Eksamen i AT 2014. Vejledningsplan 5678910111213 Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet (SRP)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Karl Henrik Flyums model
AT - Viden i spil.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Mundtlig matematik eksamen
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Eksamen i AT 2014

Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag

Første fase 27. januar - 4. februar Mål: at fastlægge emne og fag Hvilken ”sag”? Hvilke fag? Hvilke metoder? Hvilke materialer? Hvilke problemstillinger?

OBS! Hvis der er flere opgaver at vælge imellem: -Vær HELT SIKKER på hvad forskellen på opgaverne er -Vælg den opgave, du kan få det bedste resultat i -KONTROLLER LØBENDE, at du besvarer den stillede opgave (og ikke bevæger dig ud af en tangent)

Anden fase 5. februar februar Mål: at blive sikker på at fag, emne og metoder er de rigtige Er der nok stof? Er det til at få egnet materiale? Kan opgaven besvares indenfor de givne rammer? Fremlæg dine ideer for begge vejledere NB! Efter den 19. februar ligger dine fagvalg fast

Tredje fase 20. februar marts Mål: at få bearbejdet materialer – evt. lavet forsøg, spørgeskemaundersøgelser m.m. - samt at få skrevet på synopsens forskellige afsnit Planlæg, hvad du skal arbejde med, når der er AT- arbejdstid på skolen Brug dine vejledere og studiekammerater – vær forberedt, så du ved, hvad du vil spørge om Hav styr på dine materialer

Fjerde fase 13. marts marts Mål: at få synopsen færdig og afleveret Skriv, læs og ret til Hold møde(r) med dine vejledere – helst begge samtidig Brug hinanden til respons

Femte fase 24. marts – du kender eksamensplanen Arbejd videre med din sag Hold dig orienteret i medierne for evt. nyt og interessant stof Gør dig tanker om, hvordan du vil præsentere dit stof til eksamen

Sjette fase eksamenstid Udarbejd et talepapir Vælg centralt stof som du vil præsentere til eksamen Øv din fremlæggelse – brug hinanden

Bedømmelseskriterier I Elevens evne til at tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder Elevens evne til at foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problem- formulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf Elevens evne til at perspektivere sagen

Bedømmelseskriterier II -Elevens evne til at vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag -Elevens evne til at demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag. -Karakterfastsættelsen er ikke et gennemsnit af to faglige karakterer, men en vurdering af, hvorledes eleven lever op til de faglige mål for AT

Bedømmelseskriterier III Eleven bedømmes på sin mundtlige fremlæggelse og den efterfølgende dialog Eleven har lov til at blive klogere fra synopsis afleveres frem til den mundtlige prøve. Må derfor gerne fremlægge nogle af elementerne anderledes og give andre vurderinger, end der står i synopsis

Formalia Opdater din studierapport – den skal medbringes til den mundtlige eksamen Vær opmærksom på de centralt fastsatte formalia Brug pjecerne og skolens hjemmeside

Vigtigt! Der er mødepligt til alle de timer, der er afsat i vejledningsplanen Der er almindelig skolegang ved siden af Vejlederne har meget lidt tid til vejledning Det er en lille øvelse i at være ”rigtig” studerende – tag det som en spændende udfordring Benyt muligheden for at arbejde med noget, som du selv vælger ud fra, hvad du synes er spændende

Gode råd - 1 Hav styr på alt materiale – husk 5 måneder!!! Gem flere steder på computer, usb… Lad der ikke gå for mange dage i mellem, at du arbejder med opgaven Husk at du ikke er færdig med opgaven, når du har afleveret synopsis Planlæg din tid – der er helt almindelig skolegang ved siden af Planlæg vejledningsrunderne, så du ikke spilder din tid

Gode råd - 2 Arbejd sammen med nogen, så I kan give hinanden respons Vær opmærksom på at problemformuleringen er helt central for en god opgave. ”Problemet” skal kun kunne løses, hvis de to fag arbejder sammen. En problemformulering er IKKE en opgaveformulering (jf. SRP) Der skal være direkte forbindelse mellem problemformulering og konklusion

Hvad kan jeg forvente af min vejleder? God sparring At vejleder er nærværende At vejleder kender dele af mit fagområde At de to vejledere arbejder sammen

Hvad kan jeg ikke forvente af min vejleder? At vejleder tager kontakt til mig At vejleder henter bøger til mig At vejleder bestiller bøger til mig

Dine almene studiekompetencer? du arbejder selvstændigt og målrettet du er opsøgende du kan planlægge din arbejdstid hensigtsmæssigt du kan indgå i en konstruktiv vejledningssamtale du tager ansvar for egne valg og egen motivation du holder dig orienteret om information du overholder frister og aftaler

Sygdom Kontakt rektor, hvis du bliver syg i en længere periode i synopsisforløbet. Hvis du bliver syg i så lang tid, så du ikke kan aflevere til tiden, skal rektor have en lægeattest (du skal selv betale). Som udgangspunkt skal synopsen afleveres mandag den 24. marts 2014 kl. 8.

Information Skolens hjemmeside Lectio Opslagstavlen til højre for lærerværelset AT-udvalget Studievejlederne Skolens ledelse