Undervisning i særklasse 29.04.2013 Per Fibæk Laursen
Temaer Hvad siger forskningen om virkningsfuld undervisning? Hvor god er undervisningen i danske skoler? Udfordringer til undervisningen i fremtidens skole?
Syntese 1: Hilbert Meyer Klar struktur Tiden bruges på læringsorienterede aktiviteter Positivt læringsorienteret klima Indholdsmæssig klarhed Forståelsesorienteret kommunikation Flerhed af former og metoder Individualiserede krav Hensigtsmæssige øvelser eller træning Gennemskuelige forventninger Gennemtænkte omgivelser
Syntese 2: John Hattie Undervisning gør en forskel Læreren skal være ledende og instruerende Læreren skal have føling med elevernes læring Velstruktureret, planmæssig og målrettet Læreren skal bistå eleverne med konstruktion og rekonstruktion af viden Positiv og støttende atmosfære
Danske læreres undervisning Aktuel undersøgelse fra SFI om undervisningen på højt præsterende danske skoler: Lærernes undervisning er generelt tæt på, hvad den internationale forskning udpeger som effektivt Men der er svage punkter vedr.: Undervisningsdifferentiering Uro i timerne
Fremtidens skole: Nogle rimeligt sikre tendenser Mangfoldighed, ikke standardisering Øgede præstationsforventninger til eleverne Inklusion: plads til flere i fællesskabet Øget brug af det virtuelle og det naturlige
Der er brug for: Fantasi, kreativitet og innovation i udviklingen af undervisningen i fremtidens skole, men også for Træning i læreres basale kompetencer i klasseværelset