Undervisning i særklasse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Inklusion i Børneinstitution Højme
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
God læring God undervisning
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
It i folkeskolens matematikundervisning
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Ungestrategiens ledergruppe
Charlotteskolen - læring lige i nærheden
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Undervisning i særklasse 29.04.2013 Per Fibæk Laursen

Temaer Hvad siger forskningen om virkningsfuld undervisning? Hvor god er undervisningen i danske skoler? Udfordringer til undervisningen i fremtidens skole?

Syntese 1: Hilbert Meyer Klar struktur Tiden bruges på læringsorienterede aktiviteter Positivt læringsorienteret klima Indholdsmæssig klarhed Forståelsesorienteret kommunikation Flerhed af former og metoder Individualiserede krav Hensigtsmæssige øvelser eller træning Gennemskuelige forventninger Gennemtænkte omgivelser

Syntese 2: John Hattie Undervisning gør en forskel Læreren skal være ledende og instruerende Læreren skal have føling med elevernes læring Velstruktureret, planmæssig og målrettet Læreren skal bistå eleverne med konstruktion og rekonstruktion af viden Positiv og støttende atmosfære

Danske læreres undervisning Aktuel undersøgelse fra SFI om undervisningen på højt præsterende danske skoler: Lærernes undervisning er generelt tæt på, hvad den internationale forskning udpeger som effektivt Men der er svage punkter vedr.: Undervisningsdifferentiering Uro i timerne

Fremtidens skole: Nogle rimeligt sikre tendenser Mangfoldighed, ikke standardisering Øgede præstationsforventninger til eleverne Inklusion: plads til flere i fællesskabet Øget brug af det virtuelle og det naturlige

Der er brug for: Fantasi, kreativitet og innovation i udviklingen af undervisningen i fremtidens skole, men også for Træning i læreres basale kompetencer i klasseværelset