Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Advertisements

”Når du siger noget – sker der noget”
Anerkendende refleksion
Divergent og Konvergent
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Kvalitative data/ Empiri
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Historier fra et demonstrationsprojekt
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Ledelse af medarbejdere
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
NOEA/Aalborg Universitet
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fagdidaktisk kursus i religion
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Organisationstruktur
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Styring af styregrupper
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Procesværktøjer.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Kodeks for offentlig topledelse
Gruppeudviklingssamtaler
I skyggen af Amanda? Er noget gået galt? Og i så fald hvad?
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Erfaringer fra samarbejdet med virksomheder og Væksthus Nordjylland v./ virksomhedskonsulent John Chr. Aasted Aasted Consult 23. september 2008.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SUF - gevinstrealisering
Lederens vandring 1.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Styrk foreningen Team – udnyttelse af kompetencer og ressourcer.
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
PRODUKTER – DEL 1.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet

Emner: -strategi i hverdagen - i den ”unge” og den ”voksne” virksomhed - strategi som plan, - strategi og organisatorisk virkelighed - arbejdet med at forny strategi: praktiske eksempler - og sammenhænge mellem strategisk og organisatorisk forandring

Strategiske problemstillinger er noget ledelsen står overfor dagligt - En strategisk problemstilling berører virksomhedens mål - Hvor kommer den fra? - den kommer, når markedet falder væk - den kommer, når virksomheden har fået en genial ny produktidé - den kommer, når proceduren (/ traditionen) tilsiger det - den kommer, når ledelsen har besluttet det! -Den er ofte: - irriterende / kommer i vejen/ skaber uro - og den forsøges tæmmet ved hjælp af et struktureret system

Den strategiske problemstilling er den unge virksomhed - Alle knokler for at realisere ideen – få fat i markedet – finde kunder og finansieringskilder, der kan betale - Alle sejl sættes til – og alt gøres for at få strategien realiseres - Virksomheden og dens ledelse tænker ikke strategi, men er tro mod ideen og samtidig fleksibel og imødekommende over for vigtige kunder - Udgør den strategisk problemstilling, som kobler mellem det ydre og det indre, udkrystalliserer virksomhedens mål og prioriterer anvendelsen af midler - Men den permanente strategiske alarmtilstand fører efter en tid til: - et behov for rutiner - for orden - for at symbolisere styr på tingene - og at blive en ”rigtig”, moderne, organiseret og struktureret virksomhed

..og efter to, tre år i business: - ”nogen må hjælpe os” / ”vi fik en god idé” / ”en konsulent kom forbi” Den strategiske procedure: - ”årshjulet” - den halvårlige strategidiskussion i bestyrelse - det årlige ledelsessemiar Analyse – diskussion – beslutning – udmøntning – realisering –evaluering - det store strategiske dokument: ”Den strategiske plan” - eller nogle enkelte sider, som af og til har forputtet sig!

Kan strategiske problemstillinger fanges og fastholdes i en plan? - Den permanente spænding mellem nutid og fremtid - Samspillet mellem det rationelle og det naturlige - Modsætningen mellem det nye, kreative, forandrende - og det kendte, rutinemæssige og allerede forhandlede - Den realiserede strategi som en modsætningsfyldt(?) syntese mellem det planlagte og besluttede – og det, som bare opstod - Og spændingen mellem at følge proceduren / planen og ønsket om at følge det operative / det daglige

Strategi og den etablerede, konsoliderede virksomhed -Ledelsens strategiske arbejde sammenfattet: - Det opdukkende kombineret med det besluttede - Det naturlige kombineret med det rationelle - Det tavse kombineret med det formulerede - det tegner centrale relationer mellem virkelighed og model: - selektivitet (det, vi ”ved”) overfor selektion (det, vi analyserer frem) - organisatorisk realitet overfor økonomisk rationalitet - at nå en organisk forhandlet enighed overfor at bruge sin formelle ret til styring

..det medfører følgende ledelsesbetingelser i hverdagen: - En stadig bestræbelse for at indpasse ny virkelighed i proceduren - En stadig søgen efter en ny procedure – et nyt ”strategisk hjul”.. det handler ikke kun om procedurer, men også om betingelserne for at skifte strategisk spor -Betydningen af det eksisterende spor: Hvad er virksomheden?, Hvad vil virksomheden? - Hvad accepterer ledelsesgruppen tilsammen, medarbejderne og centrale ”stakeholders” (interessenter) umiddelbart af forandringer - Bakspejlet ”skygger for” (definerer en del af) udsynet fremad

Praktiske eksempler på arbejde med strategiske skift: 1 Indførelsen af Lean 2 Opdeling af virksomheden i motorvej og tilkørselsramper 3 Involvering af alle ledere (projekt- funktions – top) i en ny strategisk procedure 4 Opkøb af andre virksomheder, outsourcing, ”gen”- insourcing 5 Omkalfatring af den samlede ledelsesgruppe: nye opgaver, ansvar, beføjelser Opsummering: det strategiske ledelsesarbejde i hverdagen - At få nye innovative ressourcer aktivt ind til at skabe fremtiden - At få hverdagen – og dermed alt det kendte - med i strategisk forandring - At være aktivt forberedt på, at stadige og uventede forandringer