, og de synes det er virkelig skægt. Så måtte jeg jo også prøve det. Der gik jeg i 3 uger. Vi prøvede at mure en væg. Den blev totalt skæv. Jeg troede bare men lagde dem ovenpå hinanden. De andre kaldte den for regnbuen.”

Eleven fremhæver i øvrigt fra forløbet: At teoritimer er kedelige At det praktiske arbejde de blev sat til krævede en del kendskab til forskellige teknikker, som man ikke bare kunne udføre efter at de var vist en enkelt gang (gjaldt især for kombinationsforløbseleverne) At han blev afklaret om at han ikke skulle være murer På produktionsskolen arbejder han på skolen grønne linje, og føler stadigvæk, at han er meget uafklaret i forhold til uddannelsesretning.

De unge og kombinationsforløbene Elev 5,6,7 og 8. Deltog alle på samme kombinationsforløb på teknisk skole (2-ugers forløb), hvor eleverne, som alle var produktionsskoleelever, besøgte forskellige uddannelsesretninger (smed, smykkedesign) og alle arbejdede med 3d tegneprogrammer på computer. Desuden deltog alle elever i meritgivende kurser (brand, § 26 og førstehjælp). Eleverne fremhæver følgende fra forløbet: At de praktiske elementer i forløbet var de bedste og mest givende At stillesiddende og teoretisk undervisning var kedeligt ”Tegneprogrammet da var vi ved at falde i søvn” At der manglede sammenhæng mellem teori og praksis ”Vi svejsede overhovedet ikke. Det kunne vi da godt have prøvet, når vi nu kendte sikkerheden om det”. At forløb med udelukkende produktionsskoleelever ikke giver det store udbytte

I øvrigt fremhævede en af eleverne, at afklaring i forhold til fag i langt højere grad burde foregå i praktik, der opleves mere motiverende. Kombinationsforløbene er mere afklaring i forhold til uddannelse, og som eleven selv udtaler: ”… mere motiverende at komme i praktik. Det handler jo om ikke at få startet på alle mulige uddannelser og ikke have en masse halve grundforløb”.

Hvad karakteriserer de unge der ikke får en ungdomsuddannelse Ringe resultater fra folkeskolen Problemer: psykiske, misbrug, bolig… Manglende opbakning fra hjemmet Mangler indsigt i uddannelsesmæssige muligheder og begrænsninger Mangler sociale kompetencer Indvandrerbaggrund Bor i udkantsområder

Hvad er deres behov i forhold til uddannelse At nogen tager sig af dem Voksne der gider dem Klare og overskuelige rammer og krav Faste små hold med faste lærere – stamklasser Et fagligt niveau der passer – praktisk som bogligt En passende pædagogik Nogen der henter dem hjemme, når de ikke kommer eller møder til tiden

Hvad har de ikke brug for Individualiserede uddannelser Krav om selv at sammensætte sin uddannelsesplan Krav de på forhånd ikke kan opfylde Selvstudier Ansvar for egen læring At blive mødt med alt det fra folkeskolen, som de hader Lærere der driller og ironiserer At være i konstant konkurrencesituation