Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet."— Præsentationens transcript:

1 Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet

2 Baggrund Næsten 60 % af alle medarbejdere i det kommunale dagtilbud (daginstitutioner og dagplejere) er uuddannede inden for området Mange af dem er uvante med at læse, og kan derfor ikke i særlig høj grad inspirere de små børn til at læse bøger Sprogscreening af børn på 3 år og 5 år (FKO)

3 Status i dagtilbuddet mht. børns sprog
Sprogvurderinger ved 3,3 år og 5 år viser, at det går dårligt i Horsens Kommune Sprogpolitisk handleplan har indsatsområderne: sprogrige miljøer, ordkendskab og børnerettede samtaler F.eks. arbejder dagplejen med ”måltidets” fokusord, med dialogisk læsning og læse/leg

4 Fremtidens biblioteksbetjening af børn
Biblioteket skal ud, hvor børnene er Biblioteket er den vigtigste kulturressource for børn i lokalsamfundene Udvalget anbefaler, at biblioteket arbejder på at etablere systematiske og forpligtende samarbejder med lokale institutioner

5 Indsatsområder Tilbud til ansøgere og deltagere i PAU-uddannelsen vedr. læsning for og med børn Handleplan under udarbejdelse i dagplejen under overskriften ’Biblioteket flytter ind i legestuen’ Personalemøder for dagplejere på biblioteket Familieiværksættere Digital læselyst i daginstitutioner Kulturkufferter Sprogstimulerende legetøj Samskabelsesaftaler mellem institution og bibliotek


Download ppt "Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google