Sprog er fremtiden. Fokus på sprogtalenterne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Lene Feldthus Andersen
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
At netværke med talent Nynne Talentarbejde i praksis.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Forældremøde X årgang.
Fremtidens skole Gruppe 5.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Elevaktiverende undervisning
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Lærermiddelkultur(er)?
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Strategisk kompetenceudvikling
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe.
At udfordre eleverne -praksis på Elitegymnasiet
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Skriftlighed i biologi
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Skrivning i de store formater
Celle.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Konference om differentiering i tysk CBS, 30. januar 2015
Naturvidenskabelige talenter Eksemplariske undervisningsforløb.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Projekt “Kommunikation, der virker” Hvad skal der til for at kunne arbejde tværfagligt / tværsektorielt med forløbene?
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Kollektiv vejledning – dagens program
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Sprog er fremtiden. Fokus på sprogtalenterne. Astrid von der Ohe, Nina Andersen, Susanne Nerup, Jakob Lavrsen

Hovedformålet at styrke og italesætte elevernes faglige og metodiske refleksionsniveau at strukturere talentarbejdet at motivere at give konkrete idéer til øvelser og opgaver talenttwist – for at hjælpe læreren at opfordre til kontinuitet og progression i talentarbejdet Nyskabende, muligt, ejerskab

Strukturen De tre dele 1. Eleven på egen hånd - INDIVIDUELT 2. Når elever arbejder SAMMEN 3. Talentundervisning uden for den daglige undervisning - EKSTERNT I de næste slides refererer jeg til 1+2+3. først elevens på egen hånd.

1. 1 Det didaktiske grundlag Evalueringssamtaler Anerkendelse og selvrefleksion Særlig udfordring Berigende for hele holdets læringssituation – distribution af roller Ikke ekstra byrde – elevtid & lektietid Differentieret hjemmearbejde og alternative arbejdsopgaver Tempo Udvikling af opgaver – ikke overtage lærerens opgave Elevtid: Efterskoleaktiviteter Erkende at det er endnu en opgave som lærerne skal have i fokus. Det er derfor vi har forsøgt at gøre det let tilgængeligt.’ Undervisningstempoet. Der er også nogle indbyggede farer: Passe på at tatentetlærerrollen ikke bliver for udpræget: hvor? Pas på sovepude.

1. 2 Konkrete idéer til talenteleven Differentieret - talenttwist lave ”appetizer” identificere grammatiske fænomener holde kortere perspektiverende oplæg for klassen aktualisere et emne for de øvrige elever udarbejde øvelser/udfordringer til de øvrige elever.

1.3 IT og elektroniske medier Elev-aktiverende og motiverende Let tilgængelige for de talentfulde (og underviserne) Produktorienterede Virtuel talentverden Egentligt for alle elever

1.4 Konkrete idéer til talenteleven Flot plakatagtig måde at præsentere: www.wordle.net Tegnefilm med talebobler: www.dfilm.com   På www.cooliris.com kan man lege med præsentation. Desuden kan man arbejde med podcast, se www.techsmith.com/jing På tværs af hold eller partnerskoler skrive sammen på www.todaysmeet.com eller www.typewith.me om et givent emne. Virtuel sprogbrug: www.skype.dk

2. Når eleverne arbejder SAMMEN 2.1. Par- og gruppeøvelser Differentieret Sammen 2.2.Gruppe- og projektarbejde Vi skal nu se på når eleverne skal samarbejde. Først par og gruppeøvelser.

2.1 Par - og gruppeøvelser Differentieret sammensætning Mere differentiering og flere udfordringer Fokus på taksonomiske niveauer Dette kan organiseres på flere forskellige måder, således at der tages højde for elevernes forskellige faglige forudsætninger Elever, der eventuel har læst og forstået en given tekst, kan arbejde med kreativ skrivning og f.eks. forfatte, hvad der i fremtiden sker med en given teksts personer, hvor de kommer fra Eleverne kan gå på ”kulturel jagt” og finde eksempler på noget typisk for det pågældende fremmesprogs kultur i teksten/ billedet/ filmen. De talentfulde elever skriver 5-10 stikord til hver tematik i en given tekst og gør sig klar til en dialog (med de andre talenter) alt imend resten arbejder med i stedet for at arbejde slavisk med en tekst, som de allerede har forstået. Og får lærertid – til analyse og diskussion. Inti – kamel.

2.1 Konkrete idéer til talenteleven Differentierede par - og gruppeøvelser Røde, gule og grønne opgaver - twist Kreativ skrivning Forfatteportræt Virksomhedsøkonomi (HHX) Teknisk fokus (HTX) Fremtidsskrivning ”Kulturjagt” Finde tematikker - analyse Hvis eleven har talent på andre områder inden for skoleretningen eller studieretningen.

2.1 Par - og gruppeøvelser Blandet sammensætning CL som særligt relevant didaktisk princip for sprogundervisning Forskellighed udnyttes Højt læringsniveau Højt aktivitetsniveau Øget accept af talenter Forklare til medstuderende – undervise Den sociale fundering og indbyrdes afhængighed øger accapten af talenterne. SPIL-principperne: Samtidig interaktion- Positiv indbyrdes afhængighed- Individuel ansvarlighed- Lige deltagelse

2.1 Konkrete idéer til talenteleven Blandet sammensætning Alle mulige CL-strukturer Billedbeskrivelse dok. Feltøvelse dok2.

2.2 Gruppe- og projektarbejde Didaktiske overvejelser skal være nyt og relevant skal give ejerskab kan indtænkes i den daglige undervisning

2.1 Konkrete idéer til talenteleven Eksemplarisk SRP Metodisk differentiering Tværfaglige humanistiske metoder Faglig udfordring

3. Talentundervisning uden for den daglige undervisning - EKSTERNT Organiseres individuelt, gruppevis eller i særlige masterclasses Lægger op til projektarbejde Kræver ekstra ressourcer! Skal have fokus på elevmotivation

Hvordan motiverer vi sprogtalenterne? Italesættelse og accept af det særlige talent Kvalificerende krav Interessante tilbud Innovation og originalitet Anvendelighed Det autentiske møde Udvælgelse? Talentfællesskab Sprog, sprog, sprog Gulerod Sprogdiplomer

Uden for den daglige undervisning Masterclasses Interne aktiviteter med interne aktører Enkelt- eller tværsprogligt Sprogdiplomer: f.eks. Europass Samarbejde med erhvervsliv Samarbejde med kulturinstitutioner Samarbejde med universiteter/andre institutioner Partnerskoler i Danmark Internationalt samarbejde Camps Konkurrencer

Samarbejde med erhvervslivet Gymnasiet har et tilbud til erhvervslivet: ”Virksomhederne kan udnytte sproglig ekspertise og samtidig styrke elevernes forståelse for erhvervslivets krav ” Nyhedsbrev, Erhverv Hjørring, September 2011

Konkurrencer EMU Goethe Instituttet English Speaking Union Konkurrencer mod partnerskole Erhvervslivet? Juvenes Translatores Konkret eksempel: Skolemesterskab i oversættelse

Vores anbefalinger… Tydeliggørelse af sprogenes relevans generelt Legitimering af sprogfagene. Normalisering af arbejde med talenter Midler til talentarbejdet Indtænke talentarbejdet i den daglige undervisning Større fleksibilitet mht. elevtid, studieplaner, fravær, etc. Øget fokus fra universiteterne og muligheder for samarbejde om sprogtalenterne Øget interesse fra og samarbejde med erhvervslivet Talentnetvæk - Partnerskoler Efter flere års politisk satsning på naturvidenskaberne. Fx sprogdage Partnervirksomheder