”Giv læreren en stemme”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Folkeskole-reformen August 2014.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til valgmøde
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Evaluering - metoder og værktøjer -
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skolen og den sociale arv
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Ledelsens betydning for at lykkes!
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ny vejleder…lidt hjææææælp
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

”Giv læreren en stemme” Uddannelsesforum 2005 ”Giv læreren en stemme” Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Problemstilling Michael Fullan: ”Strukturreformer, som har indebåret uddelegation af beslutningskompetence til den enkelte skole, har måske nok ændret ledelsesprocedurerne, men ikke påvirket kerneforholdet undervisning/læring i skolerne”. Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

”Den tavse viden” Den viden, der skal til for at skabe forandringsprocesser i skolerne er til stede Vi må fokusere på måder, hvorpå denne tavse viden italesættes og gøres håndterbar Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Skolen som lærende organisation - 8 anbefalinger Engager skolen i spørgsmål om læring – ikke i spørgsmålet om tid Gør noget ved fejlorganiseringen: brug tiden på nye og bedre måder Afhold pædagogiske dage Hold skolerne åbne længere tid hver dag, så de imødekommer børnenes og lokalsamfundenes behov Giv lærerne den tid, de har brug for Invester i teknologi Opstil lokale handleplaner for skoleudvikling Del ansvar (og vis tillid): Det må være slut med at pege fingre ad andre og smyge sig uden om sit anvar Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Michael Fullan: Skoleudvikling gennem samarbejdskulturer, der kendes ved: At de skaber forskellighed samtidig med at de opbygger tillid At de fremprovokerer usikkerhed, men også kan rumme den at de motiverer til at skabe ny viden og omformer tavs viden til eksplicit viden At de forbinder åbenhed og sammenhæng At de forbinder det etiske, politiske og intellektuelle Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Det professionelle læringsmiljø er kendetegnet ved at: ”lærerne som helhed og sammen i grupper bedømmer de studerendes præstationer”, relaterer præstationerne til undervisningen og på denne baggrund løbende foretager forbedringer hver især og sammen som et professionelt miljø. Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Lærerne evaluerer i fællesskab Resultaterne relateres til undervisningen Der foretages efterfølgende løbende forbedringer Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Tilvejebringelse af et system der håndterer viden: generer opsamler deler arkiverer Med henblik på en kvalificering af beslutningsprocesserne på alle niveauerne Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Reflektionsværktøjer: Logbøger Weblog Chat Dagbog Konferencer Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Chicagomodellen tilstræber: at få forskning på den ene side og udvikling af skolerne, undervisning-en og læringen på den anden side til at gå op i en højere enhed. Det sker ud fra den antagelse, at ingen interessent er i stand til at løfte opgaven alene når skolerne samlet set skal udvikles. Eva-rapport 2003 Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Chicagomodellens 5 domæner Skoleledelse Det professionelle miljø Forældresamarbejdet og inddragelse af lokalsamfundet Elevorienteret læringsmiljø Undervisning af høj kvalitet Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Italesættelse af tavs viden I forhold til ledelseslaget Internt i lærergruppen Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Chicagomodellen - spørgeskemadelen Sigter mod at skabe ny viden om praksis i forhold til de forskellige temaer/domæner, dvs. nøgle-elementer i skoleudviklingen som vedrører skolens organisation og menneskelige resurser, undervisningens kvalitet og støttemekanismer i forhold til læringsprocesser, samarbejde, samarbejde med forældre og lokalsamfund og elevernes erfaringer med og holdninger til at gå i skole. Giver også mulighed for at identificere steder med særligt gode resultater og at knytte resultaterne sammen med den bagvedliggende praksis. Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers

Spørgeskemaundersøgelser i en dansk sammenhæng: Ikke alt kan testes Må ikke flytte fokus til et enkelt felt på bekostning af helheden Både test og spørgeskemaer skal give læring til lærere og leder, fremme den fælles refleksion i lærergruppen og sikre skolen som et fælles læringssted Må ikke sluge for megen tid Eksterne briller kan afdække blinde pletter Jørgen Schirmer Nielsen & Charlotte Abrahams, Pædagogisk Center, Randers