Kvælstof på land og i vand

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

Læringens fundamentale processer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
En skrivehændelse i biologi
Undervisningsplanlægning
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Deltagerstyret undervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
3g Studie Retnings Projekt
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Introduktion til Access (Access, del 1)
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Formalia ved opgaveskrivning
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Innovation og fagligt samspil i biologi
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Mundtlig matematik eksamen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Økologiske grundbegreber 2
Det tematiserede forløb
Øvelse 1: First Impressions
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Naturfagsprøven BS
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til fagligt samspil
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kvælstof på land og i vand Biologi C forløb Kvælstof på land og i vand

Overvejelser? Formål – overordnet stx + faglige mål/kompetencer – særligt fokus? Indhold – tematisk og lader som om eleverne får medindflydelse, men man skelner til de faglige mål (kompetencer) og kernestoffet Metode – knytter sig primært til de enkelte lektioner  nøgleordet er variation Materiale – bøger, artikler, opgaver, hjemmesider, eksperimenter, ekskursioner, foredragsholdere Evaluering – faktiske udbytte (test) kontra elevernes opfattelse, underviserens rolle

Overvejelserne eksemplificeres nu ud fra det konkrete forløb Formålet er kendskab til udvalgte dele af kernestoffet – se hvilke områder i vedlagte årsplan Samt at træne faglige kompetencer: alle de nævnte på bioC  nemt nok  varieret undervisning øver disse brede kompetenceformuleringer, men særligt fokus på metode + anvendelse af biologisk viden og stillingtagen De næste mange slides går på metodiske overvejelser samt mulige materialer til forløbet

Overordnet om forløbet Fordrer høj elevaktivitet – den der beskæftiger sig med stoffet lærer stoffet Induktivt funderet Stiller krav til deres selvstændighed Stort fokus på metodiske kompetencer Dialogisk klasseundervisning indgår næsten altid, men variation i arbejds- og aktivitetsform er i højsædet

Fang elevernes opmærksomhed ved at skabe ”undren” eller ”crowd please” Lektion Dato Aktivitet Læsestof Andet 1 Starter med at se filmklip med massiv fiskedød fra Mariager fjord – epokalt nøglebegreb. http://www.dr.dk/bonanza/serie/danmarkshistorier/forureningens_historie.htm Præsentation af tema. Find viden om biologisk betydning af kvælstof – ”frit slag på nettet” – hvilke sammenhænge indgår det i? - forforståelse Er der noget I kunne tænke jer at vide mere om? – medbestemmelse Artikel på klassen Læse lille artikel om biomanipulation (artikel 1) og svar på spørgsmålet ”hvad er biomanipulation og hvordan virker det” – afleveres til TR Afslutter med intro til forsøg hvor eleverne selv skal designe forsøg, der kan sige noget om lysint. betydning for fotosynteseraten – bindeled til næste lektion = kontinuitet Didaktiske fif: opsigtsvækkende film om epokalt nøglebegreb – Miljø. + deres internetsøgning vækker deres interesse og giver indtryk af medbestemmelse Kortlægning af deres for-forståelse ved at lade dem finde viden om biologisk betydning af kvælstof samt besvare spørgsmål til artikel Samme opgave gives som afslutning på forløbet nu mere nuanceret besvarelse (forhåbentlig) hvorved deres udbytte af forløbet visualiseres – meget motiverende Det afsluttende oplæg til forsøg – bindeled til næste lektion – skaber følese af kontinuitet og progression - dette er altid godt

Fotosyntese eksperiment Øvelsen er induktivt funderet og lægger op til at eleverne selv skal designe forsøget ud fra nogle rammebetingelser – kontrolleret kaos! Fremmer elevernes metodiske tankevirksomhed  variabelkontrol, validitet og relevant dataindsamling, i forhold til formålet Tilgangen giver eleverne ejerskabsfornemmelse og medbestemmelse samt tvinger dem til at reflektere og engagere sig  virker motiverende Først i den efterfølgende lektion præsenteres de for egentlig teori om fotosyntese og respiration

Teori kobles på - skriftlig efterbehandling Lektion 3: Fotosyntese, respiration og vækst s. 122-123 Grupperapport laves på klassen Lærer defineret indhold i teoriafsnit (udgangspunkt i lektien) sikrer fornødne teoretiske indsigt Upload teoriafsnit i dropbox – alle læser 3 versioner til næste gang og udvælger den bedste Elev præsenterer en version som rep Træner kritisk stillingtagen til indhold og brug af termer

Variation i arbejdsformer - nøgleordet Lektion Dato Aktivitet Læsestof Andet 4 Økosystemer, fødekæder og stoftransport 119-25 minus de 2 fakta sider Elev oplæg som rep. + ny aftale om hvem, der holder rep.-oplæg i næste lektion - Elevoplæg som rep. binder til forrige lektion + træner deres mundtlige præsentation Matix grupper med fig. 164-167, 173 og fig. 171 + 172 sammen + krav om kort skriftlig forklaring til dropbox – de svage elever kan bare læse forklaringen op!. CL inspireret leg med ord kort hvor eleverne går rundt mellem hinanden og laver battle Sidste lektion knyttes på via elevoplæg. Mundtlig fremstilling trænes med matrixgrupper – det kan man aldrig få for meget af – eleverne er vilde med det – husk kontrol via harpunmetode! Kort leg i stedet for pause – fagterm på den ene side og defn. på den anden – du vinder kort ved at svare rigtigt – sjov træning af fagtermer. Afslutter med dialogisk klasserumsundervisning – denne form indgår næsten i alle lektioner og de aktiviteter, som nævnes her skal ses som muligheder for at skabe variation Variation i arbejds- og aktivitetsform i den enkelte time samt gennem forløbet sikrer at flere elevtyper tilgodeses og øger ligeledes motivationen

Eksperiment – visualisering af led i nedbryderfødekæde Stadig induktiv, men nu med flere frihedsgrader ”løsere rammebetingelser” og teoretisk grundlag behandlet før øvelsen Valgfri hypotese denne gang Nu i felten, men stadig mange kompetencetrænende metodiske overvejelser Samme fordele som nævnt i tidligere dias

Mere teori – mundtlig skriftlighed Lektion Dato Aktivitet Læsestof Andet 6 Opbygning og funktion af DNA 149-151 Elevoplæg som rep. på lektion ”fødekæder…” Udfylder tomme figurer (nukleotid + DNA opbygning) + oversætter DNA stykker på papir Se animation af replikation – find dem selv + evaluerer 2 og 2 hvis er bedst. 7 Celledeling – kun mitose 85 Starter med elevoplæg som afrunding af exp. ”visualisering…” . En person fra hver forsøgsgruppe har max 7 minutter til at præsentere deres metode, resultater + konklusion på klassen – => metode dialoger Se animation af mitose Lav demo af mitose – tegnes på gulvet og elever i rundkreds Via oplæg samles op på deres øvelse med fokus på metodiske overvejelser og konklusion = mundtlig skriftlighed – alle elever præsenteres for de mange forskellige hypoteser samt metodiske diskussioner – stor variation Animationer er altid gode – lad dem selv finde en og præsentere den for makker + evaluer hvilken der er bedst

Gængse opgave - variationer Lektion Dato Aktivitet Læsestof Andet 8 Opbygning af proteiner + proteinsyntese 28-29 og 152-153 Animation af proteinsyntesen - eleverne skal selv skrive ”talen” - ”screen cast o’matic” kan være godt at bruge - Afsluttende Skriveøvelse hvor proteinsyntesefagtermer i fællesskab skrives op på tavlen og eleverne skal derpå inddrage termerne i en forklaring – progression mod selvstændig forklaring 9 Søen som økosystem + ”onde cirkler” 137-140 Elevoplæg som rep. Klippe-klistre leg (klip komplekse ting itu + behandle dem inden helhed gendannes) hvor relevante termer noteres og klippes ud hvorefter de opstilles og forbindes med pile Lad elever skrive ”speak” til animation eller figurtekst er en klassiker – Progression i timen via afslutningsvis at lade dem beskrive samme sammenhæng, men nu udelukkende ud fra egen forståelse dvs. ingen visuel støtte – lykkes det, kan de det! Komplekse sammenhænge er gode at klippe i stykker og lade dem ”puzzle” sig frem eller nummerere lærerens sætninger i den rigtige rækkefølge er godt.

Mange materialer – foredrag osv. Lektion Dato Aktivitet Læsestof Andet 10 Når åen/søen forurenes 132-137 Elevoplæg som rep. Eleverne udfylder parvist 2 tomme skemaer (skjult guideline + tvinger til overblik) som sammenligner hhv. tre typer af forurenende stoffer samt forskellige metoder til bestemmelse af forureningsgraden med fokus på princippet i metoden samt fordele ulemper. 40 min foredrag om vandløb af Jens Ole Frier Ålborg uni 11 N-kredsløbet i en sø Begrænsende faktorer Natursyn: s. 40 + liebigs minimumslov 49-50 Opgave: Skitser et tænkt forsøg, form for problembaseret UV (udføres måske bagefter) der kan kortlægge betydningen af begrænsende faktorer (kun N og P). Pelagiske alger i 4 akvarier er modelorganisme – præsenter hvad I vil gøre – husk nat-vid metode! Gør bug af nogle af de mange, mange tilbud der findes – universiteter, virksomheder, UNF osv. Opstil div. tomme skemaer som fremhæver hvad der er værd at bemærke og lad eleverne udfylde dem + lave en master på tavlen – skjult guideline og tvinger til overblik + prøv at holde dig tilbage for de kan mere end man tror Det tænkte forsøg virker som problemorienteret gruppe- og derpå klasseundervisning. Gør brug af tænkte forsøg – det fordrer mange gode metodiske diskussioner og det er en nem måde til at præsentere biologiske analysemetoder indenfor alle genrer (du sætter eleverne ind i teknikken og principperne bag og lader dem derpå teste et eller andet ”tænkt problem” –suppler med virtuel lab)

Defineret afslutning fremhæver rød tråd Lektion Dato Aktivitet Læsestof Andet 12 Biomanipulation Artikel ”søen med det grumsede vand” De læser artiklen fra første lektion (artikel 1) samt en nye (artikel 2) og forbereder gruppevist en præsentation hvor de forklarer relevant biologisk baggrundsviden som de vurderer man skal kende til for at forstå forklaringen af spørgsmålet fra den indledende lektion 13 Præsentationer Grupperne er opponenter for hinanden og skal give en karakter Godt med en tydelig afslutning, der giver mulighed for at indfri målet og som forhåbentlig bekræfter eleverne i at det nytter at beskæftige sig med stoffet – de får deres umiddelbare svar fra første lektion udleveret. Godt fif - lad eleverne finde relevante figurer mv. – evne til at udvælge og strukturere…. Lad eleverne bedømme hinanden og sig selv – de er gode til det og det giver dem ofte en realistisk selvopfattelse

Evaluering Hav altid en prøve klar – det fremmer læselysten www.easytestmaker.com (også god til løbende opgaver) www.allmarks.com Indbyg altid spørgsmål hvor eleverne evaluerer deres egen indsats Dig selv – det er vores eneste chance for at blive bedre – mange muligheder!

Undervisningsbeskrivelse_kvælstof på land og i vand Primær litteratur: Biologi til tiden, 2. udgave, L. Als Egebo med flere, endvidere er artiklerne som fremgår af lektionsplanen inddraget. Fra økologi og naturforvaltning er s. 40 + liebigs minimumslov 49-50 brugt.   Eleverne er blevet indført i grundlæggende teori om fotosyntese, respiration og plantecellevækst samt energi og stoftransport gennem økosystemer. Herunder med fokus på at kunne forstå hvorfor nærings salte kan virke som begrænsende faktorer for plantevækst på celleniveau. Ved at gennemgå DNA samt proteiners opbygning og funktion samt mitose er eleverne blevet bekendte med konsekvensen af næringssaltbegrænsning. Afslutningsvist har eleverne arbejdet med konsekvenser af overgødskning med resulterende udvaskning af næringssalte i en sø og forskellige metoder til bestemmelse af forureningsgraden er diskuteret. På baggrund af artikler om biomanipulation er eleverne præsenteret for et biologisk begrundet løsningsforslag. Gennem forløbet er der arbejdet meget med den naturvidenskabelige metode og elevernes evne til at designe og formidle valide forsøg på baggrund af relevante metodiske argumenter. Endvidere er der fokuseret på at træne deres evne til at udvælge og strukturere relevant biologisk baggrundsteori i forbindelse med at kunne formidle indholdet af en artikel vedrørende biomanipulation. Deres evne til at formidle biologisk viden under brug af relevante fagtermer er således også blevet trænet. Eksperimenter: Lysintensitetens betydning for fotosynteseraten - Rapport Visualisering af et led i nedbryderfødekæden – felten - journal Modelforsøg i akvarier i lab – ”Næringssalts betydning for væksten af planteplanton”.

Blandede bolcher Husk man kan ikke få det hele med i alle forløb (fx ingen vandløbsundersøgelse her)- bevidste fravalg er også god didaktisk praksis - ved brug af årsplanen/forløbsoversigt sikres det at eleverne alligevel får kendskab til alle arbejds- og aktivitetsformer mv. Forløbsplaner = værktøj, ikke spændetrøje  tænk også altid på at forløbet skal kunne rumme nogle eksamensspørgsmål – skriv formuleringer afslutningsvist – gem gode artikler, data, figurer! Brug dagens dyr

Tværfaglige muligheder – AT Genialt til større forsøg/ekskursioner Bæredygtig produktion – bi, sa, fi (ma) Bi fokus på forståelse for gødsknings indflydelse på udbyttet og mulige følgevirkninger af udvaskning af kvælstof. Analyse af virkningen af div. tiltag, der præsenteres i vandmiljøplanerne (etablering af vådenge, årstidsbestemt gødskning, gødskningsplaner, mv. ). Biologisk rensning. Biogas produktion. Nitrat i drikkevandet. Nitrat/nitrit i fødevarer - grænseværdier Bi vinkel med løsningsforslag med dyrkning af alternative afgrøder fx Ulva sp, havet som ”mark”, muligheder med genteknologi (øget udnyttelse af foder/mindre gylleproduktion, resistens, klimatilpassede afgrøder mv.)

Samfundsfaglig vinkel Sa om miljøpolitik (mulige politiske tiltag fx afgifter på kunstgødning, dyreenheder, randzoner – beslutningsprocessen i ny lov – strammere love – betydning for erhvervet – lobbyisme i EU. Debat om natur eller kultur – forskellige natursyn – nationalparker . Lav forbruger undersøgelse der kortlægger efterspørgslen af økologiske varer Opstil selv problemformuleringer

Filosofi og matematik Etiske problemstillinger (i forbindelse med gentek) kan diskuteres i filosofi Opstilling af matematiske modeller på baggrund af populationsbiologiske studier med algevækst i forskellige næringssalt indhold – eller makroalgers tilvækst i biomasse under forskellige forhold

Ud af huset muligheder Ekskursion til genopretningsprojekt fx nyoprettet ådal – feltbio + få modeller, der beregner tilbageholdelse af kvælstof fra regionen Kombiner med foredrag på uni eller UNF Ekskursion til bondegård med biologisk rensning af luft fra svine/kyllingestald  bakteriefilter som tilbageholder kvælstof. Forsker for en dag, uni-besøg, mejeri Økologisk landbrug med N-fiksering som alternativ måde til at tilføre kvælstof til jorden

Samarbejde med fag i studieretning – mange har MA og Bi/BI – SRO/SRP Den bedste rette linie og muskelfysiologi Enzymer – enzymkinetik Populationsvækst Rovdyr-byttedyr simulering Populationsgenetik/selektion/Hardy-Weinberg Epidemier og epidemimodel – pest, fugleinfluenza, svineinfluenza Stoffer og deres udskillelse (medicin, narkotika) - halveringstid Mutagene stoffer - radioaktivitet og halveringstid Normalfordelinger og statistik på div. data Sandsynlighedsregning, genetik og retsgenetik