Side 1 Den bæredygtige landsby - problemer, strategier, eksempler og metoder Klinten 19. september 2010 John Andersen,Plan, By og Proces, RUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Fra myndighed over servicevirksomhed til lokalt fællesskab
Inddrag nu Kick-off møde
Inspirationstema: Børns rettigheder
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Divergent og Konvergent
Lederudvikling.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Medborgerskab – på sporet
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
og andre udviklingsperspektiver
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hvad kan København som hovedstad?
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Date :31 1.
Det autentiske menneske
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Ledelse af innovative medarbejdere
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Sociologi – Individ og samfund
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Social innovation og empowerment af (udsatte) lokalsamfund
Empowerment og sundhed
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Nye fagprofessionelle lederroller
Styring af styregrupper
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
John Andersen Empowermentbegrebet
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Landsbystrategier Borgerinvolvering i Spøttrup Kommune.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
2200Kultur - Nørrebro Bibliotek & Medborgercenter Præsentere Bydelsmødrene på Nørrebro.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Strategisk tænkning og samarbejde?
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

Side 1 Den bæredygtige landsby - problemer, strategier, eksempler og metoder Klinten 19. september 2010 John Andersen,Plan, By og Proces, RUC

Side 2 ”Landbefolkningen må indse at de har tabt” (Dahl 2010, Politiken.dk) ”Det er jo nemt at bo i Århus eller København og tale om de her ting og så tænke, ’nej vi vil ikke gøre noget særligt’ (Krogsdal 2010, Netværket P1) ”Lad os prøve at smide noget af den der idyl væk og indse at der er nogle steder hvor folk simpelthen ikke har lyst til at være” (Høy 2010, Netværket P1)

Side 3 Problem/udfordring: Holde på folk - og trække nye til. Brug fraflytterne som et aktiv ( unge i storbyen) i stdet for at pive Find ud af hvorfor dem der flytter til gør det Radikale eksempel er Thorup, Fri og Fro, Halkær Ådal,(marsvin i fryseren)Vegger, den CO2 fri hal Bevare funktioner – trække nye til Feks kultur, miljø, erhverv – og relokalisering af offentlige funktioner – rullende socialcentre og uddannelsesrådgivninger Medborgercenter konstruktioner : tredje kommunalreform! Forudsætning for mobilisering: ud med tomgangs- og opgivelseskulturen - ind med begejstring, stædighed, fællesskaber, social kapital/empowerment - aktivitet og sammenhold indadtil – og strategi/vision og ekstern netværksskabelse: udadtil og opadtil

Side 4 Kernen i medborgercenterkonstruktionen er: fremskudt placering af sundheds-, job-, uddannelses- og anden rådgivning i åbne tilbud der muliggør tæt kontakt til lokale borgere og formidling mellem borgere og system. Især for For ressourcesvage grupper med problemer opleves Sundhedshuset Folkeinformationen og Jobhjørnet mindre skræmmende end Socialkontoret og Jobcenteret. tværsektoriel organisation og videndeling på tværs af faggrupper og daglige funktioner. Dette modvirker ansvarsforflygtigende specialisering, og udvikler fagligheden i retning af helhedsorientering, bedre service og større ‘træfsikkerhed’ i forhold til borgernes behov og ressourcer. Det skabes et læringsrum for ”tværsektorielle integrationskompetencer”, samarbejde med forskellige former for frivillige, der muliggør bedre anerkendelse og udnyttelse af ressourcer, udvidelse af aktivitetsfeltet og opbygning af en reflekterende frivillighedskultur.

Side 5 Abc

Empowermentbegrebet Empowermentbegrebet forbindes historisk med Paulo Freires klassiker: “De undertryktes pædagogik”. Freire definerede empowerment som evnen til at ”forstå sociale, politiske og økonomiske modsætninger og evnen til at handle mod virkelighedens undertrykkende elementer” (Freire, 1974:19). Levins udvidede definition:”Med empowerment mener jeg kapacitet, ressourcer, information og viden, selvtillid, færdigheder, forståelse, organisation og formelle rettigheder, som mennesker kan anvende til individuelt og kollektivt at bestemme, hvad der skal ske med dem. Jeg inkluderer også menneskers mobilisering af kollektive visioner og fantasi, intelligens, kreativitet, entusiasme, mod og energi i en frigørende bevægelse. Som sådan har denne kamp et langt mere vidtgående mål end demokrati.” (Levin 1995: 208)

Side 11 Horisontal empowerment handler om at nedbryde fjendedebilleder indadtil mellem forskellige grupper, fordomme, passivitet og manglende tro på fremtiden, og at udvikle evnen til at mobilisere for forandring. Nedadtil handler det om, at synlighed og troværdighed i forhold til de ikke-aktive grupper i lokalsamfundet Vertikal empowerment handler om at få styrket gennemslagskraften opad og udadtil i forhold til vigtige beslutningscentre udenfor lokalsamfundet. Brobyggende social kapital

Side 12 FASER i Community Empowerment Mobiliseringsfasen må ikke være for kort og skal nogle gange ”genopfindes” langt inde i processen Alternativ kollektiv problemdefinition Synliggørelse af ressourcer og forbedring af evnen til “kreative konfliktløsninger/brandslukningskapacitet” – f.eks i forhold til vold og kriminalitet At sætte sig positive mål for boligområdet Forbedring og demokratisering af de offentlige institutioners handlingskapacitet og praksis Sikring af en vis enighed om midler og spilleregler i processen Konsoliderings- justerings- og forankringsfasen

Side 13 Forhandling af mål og midler undervejs i processen – Implementering, justering og forankring af en strategi over længere tid – herunder betydning af Små Sikre Succer’er. – To succeskriterier: (1) At handlingskapaciteten og troen på forandringers mulighed når ud over de hyperaktives kreds (horisiontal forankring) (2) Ydre anerkendelse: image forbedring og skulderklap udefra, samt forankring i ”mainstream politikken” (vertikal forankring)

Side 14 Empowerment aktørernes roller: - advokater - facilitatorer og innovatører såvel internt som eksternt - mæglere (broker) - tillidsskabende rollemodeller

Side 15 Borgerinddragelse og netværksmobilisering i lokalsamfundet - Højt niveau for medarbejdernes interkulturelle kompetence: sparring, supervision, teambuilding, efteruddannelse, etniske kompetencer i teamet (professionsempowe

- Mobilisering og blik for brug af netværk i civilsamfundet/boligområdet, der kan være motor i norm-og adfærds/motivationsændringer og erfaringsspredning. Succesfuld arbejdsmarkedsintegration (somaliske kvinder i Mjølnerparken. Enghave Match projektet) - Inddragelse af nye partnere: Gellerup bibliotek, IT For Folket, som led i kompetence og netværksopbygningen inden for lokalsamfundet. Borgerinddragelse og netværksmobilisering i lokalsamfundet

Side 17 Udfordringer: ”Borger –og virksomhedsinddragende frikommuneforsøg” i udsatte landområder: Tæt samspil mellem professionel kompetenceoprustning i forhold til såvel virkomheds-, som borgerinddragelsen kombineret med styrkelse af lokalområdets projektkultur, hvor lokale formelle og uformelle netværk inddrages i politikudvikling ( f.eks. jobskabelse baseret på lokal defineret social nytteværdi – f.eks. Vollsmose)

Side 21 21

Side 22

Side 23