Vejlederens kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederens kommunikation og værktøjer
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kommunikation Intern Klubuddannelse
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til demensvejleder-uddannelsen
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Supervision og faglig feedback
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Darum skole 4. november 2013.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kommunikation og vejledning
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Relationer – Omgangstone
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvordan spørger man anerkendende?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Læreren som læringsleder
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Kommunikation.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Målrettet kommunikation
Rita Buhl 22. september 2018.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Vejlederens kommunikation

Der er kommunikation i alt - Du kan ikke ikke- kommunikere Jeg siger det, du hører Det vi giver liv vokser (Mangeltænkning og ressourcetænkning) Hvad fokuserer vi på?

Du kan ikke ikke-kommunikere Det du siger - Ord, skrift og tale Det du gør - De rammer du sætter, de relationer du vælger, osv. osv. osv Det du ikke siger, - Kropssprog, attitude, tonefald, påklædning Det du ikke gør

Du kan ikke ikke-kommunikere Find eksempler på kommunikation på arbejdspladsen som ikke er verbal (det du siger). Drøft hvad den non-verbale kommunikation betyder til fx en samtale om en borgers forflytning… Sum med din sidemand

Jeg siger det du hører Du ved ikke ”hvad du har sagt” før du har fundet ud af ”hvad modtageren har hørt”

Det vi giver liv vokser! .

Hvilke former for kommunikation kan du benytte dig af i din rolle som vejleder? Instruktion Rådgivning Sparring Vejledning Coaching (ikke terapeutisk)

Øvelse: Begrebs-afklaring, 30 min Hvad forstår du ved begreberne: Rådgivning? Vejledning? Brug hinanden, nettet etc. til at lave en begrebsafklaring på de to begreber vejledning og rådgivning. Skriv begrebsafklaringen ned på post-it, gerne i stikord

Rådgivning At give et konkret svar/råd og formidle viden i svaret Forudsætter mer-viden

Vejledning At afdække hvad personen ved At stille spørgsmål, så den der vejledes, selv kan finde vejen At opfordre personen til selv at søge viden

Vejledningsteori Erhvervsfaglig vejledning: I forbindelse med udøvelse af et erhverv Handler om forholdet mellem teori og praksis. Er situeret. Målet er at give kollegaen viden, indsigt og forståelse, samt at styrke faglig og personlig identitet Skal opleves relevant og meningsfuldt

Øvelse Cases med kolleger der har brug for hjælp. Hvad gør du? Vejledning eller rådgivning? Gruppe a’ 4: - 2 og 2; find en case fra egen praksis, skriv ned og giv casen til de 2 andre (fortæl om casen) - Diskuter den case I har fået, begrund jeres valg - Del jeres svar med de to andre i gruppen

Overvejelser i forbindelse med vejledning Hvilke overvejelser gør du dig i forbindelse med en vejledning? Skal du forberede noget? Andet? Individuel refleksion 10 min – skriv ned! Del jeres viden ved bordet

Feedback

Spørg ind; Kan du prøve at forklare hvorfor du gjorde sådan..? Hvad kunne du ellers gøre..? - Giv få konkrete kritikpunkter – som forslag/ ideer; Hvis du holder mere øjenkontakt… En idé kunne være at spørge mere ind til…

Vær konkret og beskrivende; du sagde at… du gjorde sådan med din krop.. Vær anerkendende; Hvad gik godt? Hvad lykkedes?

Feedback på forskellige niveauer Iagtagelse – jeg lagde mærke til at du... Følelse/reaktion – det gjorde mig nervøs/glad/overrasket Tolkning – jeg opfattede det som om du ikke rigtig hørte/respekterede borgers ønske/var usikker på forflytningen/ havde rigtig godt overblik Forslag/ønske - jeg vil foreslå vi arbejder mere med../ jeg vil gerne hjælpe med..

3 måder at modtage feedback Forsvare Forklare Fordybe .

3 måder at modtage feedback Forsvare: det passer altså ikke – i øvrigt gør du selv..... Forklare: det var fordi hun sagde at....og så troede jeg, og da der så skete...bla.bla.bla... Fordybe: Det tænker jeg lige over.... Gad vide hvorfor jeg får denne feedback – har jeg hørt det før? Hvad kan jeg bruge feedbacken til?

Øvelse Hvad skal I gøre når I møder de 3 forskellige måder at modtage feedback på? Individuel refleksion 10 min – skriv ned! Del jeres viden ved bordet

Konstruktiv feedback Skal bruges med omtanke til udvikling Gives for modtagerens skyld Gå efter bolden – aldrig manden/kvinden Læring kræver tryghed Feedback modtages bedst hvis man føler sig anerkendt og accepteret

OBS: Du gør det for den anden! Når du giver feedback Husk at anerkende det gode Vær konkret og beskrivende Brug jeg-budskaber Tilbyd ideer åbent OBS: Du gør det for den anden!

Når du modtager feedback Lyt for at forstå den anden Tjek din forståelse – spørg evt. ind Bed evt. om den feedback du ikke får Tag det med af feedbacken du kan bruge OBS: Husk det er en gave!!!

Har personen forstået budskabet? Det er en god idé at engagere personen når samtalen skal resumeres. Spørg f.eks.: ”Hvad er konklusionen på vores samtale?” ”Vil du med dine egne ord sige, hvad vi er blevet enige om?”

Konstruktiv feed back -summe grupper ”Hvornår har I oplevet, at feedback fungerede rigtig godt?” ”Hvad var det helt konkret, der virkede rigtig godt?” ”Hvad skal der til, for at feedback bliver god?”

Øvelse Ved sengene – vælg en forflytning: Forbered en vejledning i forflytning for en kollega Spil situationen. En vejleder, en kollega, en borger og en observatør Giv feedback (observatør)