v/ borgmester Carsten Kissmeyer, Ikast-Brande Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Advertisements

Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Kalundborg erhvervs- og udviklingspolitik 2006 Resultat af interviewrunde At planlægge er At vælge er At gøre forskel.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Strategiplanen er fundament og retning.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Fornyelsesfonden Ved Lars Monrad Gylling, adm. direktør KMD A/S, bestyrelsesmedlem i Dansk Erhverv og formand for IT-Branchen Præsentation af dig selv!
Grunddataprogrammet.
Århus Kommune Borgmesterens Afdeling Borgmesteren Af Louise Gade ATG-konference 2005 Vækstvisioner og samarbejde i den nye region Louise Gade Borgmester.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
v. Borgmester Carsten Kissmeyer, Ikast-Brande Kommune
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Erhvervsrettede tiltag i Odsherred Kommune Thomas Adelskov Borgmester Politisk Forum den 8. maj 2014 Temamøde 9: Det lokale erhvervsklima – hvilken rolle.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Vækstpolitik Byrådets seminar d Program 17.00Velkomst og intro v/borgmester Michael Ziegler 17,05Præsentation af vækst- analysen V/vicedirektør.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Regeringens globaliseringsudspil
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Energi og miljø som drivkraft for vækst og erhvervsudvikling VÆKSTFORUM MIDTJYLLAND byder velkommen til konference:
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
v. Borgmester Carsten Kissmeyer, Ikast- Brande Kommune.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Kompetencer og Kapacitet i Erhvervslivet 2017
Business Breakfast 7. september 2017
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
NY Vækstpolitik i Høje-Taastrup
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Præsentationens transcript:

v/ borgmester Carsten Kissmeyer, Ikast-Brande Kommune Når myndighed udøves med et service-gen v/ borgmester Carsten Kissmeyer, Ikast-Brande Kommune

Erhvervsstrukturen i Ikast-Brande Kommune Ca. 97 pct. af virksomhederne er små og mindre virksomheder (op til 49 ansatte) Til gengæld er 57 pct. af de ansatte i kommunens virksomheder ansat i virksomheder med mere end 100 ansatte (fx Siemens, Bestseller, BTX-group og KK-Electronic) Tidligere var området kendetegnet ved mange virksomheder inden for tekstilbranchen – stadig mange virksomheder men nu er vidensdelen alene tilbage. Bestseller har fx 1700 ansatte i Brande, men ingen produktion her. Nu er de grønne erhverv også fremtrædende - mange underleverandører til vindmølle-industrien, men også inden for husstands-vindmøller, jordvarme, solvarme mm.

Ikast-Brande Kommunes erhvervspolitik Byrådet har besluttet, at erhvervspolitikken primært skal fokusere på den øvre venstre kvadrant, dvs. på de faktorer, som har direkte indflydelse på iværksætternes og virksomhedernes vilkår, nemlig vækstvilkårene. Byrådet vil i forbindelse med udarbejdelse og udmøntning af andre politikområder arbejde for, at erhvervslivet i Ikast-Brande Kommune sikres de bedst mulige vækstvilkår, når det fx gælder de offentlige servicetilbud som børnepasning, skolegang og kultur samt muligheden for attraktive bosætningsmuligheder og naturoplevelser. 2011

De erhvervsmæssige udfordringer i Ikast-Brande Kommune Lavt uddannelsesniveau fortsat brug for produktionsvirksomheder Vidensvirksomheder efterspørger højtuddannet arbejdskraft – de højtuddannede er svære at trække vest på Udenlandsk arbejdskraft er nødvendig – kræver nogle andre rammebetingelser Vores omdømme udadtil: ”Dem ude på heden” Vores egen selvopfattelse: ”Vi kan, vi vil og vi gør det” 2011

Ikast-Brande Kommunes ”Vision 2016” Visionen på erhvervsområdet: IBK har en offensiv erhvervspolitik Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande er velfungerende Vi er kendt som erhvervs- og iværksætterkommune Vi har en række markante virksomheder med volumen til morgendagens samfund I samspil med erhvervsliv og uddannelses- og forsknings-institutioner skaber IBK rammer for innovation – også i internationalt perspektiv. 2011

Målsætninger på erhvervsområdet i ”Vision 2016” (udpluk) Ikast-Brande Kommune indgår i et aktivt samspil med virksomheder, arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutioner og regionale aktører stiller gratis erhvervsserviceydelser til rådighed for virksomhederne. tilbyder et bredt udbud af erhvervsgrunde indgår i en løbende dialog med kommunens erhvervsliv. Vi ønsker at være en åben kommune, som erhvervslivet har nemt ved at komme i kontakt med ønsker at behandle enhver henvendelse om køb af erhvervsjord hurtigt og professionelt. Derfor har kommunen en klar procedure for sådanne henvendelser tilpasser eksisterende og nye erhvervsområder til modulvogntog i det omfang det er muligt 2011

Resultaterne fra DI’s undersøgelse Ikast-Brande Kategori 2010 2011 Det lokale erhvervsklima 1 Overordnet vurdering af erhvervsvenligheden 2 Kommunale rammevilkår (statistiske parametre) 16 Infrastruktur og transport 21 Arbejdskraft 27 3 Kommunal sagsbehandling Skatter, afgifter og gebyrer 31 4 Fysisk planlægning 5 Brug af private leverandører 7 Kommunens image 10 Kommunens velfærdsservice 28 9 Information og dialog

Den politiske organisering 3 udvalg har relationer til erhvervslivet Erhvervskontaktudvalget (formand = viceborgmester) Arbejdsmarkedsudvalget Økonomi- og Planudvalget (formand = borgmester)

Hvad gør vi? – den politiske organisering (fortsat) Erhvervskontaktudvalget: Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de kommunale opgaver for områderne erhverv, turisme og eliteidræt. fx 1) Kontakt til kommunens erhvervsvirksomheder, 2) Innovation, vækst og udvikling, 3) Erhvervsservice, 4) Iværksætteri og 5) Turisme Arbejdsmarkedsudvalget: Samarbejde med erhvervslivet og dets parter bl.a. via LBR om den lokale arbejdsmarkedsindsats Samarbejde med erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne vedrørende udviklingen af relevante arbejdsmarkedskvalifikationer Økonomi- og Planudvalget: Generelle erhvervspolitiske spørgsmål, herunder relation til Det regionale Vækstforum Ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver

Aktuelle tiltag Overordnet politisk niveau: Udfordring af Planloven pga. henvendelse fra Bestseller Regeringens energiudspil – forsøg på påvirkning af landspolitikerne Traceer til vindmølletransporter Lobbyisme i forhold til en kommende Hærvejsmotorvej - sammen med nogle af kommunens virksomheder Operationelt niveau: En stor virksomhed ønsker at flytte til kommunen - Mascot Fiskefoderfabrik beliggende i Brande By = fiskelugt – Biomar Småkagefabrik midt i Nørre Snede – miljøkrav – Kelsen

Generelle rammebetingelser Hvad gør vi ellers? Vi støtter etablering og videreførelse af videncentre og videregående uddannelsesinstitutioner i Herning Århus Universitet – Herning: (6 kommuner indgår årligt en resultatkontrakt med universitetet til en værdi af 2 mio. kr.) Vi forsøger at koble studerende fra de videregående uddannelser i lokalområdet til lokale virksomheder –bl.a. via resultatkontrakter med ovenstående og via andre initiativer, som fx kontaktmæglerordningen. Bevilger årligt 30,85 kr. pr. indbygger til erhvervsservice (opgaven udliciteret til Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande)

Den kommunale task-force Planafdelingen Miljøafdelingen Byggesagsafdeling Arbejdsmarkedsaf-delingen Spildevandsselskab Erhvervsområdet Koordination Borgmester m.fl. i kulissen En intern kommunal task force med deltagelse af repræsentanter fra de relevante afdelinger er nedsat – uanset hvilken indgang virksomheden har valgt kommer henvendelsen det rette sted hen. Vi har en intern regel som siger, at senest 4 hverdage efter at vi har modtaget en henvendelse om køb af erhvervsjord, så har vi besvaret henvendelsen og sendt relevant materiale til den pågældende virksomhed. Danish Crown – et godt eksempel på, hvordan vi på meget kort tid fik samlet de relevante parter i kommunen og fik skrevet en ansøgning. Her var samtlige af de nævnte afdelinger i figuren involveret. Lobbyisme mod fx - Christiansborg, - Vejdirektoratet og - Miljøcentre Alt koordineres og samtidsbehandles

Vi løfter i flok International School Ikast-Brande (ISIB) Generelle rammebetingelser Vi løfter i flok International School Ikast-Brande (ISIB) Erhvervslivet efterspurgte en international skole Kommunen fik gennemført en behovsundersøgelse Kommunen og erhvervslivet har støttet skolens etablering økonomisk (i alt 3,5 mio. kr.) (87 skolelever fra august 2011) International børnehave (27 børn i 2011) IB på Ikast-Brande Gymnasium Ikast-Brande Gymnasium ansøger om at måtte udbyde IB – stor opbakning fra erhvervslivet Borgmesteren og gymnasiet – lobbyarbejde i Regeringen IB på Ikast-Brande Gymnasium bliver godkendt – åbnede august 2011 2011

Vi løfter i flok Sportstar College Generelle rammebetingelser Vi løfter i flok Sportstar College Erhvervsliv og kommune har støttet oprettelsen af Sportstar College (for eliteidrætsudøvere) 44 virksomheder har støttet med 50.000 kr. hver

Hvordan behandler vi erhvervslivet? Vi gør en dyd ud af at være en åben kommune – både politikere og embedsmænd er lette at komme i kontakt med Den direkte dialog med virksomhederne er alt afgørende og gør sagsbehandlingen hurtigere Vi udfører myndighedsopgaven med et service-gen (ser løsninger frem for begrænsninger) 2011

Opskriften på succes? Et tæt samarbejde mellem erhvervslivet og kommunen En kultur i kommunen der går på at se muligheder frem for begrænsninger Erhvervslivet tager aktivt del i udviklingen