Søren Viemose www.viemose.com s@viemose.com 23 60 83 03 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Workshop almene boligdage
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
En konflikthåndterende kultur
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Oplæg om konflikthåndtering
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Sidste søndag: En holdbar standard for livet: Guds lov
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Ledelse og kvalitetsudvikling: Fra modtager til medskaber
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Definitionen på en konflikt
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
© Søren Viemose KALØVIG Kvinder og forhandling. © Søren Viemose KALØVIG Konklusioner De såkaldt uforklarlige forskelle er ikke uforklarlige mere Mænd.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Tilgivelse.
Konflikthåndtering.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Transitioner.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Konflikter og kommunikation
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Kommunikation - trykstil
Stresshåndteringsgruppe
Gode råd om ... Referatskrivningen
Aktiviteter i en forhandlingsproces
Præsentationens transcript:

Søren Viemose www.viemose.com s@viemose.com 23 60 83 03 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Det skal vi igennem…… Velkommen 1. Uoverensstemmelser blandt os selv Fokus på Fairness som det altafgørende Frokost 2. Uoverensstemmelser blandt eleverne Arbejdet fra tredje-position 3. Uoverensstemmelser med forældrene Det hele på én gang © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Ting der dukker op i vanskelige dialoger Man argumenterer mere og mere i stedet for at lytte, samtidig med at man selv bliver mere og mere overbevist om, at man selv har ret. Man bruger for megen energi på det, der ikke kan lade sig gøre; kan ikke se andre løsninger eller komme videre. Man bliver indigneret og ofte vred på sin modpart - man kritiserer sin modpart og begynder at beskrive den modparten som et problem i sig selv. Man finder bekræftelser på, at den andens personlighed må være årsag til vanskeligheden. Man ser i stigende grad kun tre veje: Enten får jeg ret – eller også taber jeg – eller også må vi opgive at få noget ud af det. Man griber til at presse eller true sin modpart. © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Konflikt-spiralen A B Ny psykologisk tilstand Hård teknik Oplevelse af uenighed A B Hård teknik Ny psykologisk tilstand © VIEMOSE 2013 Ny psykologisk tilstand Hård teknik Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Forhandlingens tre planer Indholdet Processen Relationen © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Forhandlingens tre planer Indholdet Processen Taleformen: Argumenter eller spørgsmål Lytten – eller ingen lytten Mange eller få ord Mange selvrosende ord Mange (ned)vurderinger Går man direkte til sagen Juijitshu eller ægte lydhørhed Betvivlen eller lydhørhed Angreb-forsvar-spiraler Bliv enige om grundlaget for planlægningen © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Forhandlingens tre planer Indholdet Processen Leden efter svagheder – ellert leden efter enigheder Monotoni Tidspres Oprigtig optræden eller instrumentel optræden Bliv enige om grundlaget for planlægningen © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Oplevelse af processuel fairness Oplevelsen af at blive hørt Oplevelsen af at kunne komme til orde Oplevelsen af at blive behandlet med værdighed og respekt. Oplevelsen af at have fået en god forklaring Oplevelsen af at have indflydelse på processen © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

En hændelse Emne En slåskamp Situation Izan har været i slåskamp med William. De går begge i 3 klasse. For en måned siden var de to også i totterne på hinanden. Izan havde sagt: ”Jeg slår dig ihjel – og også din fucking mor!” William har været hjemme i 4 dage – angiveligt med influenza. Både Izan og William har før givet anledning til samtaler i klassens time. Naja – deres klassekammerat - kom løbende hen til dig og fortalte, at de to var oppe og slås, og på vejen hen til dem fortæller hun, at de vist har skubbet hinanden ind i væggen og hevet en masse tøj ned fra knagerne. © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

En hændelse Først Parterne: Hvad gjorde mægleren godt i den samtale I lige har haft? Var der situationer, hvor der skete noget, som ikke virkede godt? Så mægleren Dine tanker – og dét, du hæfter dig ved. © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde - 2013

Mediation - mægling Frivillig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere neutrale mediatorer hjælper parterne med at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstil-lende løsning. Mediator træffer ingen afgørelse i sagen © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

Når neutraliteten går tabt © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

Styrket Borgerkontakt Den ansatte foretager et opkald eller gennemfører et møde, som foregår.. Tidligt & hurtigt Opsøgende & nysgerrigt Med brug af enkle teknikker fra mægling/mediation Med fokus på proces & fairness Og som samler & formidler viden ind i organisationen © VIEMOSE 2013 © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

Styrket Borgerkontakt Borgertilfredshed Jobtilfredshed Klageprocedure standset Besparelser i tid & penge Forkortet sagsbehandlingstid 25% 42% 50% 48 - 88% 20% 10 - 30% 20% 7 - 49% 20% 16 - 52% © VIEMOSE 2013 © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

Derfor virker det Det virker …. _ At blive hørt & set At have indflydelse Resultat er vigtigt, men… Proces er meget vigtigere Man lærer, når man tillader sig selv at lytte. © VIEMOSE 2013 © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

De mest almindelige løsninger Opklaring af misforståelser Afklaring af dårlig kommunikation Håndtering af klage over hvordan man er blevet behandlet Forklaring af regler og begrundelser bag beslutning ….indhold De 4 første punkter har fokus på den processuelle fairness, og først ved punkt 5 kommer ”indhold”! © VIEMOSE 2013 © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

Se mere om mødet med den klagende borger på www. styrketborgerkontakt Se mere om mødet med den klagende borger på www.styrketborgerkontakt.dk © VIEMOSE 2013 © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013

Held og lykke Konflikter i hverdagen © VIEMOSE 2013 Konflikter i hverdagen © VIEMOSE Forhandling i samarbejde - 2013