Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAdam Petersen Redigeret for ca. et år siden
1
Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet
2
Baggrund Næsten 60 % af alle medarbejdere i det kommunale dagtilbud (daginstitutioner og dagplejere) er uuddannede inden for området Mange af dem er uvante med at læse, og kan derfor ikke i særlig høj grad inspirere de små børn til at læse bøger Sprogscreening af børn på 3 år og 5 år (FKO)
3
Status i dagtilbuddet mht. børns sprog
Sprogvurderinger ved 3,3 år og 5 år viser, at det går dårligt i Horsens Kommune Sprogpolitisk handleplan har indsatsområderne: sprogrige miljøer, ordkendskab og børnerettede samtaler F.eks. arbejder dagplejen med ”måltidets” fokusord, med dialogisk læsning og læse/leg
4
Fremtidens biblioteksbetjening af børn
Biblioteket skal ud, hvor børnene er Biblioteket er den vigtigste kulturressource for børn i lokalsamfundene Udvalget anbefaler, at biblioteket arbejder på at etablere systematiske og forpligtende samarbejder med lokale institutioner
5
Indsatsområder Tilbud til ansøgere og deltagere i PAU-uddannelsen vedr. læsning for og med børn Handleplan under udarbejdelse i dagplejen under overskriften ’Biblioteket flytter ind i legestuen’ Personalemøder for dagplejere på biblioteket Familieiværksættere Digital læselyst i daginstitutioner Kulturkufferter Sprogstimulerende legetøj Samskabelsesaftaler mellem institution og bibliotek
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.