Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Omsorgssvigt…? Hvad er omsauce?.
Danehofskolens værdigrundlag
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Når lærere samarbejder med forældre
John.M.Nielsen Metode & Co.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Familiesamtaler med børn som pårørende
At være magtesløs med den magtesløse
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Inklusion i Børneinstitution Højme
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Relationer – børn og voksne
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Dansen omkring handicapbegrebet
Relationer – børn imellem
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Program - ICDP International Childhood Development Program
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forår i København
At tale om sexualitet.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Møllevangskolen 22. November 2012
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Klar til barn Et tilbud til kommende fædre og mødre.
Lærings- og praksisfortælling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Lærer! Rank ryggen – og byg en bro
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?

Den professionelles tilgang: Sagsplan Personlige plan Barnet Fagligt plan Observationer, iagtagelser Konkrete oplysninger etc. Teoretisk og metodisk arbejde, der kan/skal pege på andre faggrupper, egen rolle og ansvar afklares. Vores egen verden/ (for)forståelse, habituelle Forhold, personlige Mekanismer… Udgangspunktet for enhver pædagogs arbejde inden samtale: Hvad skal forældrene?

Udlejring ( Giddens) har dén betydning at centrale funktioner knyttet til bla. familien er blevet lagt ud i den offentlige sfære. Dette har medført en professionalisering, hvor forældre nu står med måbende ansigter og afventer ’dommen’ fra experterne = pædagoger. Desuagtet forældrenes baggrund vil der derfor være tale om et funktionstab, som pædagoger tager over for. Derfor er der ofte indbygget modstand

Modernitet….

Jvnf anerkendende tilgang ”Børn og voksne er ligeværdige, men ikke jævnbyrdige” (Juul). Tilsvarende kan det skiftes ud med voksne – voksne – dét må være udgangspunktet for enhver samtale og ku blive et brugbart pædagogisk stykke værktøj… Følgende vil tage udgangspunkt i den dialogbaserede samtaleteknik (Øvreeide)

Oplagte risici ved manglende fodarbejde:

Sprog konstruerer – dét vi siger bli’r ofte lidt mere sandt end godt er… Sprog er kontekstuelt, deri ligger magten. Tænk setup igennem for de forældresamtaler i har været igennem – påstanden/væddemålet er at der har været mindst 2 professionelle mod ét sæt forældre? Derfor skal der bevidst også arbejdes med de forforståelser der bor i os alle – vores forestillinger om enlige, uarbejdsdygtige, mænd, søskendeflokke etc…

Derfor centrale spørgsmål inden samtalen: Hvad skal der opnås med samtalen? Hvem skal være med? Hvem skal informeres? Hvor kan der forhandles? Hvor bestemmer den professionelle? Hvor bestemmer barnet? Hvor bestemmer forældrene?(frit efter Killén) Hvordan vil I gerne have mødet ender?

Forældrene er unikke kendere af deres barn – udgangspunkt. At skelne mellem forældrenes intentioner med deres opdragelse versus effekten af opdragelsen. Hvad kigger I efter? Start altid med en god fortælling – selvom vi godt ved at ’men…’ kommer. Arbejd altid fremad – med respekt for det skete. Indtag en ydmyg position, hvor forældrene sættes i centrum. Og hvor pædagoger lytter mere og stiller spørgsmål end taler.

Barnets forskellige udviklingsarenaer – hvem ved hvad ? Hvordan kan vi forstå forskelle og ligheder ? Hvad siger barnet selv ? Hvilke historier er dominerende – hvorfor ? Hvilke andre historier kunne der være – hvordan ville de give mening / være konstruktive for samarbejdet

Hensigt og fokus for det konstruktive arbejde med forældresamtaler: Der fokuseres på barnets/familiens succes. Er der problemer omkring barnet, omformuleres disse af pædagogen til egenskaber, der skal læres - og det undersøges. Samtidig skal pædagogen være den autoritet, som kan skabe det tillidsforum, som er afgørende for en vellykket samtale. Dette gøres ved en klar kontekst i samtalens begyndelse, altså rammerne omkring samtalen. Denne kontekst formuleres overfor forældrene - og skal accepteres af dem

Den professionelles tilgang: Sagsplan Personlige plan Barnet Fagligt plan Observationer, iagtagelser Konkrete oplysninger etc. Teoretisk og metodisk arbejde, der kan/skal pege på andre faggrupper, egen rolle og ansvar afklares. Vores egen verden/ (for)forståelse, habituelle Forhold, personlige Mekanismer… Udgangspunktet for enhver pædagogs arbejde inden samtale: Hvad skal forældrene?