En eftermiddag om børns leg og pigefnidder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjerterum og opsøgende funktion
Hvad er familieklassen
Børns sociale liv med digitale medier
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Natur og science i børnehøjde.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
NÅR INNOVATION GIVER ARBEJDSGLÆDE. Sav nu bare grenen over du sidder på – du bliver alligevel nødt til at finde en anden.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Læringsstile og lektier
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
I dag er temaet Visualisering
Lærings- og praksisfortællinger:
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Lærerprofessionen.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
En ny model for bibliotekernes rum
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationskompetence – hvad er det?
Om forældre som rollemodeller
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Præsentation af forårs-sfo
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Strategiske pejlemærker
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

En eftermiddag om børns leg og pigefnidder

Legens betydning i det senmoderne De politiske vinde – En sammenhængende skoledag/ heldagsskole: ”Flere spændende og inspirerende tilbud og aktiviteter i skolehverdagen”, ”mere motion og bevægelse ind i børnenes hverdag”, ”mere leg og læring” Den politiske italesættelse definerer den forståelse, hvormed den politiske scene forstår legens betydning og vægtning i et senmoderne samfundsperspektiv ”Legen er barnets – undervisningen er skolens” – Jan Kampmann, 2012

Antagelser om børn leg Forstår legen ud fra et læringsperspektiv Hvad lærer børn af at lege? Leg og læring! Leg = uproduktivt aktivitet Hvad er kvaliteten i leg? Lystbetonet/ forlystelses- og oplevelsesorienteret aktivitet Hvem har tilsyn med legen? Hvor meget skal leg fylde i en travl hverdag – en kvantitativ udfordring!

”Vi har alle prøvet at være hund” Legens vigtigste funktion er, at kunne genopleve og forsøge at skabe en forståelse for den virkelighed er en del af barnet – at skabe mening med livet og opøve livsførelse Legens anden og vigtige funktion er, at det er her man kan forhandle sociale positioner, og dermed rykker op i positionshierarkiet Legens tredje funktion, at udruste barnets empatiske og sociale udvikling og forberede barnet på sameksistens Kreativiteten udvikles kun i legen, både når det omhandler konfliktløsning og alternative strategier Jørgensen, Per Schultz (Prof. i socialpsykologi v. Århus Universitet, tidl. Formand for Børnerådet) Kampmann, Jan (Prof. i barndoms sociologi v. RUC)

Thomas Asbæks daglige likvidering og Holocaust i legehuset - historier fra et børnehaveliv ”Målstyrethed er legen inderligt imod. Derfor skal vi give børnene lov at udfolde sig i fred. Når vi bedømmer, kommenterer eller roser dem, vendes opmærksomheden mod præstationen, og legen reduceres til en ydre adfærd.” - Per Schultz Jørgensen, 2010 ”Skolens dagligdag er livsførelse – et samvær hér og nu, som fører til dannelse” - Jan Kampmann, 2012 ”Læring og undervisning er hver sin aktivitet. Børn er de første til lure voksnes intentioner. Tydeliggør for børnene hvornår det er leg og hvornår der er undervisning” - Jan Kampmann, 2012

Gode råd: Anderkende legen som dannelsesskabende Se konflikter som en nødvendig del af legens præmisser – det er livets præmis for menneskers forskellighed Vær varsomme med at bedømme kvaliteten i børns leg Skole, SFO og hjemmet har ansvaret for at give plads til leg SFO bør i det daglige rumme både tilbud af aktiviteter og legerum

"Leg styrker barnets sociale udvikling, identitet, dannelse, sprog, kreativitet og handleevne” - Jan Kampmann, 2012

Pigefnidder Indskolingspigens konflikter kontra udskolingspigens Indskolingspigens leg med roller Situationelle forhandlinger – tid til forhandling Social positionering – trekantsfnidder/ Formspring Empatiudvikling Følelsessprogkultur – en forskel mellem kønnene Tilgivelse – ét spørgsmål om rollemodellernes evne til selv at håndtere konflikter At blive gode venner igen – hvordan gør man lige dét?

En hypotese: ”Der er lavet analyser af måder, der bliver talt til børn på. Det viser sig, at der er en tendens til, at når man irettesætter drenge, så er det i korte formaninger i hård stemmeføring: ”Stop det, jeg vil ikke have det!”, mens der er en tendens til, når man irettesætter piger, at det er på en mere forklarende måde, hvor man ofte fremmer dårlig samvittighed og skyldfølelse hos pigen: ”Du kan nok forstå, at de andre børn bliver kede af det!”

Gode råd: Kan du stole på dit barn? Tal pænt om andres børn og pædagogisk personale Stol på at SFO´en kan takle/ hjælpe børnene i dagligdagens udfordringer Den voksne skal lære sig kunsten at have blik for om børnene virkelig har brug for hjælp Indgår den voksne i et forhandlingssammenbrud, skal man være god til at trække sig hurtigt ud – altså ingen Florence Nightingale – det underminere barnets selvstændigheds potentialer i verden af sameksistens Italesætte hvorledes konflikter sluttes – ”op på hesten igen” - tilgivelse

Nyttige links: ”Sådan lærer du dit barn at være en god ven” http://voresborn.dk/barn-3-8/psykologi-og-udvikling/7844-sadan-laerer-du-dit-barn-at-blive-en-god-ven?Udvikling= ”Lær at forstå din pige” http://voresborn.dk/barn-3-8/psykologi-og-udvikling/7639-hvad-gor-jeg-nar-min-pige?Udvikling= ”Drømmeuniverser: Fra babydukke til Barbie” http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=153&lng=1