Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave Sprogpakken Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Praksisopgaven Velkomst og opsamling Fremlæggelse af praksisopgave Fremlæggelsen består af et kort referat af de vigtigste pointer i observationen, og refleksioner ud fra forskellige vinkler. Praksisrefleksionen er struktureret som reflekterende team. Formålet med reflekterende team er at skabe en konstruktiv form for feedback. Didaktiske overvejelser tager udgangspunkt i barnets aktuelle sproglige kompetencer og tilrettelægges i forhold til de udviklingspotentialer barnet er i besiddelse af. I forhold til børn med behov for en særlig eller fokuseret indsats, er de didaktiske overvejelser helt centrale for barnets sprogtilegnelse.
Reflekterende team Forløb og roller i reflekterende team: Fremlæggelse af observation Interview: En har interviewrollen og stiller uddybende spørgsmål (resten af gruppen lytter) Refleksion ud fra forskellige synsvinkler: en fremhæver det positive i fremlæggelsen en fremhæver udviklingsmulighederne en fremhæver udfordringerne Formålet med reflekterende team er at hjælpe den, der fremlægger, til at få øje på muligheder og begrænsninger i forhold til den videre udvikling.
Indsatsområde Efter fremlæggelse og feed back udvælges det indsatsområde, der skal være omdrejningspunkt for det videre arbejde i praksis Mit indsatsområde skal være:… Didaktiske overvejelser tager udgangspunkt i barnets aktuelle sproglige kompetencer og tilrettelægges i forhold til de udviklingspotentialer barnet er i besiddelse af. I forhold til børn med behov for en særlig eller fokuseret indsats, er de didaktiske overvejelser helt centrale for barnets sprogtilegnelse.
Den sproglige læreplan Sprogpakken Den sproglige læreplan
Den sproglige læreplan Drøft læreplanen for sprog i jeres institution i grupper: Hvad er der lagt vægt på i læreplanen? Hvad opfattes som centralt i arbejdet med sprog? I det følgende fokuseres på Samtaler i hverdagen
Den sproglige læreplan På hvilke områder kan teksten i jeres lokale læreplan justeres? i forhold til jeres indsatsområde i forhold til indsatserne i sprogpakken samtaler i hverdagen dialogisk læsning i forhold til de 4 sproglige kompetencer Produktiv kompetence, Receptiv kompetence, Lydelig opmærksomhed, Kommunikative kompetence
Den sproglige læreplan På hvilke områder kan teksten i jeres lokale læreplan justeres i forhold til de sproglige områder: Talesproglige elementer Ordforråd (semantik) Sproglig kompleksitet (grammatik og syntaks) Historiefortælling Kommunikative kompetencer Læse- og skriveforudsætninger Skelnen af sproglyde Bogstavkendskab Ordkendskab Skriftsproglige begreber
Den sproglige læreplan Fælles opsamling….