Hvorfor undervisning? Kim Jesper Herrmann, ph.d., adjunkt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Børn og sorg - og sprældøde døde
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til E-business
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Præsentationens transcript:

Hvorfor undervisning? Kim Jesper Herrmann, ph.d., adjunkt Aarhus Universitet Center for Undervisning og Læring

Disposition Om forelæsninger og holdundervisning Kvalitativt studie Hvad gør studerende? Hvordan opfatter de undervisningen? Diskussion – er nogle strategier bedre end andre? Perspektiver – Fire råd

Baggrund

Hvorfor forelæser vi på universitetet? Fordi det er billigt! Fordi det er nemt! Sådan har vi gjort de sidste 800 år! Fordi det er sådan man lærer bedst!

Samspillet mellem forelæsning og holdundervisning Det (uden sammenligning) vigtigste læringsarbejde foregår her Overblik Feedback Læse Læse / løse opgaver Forelæsning Holdundervisning

ET kvalitativt studie

Holdundervisning Hvad gør studerende? (approach) Hvordan opfatter de situationen? (perception)

Metode Case-udvælgelse Dataindsamling Databehandling Verificering Tilfældig, men stratificeret på hold og undervisere 12 førsteårsstuderende på BSS Dataindsamling Interviewet to gange Semistrukturerede, individuelle interview Tematiseret interviewguide (Kvale 1994) Konkret holdtime  fyldige beskrivelse Interviewer og studerende kender ikke hinanden - anonymitet Databehandling Optaget og transskriberet i sin fulde længde (338 sider) Data kodet i Nvivo Kombination af deduktive og induktive analysestrategier Between-case displays (Miles & Huberman 2005) Verificering Intrakoder-reliabilitet (ml. 80 og 97%) Interkoder-reliabilitet (100%) Kohærenskriterium (intern validitet) Ekstern validitet

Analysestrategi A B

Om at tage noter Ehm … så tager jeg noter (…) hvis det ikke er noget, jeg selv har skrevet ned i forvejen (…) Det hjælper rigtig meget at man får skrevet, sat ord på (…) jeg har det bare sådan, at hvis jeg ikke kan skrive det ned, så har jeg heller ikke forstået det (…) Jeg plejer i hvert fald at tage ret mange noter selv alligevel, for som regel er det ikke nok det andre har skrevet. Det giver ikke helt samme mening for en selv, som det gør for dem (Tanja, DA) Så lytter jeg til, hvad de siger, og forsøger at skrive så meget til som muligt (…) Det er også fordi at vi til eksamen må have vores noter med, og så kan man jo i OneNote søge (…) Jeg føler nok, at det er meget vigtigt, at jeg får det hele skrevet ned … jeg er bange for, at jeg ikke kan huske det … jeg synes faktisk tit, at det er svært at formulere med mine egne ord … Derfor tænker jeg, at det nok er bedre at lytte og så skrive deres egne ord ned. Så kan jeg forstå dem senere. (Karina, SA)

Om at lytte … så sidder jeg med mine noter og ligesom lytter efter ’Hvordan har de svaret på det her spørgsmål?’ … ’Er det det samme, som jeg har tænkt?’, Øhm, og hvis ikke, det er det samme … så skriver jeg det ned, og hvis det ikke lige er noget, jeg føler, jeg har forstået, det, de har sagt, så kan jeg godt finde på at spørge til sidst … ’Hvad mener I med det her? Er det dét her?’ (Adam, DA) … hvis man fornemmer, at dem der står og holder oplæg ikke har hundrede procent styr på det, så mister man måske også lidt, ehm, incitament til at lytte ordentligt. Fordi man alligevel måske får fat i nogle forkerte ting og så bliver det rettet bagefter, og så kan man lige så godt vente til Susan (underviseren) tager over og siger de vigtige ting (…) folk tager som regel for gode varer det, der bliver sagt, og så stoler man på det (Jonas, SA)

Om underviserens rolle … det er instruktoren, der ligesom er ordstyrer i det omfang det er nødvendigt og ligesom holder undervisningen på sporet […] én, der holder trådene, men samtidig sagtens kan trække sig tilbage (Tobias, DA) … når vi nu kun har de to timer og alt skal gennemgås, så er det svært at nå, at Susan [underviseren] hun får, altså, altså at vi får gennemgået det GRUNDIGT … Interviewer: Hvad er det Susan, hun er god til? Hun er god til at sætte sig igennem og sige ’Dét er forkert’ og ’Dét er rigtigt’ og sådan ’Og her mente jeg dét og dét’ […] når faget er lidt diffust, så har man brug for nogle ret konkrete noter, altså […] der er jo en eksamen. Øhm … og dét [noter] er hun god til at give én. (Kirsten, SA)

Om medstuderende Umiddelbart synes jeg helt klart det er en fordel, at vi får lov til at høre hinanden og sammen komme frem til en endelig konklusion. Det er sjovt at høre andres tolkninger og spørgsmål, og mange gange har de andre fokuspunkter, som man eventuelt ikke lige har tænkt over […] Så det synes jeg er meget spændende. (Niklas, DA). Det er også fordi jeg føler, at det Gitte [underviser] siger, er det rigtige […] Hvis vi selv kommer frem til noget, er det lige før jeg tror, det er forkert. (Karina, SA) Jeg synes bare, at det [diskussion med andre studerende] tager tiden fra at kunne få nogle afklaringer [fra underviseren] om hvad der egentlig er rigtig og forkert (Kirsten, SA)

Om holdundervisning Jeg forventer også lidt, at på en holdtime, at man arbejder med stoffet på en lidt anden måde, fordi man kan diskutere det […] hvor man selv går aktivt ind og diskuterer (Anna, DA) Interviewer: Så du får noget med dig … fra, fra de timer? I form af noter og så videre. Interviewer: I form af noter, ja … og det er vigtigt? Lige nøjagtigt i det her fag er det rigtig vigtigt (…) så det kommer til at være rigtig rart at have nogle gode noter, når vi nærmer os eksamen. (Sune, SA)

Strategier A (Deep) B (Surface) Tage noter Tilføjer til egne Egne ord For at forstå Så meget som muligt Andres ord For at bestå eksamen Lytte Hvad der bliver sagt Sammenhæng Sammenligner med egen forståelse Hvem der siger det Pointer / svaret ”Stempler ud”, når svaret er faldet Engagere sig i dialog Stiller spørgsmål (til sig selv) Klar over, hvad de ikke ved Har ingen spørgsmål ”Tomme kar”

Opfattelser af holdundervisning B Underviserens rolle Ordstyrer Forelæser Medstuderende Akademiske kolleger Med-ignoranter Holdundervisning Et sted at afprøve forståelse Mini-forelæsning

Diskussion

Er nogle strategier bedre end andre? Kilde: Diseth et al. (2010)

En kausalmodel Arbejdsindsats (kvantitet) Læringsudbytte (viden/færdighed) Læringsstrategi (kvalitet)

Læring kræver en bearbejdning af stoffet If I had to reduce all of educational psychology to just one principle, I would say this: The most important single factor influencing learning is what the learner knows already. (Ausubel in Entwistle 2009:19) Establishing concepts or understanding ideas … depends on making links with what we know already and that demands … the conscious attempt to make sense of topics for oneself (Entwistle 2009:16, emphasis added) Learning takes place through the active behavior of the student: it is what he does that he learns, not what the teacher does (Tyler, 1949 in Biggs, 2003, emphasis added)

Hvad er så god holdundervisning? Overblik Feedback Læse Læse / løse opgaver Forelæsning Holdundervisning

Perspektivering

Undgå fejlslutninger Man har ikke lært stoffet, bare fordi det er gennemgået af andre. At have skrevet noter betyder ikke (nødvendigvis), at man har lært noget. Der er ikke en ”lige” vej til at lære noget. At lære noget er ”bøvlet”. Undervisning handler ikke om at undgå fejl.

Fire råd om at deltage i undervisning Forbered dig inden timen – ellers kan du ikke skelne mellem vigtigt og uvigtigt. Tag dig selv alvorligt – kom til undervisningen for at lære noget. Ikke for at overleve. Stil spørgsmål – de andre har heller ikke forstået det. Deltag i undervisningen – det er dét, der er meningen.

Litteratur Biggs, J. (2003). Teaching for quality learning at university: what the student does. (2 ed.) Open University Press. Diseth, Å. et al. (2010) Academic Achievement among First Semester Undergraduate Psychology Students: The Role of Course Experience, Effort, Motives and Learning Strategies. Higher Education, 59(3), 335-352. Entwistle, N. (2009). Teaching for Understanding at University: Deep Approaches and Distinctive Ways of Thinking (Universities Into the 21st Century). (1 ed.) Palgrave Macmillan. Kvale, S. (1994) InterView: En introduktion til det kvalitative forskningsinterview. København: Hans Reitzels Forlag Miles, M. & Huberman, M. (2005). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2 ed.) Thousand Oaks: SAGE.

Hvad skal der til for at holdundervisning lykkes? Forudsætninger: At de studerende er (vel)forberedte. At de studerende er klar over, hvad de ikke ved. Tillid mellem de studerende. Tolerance over for fejl. Intolerance ift. manglende forberedelse. Klare spilleregler. At underviseren er forberedt. At underviseren er imødekommende At underviseren tør tage lederskab.