Velkommen til MED-uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Værdigrundlaget i Greve
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdspladsudvikling
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Administrative pejlemærker i BUF
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Den gode forandringsproces
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Tillid Temadag for AMIR
Konsensusprocessen.
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Fremtidens MED Dennis Kristensen Formand Offentlig Ansattes Organisationer.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Velkommen til MED-uddannelsen del 2
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Indre By / Østerbro LokalMED
Overordnede bestemmelser
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Mere MOST - mindre fravær
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl ) Pause (kl ) Festmiddag (kl )
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Velkommen til MED-uddannelsen

MED-uddannelsens forløb Formålet med hele den obligatoriske MED-uddannelse (vedtaget af arbejdsmarkedets parter) er at styrke samarbejde, dialog og tillid i de nye MED-udvalg og trioer Grundmodul – 1 dag Samarbejdsmodul – 2 dage Udviklingsmodul – 2 dage MED-ideen & MED-aftalen MED-medlemmernes roller, opgaver, funktioner MEDs ansvar og kompetence Mødekultur Hjemmeopgave til udvikling af eget MED Opsamling på hjemmeopgave Arbejdsmiljø i MED, Mødekultur & gode, effektive møder MED & budget Retningslinjer   Status på MED-samarbejdet Vision og strategi i MED Kommunikation til og fra MED og mellem MED-niveauer

Dagens program 9.00 – 15.30 Velkomst og præsentation Test din viden MED-ideen og MED-aftalen – alt hvad man skal vide! Gruppearbejde om MED-begreberne Frokost Opgaver, roller, funktioner i MED Møder Hjemmeopgave Tak for i dag – vi ses på 2. modul!

Dagens udbytte Overblik over formål og ideen med MED-aftalen Kendskab til de vigtigste begreber og fokusområder i MED-aftalen Styr på ansvar og opgaver i MED-samarbejdet Inspiration til det videre samarbejde i eget MED Fælles hjemmeopgave til udvalget

MED- og arbejdsmiljøorganisationen Dette diagram blot for at præcisere, hvordan MED-organisationen ser ud. Nogle af deltagerne er en del af trio, men ikke MED, men det er vigtigt at pointere, at trio-medlemmerne er en del af MED gennem repræsentation. Der er skal-opgaver i MED-regi, som ikke er skal-opgaver for trio-grupperne, men ellers skal man betragte trio-samarbejdet som ligeså væsentligt – faktisk som forudsætning for – MED-samarbejdet!

MED og triogrupper LokalMED trio Dette diagram blot for at præcisere, hvordan MED-organisationen ser ud. Nogle af deltagerne er en del af trio, men ikke MED, men det er vigtigt at pointere, at trio-medlemmerne er en del af MED gennem repræsentation. Der er skal-opgaver i MED-regi, som ikke er skal-opgaver for trio-grupperne, men ellers skal man betragte trio-samarbejdet som ligeså væsentligt – faktisk som forudsætning for – MED-samarbejdet!

Selvejende institutioner Institutioner i netværk: > 25 medarbejdere  LokalMED < 25 medarbejdere  TRIO Netværksudvalg: Dialog mellem ledere og medarbejdere i forhold til netværksaftalen samt til udvikling af samarbejdet i netværket Selvejende klynger: LokalMED i Klyngen – TRIO på enhederne

MED-aftalen i BUF MED-aftalen er en ambitiøs aftale. Den vil forbedre, styrke og effektivisere arbejdsmiljøarbejdet og samarbejdet i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Målsætningen er, at MED-aftalen er demokratifremmende og hæver sig over gennemsnittet af andre MED-aftaler.   Det helt særlige ved MED-aftalen er, at medindflydelse, medbestemmelse og medansvar er ligestillet. MED-aftalen bygger på en tillidsbaseret ledelses- og samarbejdspraksis.

OBS – Arbejdsmiljø! MED er et én-strenget system, hvor arbejdsmiljø indgår på lige fod med samarbejdsdelen (SU-systemet) MED-aftalen indebærer hermed en opprioritering og styrkelse af arbejdsmiljøarbejdet Og det betyder, at det er alle i udvalget/trioen, der har ansvar for arbejdsmiljøet – ikke kun AMR Arbejdsmiljø skal inddrages i alle væsentlige beslutninger i BUF indenfor alle arbejdsfelter og på alle niveauer.

Tillidsdagsorden Tillidsdagsorden er grundstenen i MED-aftalen Dagsorden indebærer en styrkelse af tillidskulturen og den dialogbaserede ledelse MED-aftalen vil bidrage til udvikling af tillidsdagsordenen i BUF via medbestemmelse, medindflydelse og medansvar MED-aftalen kan være medskaber af tillidskulturen og dermed den ønskede kulturforandring Afskaffelse af krav og regler Pejlemærker Forenkling af planer og strategier

Stærk, tydelig og professionel ledelse En stærk, tydelig og professionel leder: Har tillid til sine medarbejdere og er bevidst om sin ledelsesrolle og sin ledelsesadfærd Skaber tydelige grundlag for sine beslutninger Tager sine medarbejdere med på råd Skjuler ikke ubehagelige beslutninger, men tør sige tingene, som de er Tør lade sig repræsentere af andre, og kan repræsentere sin enhed i professionelle sammenhænge

Professionel uenighed Vi har forskellige fagligheder, og det har værdi for kulturen, hvis alle fagligheder kommer i spil På den måde kan vi fremme den faglige kreativitet og skabe rum til forskelligheder Der skal være plads til en åben, aktiv og fordomsfri dialog Vi skal turde sige vores mening om forhold på arbejdspladsen, og vi skal lytte til hinandens meninger VI skal turde udfordre hinanden Der skal være plads til at være fagligt uenige, og det er lederens opgave at skabe rum til den professionelle uenighed

Summeøvelse tillid - stærk og tydelig ledelse - professionel uenighed Hvordan er det hos jer? Hvad er vigtigst? Hvad er sværest? Summeøvelse 10-10.15 Opsamling 10.15-10.30 OBS – værd at pointere, at i spørgsmålet Hvordan skaber I rum til professionel uenighed? ligger implicit en forståelse af, at tillid og stærk ledelse er en forudsætning for professionel uenighed Øvrige spørgsmål: Hvordan kommer tillid, stærk og tydelig ledelse og professionel uenighed til udtryk i jeres udvalg/på jeres arbejdsplads? Hvilke(t) af begreberne er vigtigst at arbejde med og få til at fungere i udvalget/på arbejdspladsen? Hvilke(t) af begreberne er sværest at arbejde med og få til at fungere i udvalget/på arbejdspladsen?

MED-begreberne Hvordan kobles tillid, stærk, tydelig ledelse og professionel uenighed til medansvar, medindflydelse og medbestemmelse i MED-aftalen? 10.45

MEDansvar Medansvar er et begreb, som BUF har valgt at ligestille med medindflydelse og medbestemmelse Kernen i medansvar er den gensidige forpligtelse Medansvar gennemsyrer således hele MED-aftalen og ambitionerne heri

MEDansvar Både ledelse og medarbejdere har ansvar for at skabe et godt arbejdsmiljø Det indebærer en fælles forpligtelse i MED-samarbejdet og forudsætter engagement og mod til at deltage og formidle relevante synspunkter Både medarbejdere og ledere skal tage ansvar for at bakke aktivt op om de beslutninger, I træffer i fællesskab – også når beslutningen strider mod egne overbevisninger

MEDindflydelse & MEDbestemmelse Der er to former for samarbejde i MED Medindflydelse: gensidig information og drøftelse, kvalificering og videndeling, hvorefter ledelsen træffer sin beslutning Medbestemmelse: fælles beslutning på baggrund af samarbejde. Udformning af retningslinjer, der er en aftale mellem leder og medarbejderrepræsentanter og som herefter er bindende for begge parter

MEDindflydelse Ledelsen skal informere om alle væsentlige forhold af betydning for arbejds- og personaleforhold på så tidligt et tidspunkt som muligt, så der kan ske en reel drøftelse Medarbejderne skal informere om synspunkter og forhold hos medarbejderne som er betydning for samarbejdet. Der skal gives information om forslag og beslutninger truffet i det politiske system, hvis de har betydning for arbejdsområdet. Alle forhold skal drøftes, hvis en af parterne ønsker det. Alle udvalg skal sørge for, at samtlige medarbejdere bliver orienteret om udvalgets arbejde

MEDbestemmelse - retningslinjer Medbestemmelse defineres overordnet set som en fælles beslutning, truffet i enighed på grundlag af åbne og grundige drøftelser mellem ledere og medarbejdere. Medbestemmelse indebærer fastlæggelse af retningslinjer for tilrettelæggelse af arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold indenfor ledelsens ansvars- og kompetenceområde Der er mulighed for forhandling og indgåelse af aftaler indenfor det ansvarsområde, som MED dækker

Forståelsesrammen i MED – MED-trappen Medbestemmelse - fælles beslutning om: Retningslinjer, (procedurer og politikker, principper) § 12-14 Medindflydelse §12-13 Information Drøftelse Ledelsens beslutning

De 4 forhold MED-udvalg skal beskæftige sig med: Arbejdsforhold Personaleforhold Samarbejdsforhold Arbejdsmiljøforhold

De 4 forhold Arbejdsforhold: Arbejdstid, arbejdstilrettelæggelse, velfærdsforanstaltninger, ”ordensregler” etc. Ikke selve driften, dvs. arbejdet og opgaveløsningen Personaleforhold: Sygefraværspolitik, ansættelse/afskedigelse, kompetenceudvikling, personalegoder etc. Ikke personer eller personalesager

De 4 forhold Samarbejdsforhold: Kommunikation, samarbejde, møder, information Ikke konkrete (kollegiale) samarbejdsrelationer eller overenskomstforhold Arbejdsmiljøforhold: Støj, indeklima, APV, trivselsundersøgelse Ikke den enkelte medarbejders trivsel, arbejdsskader etc.

Ledelsens kompetence og ansvar Ledelsesret- og pligt Ikke MED MED Arbejdsforhold Personaleforhold Arbejdsmiljøforhold Samarbejdsforhold Emner Overenskomstspørgsmål Personalesager (enkeltpersoner) Daglige driftsmæssige beslutninger, konkrete sager Arbejdsrelaterede beslutninger, fx fortolkning af regler, service og undervisning/pædagogik Hvordan Medindflydelse Medbestemmelse Lederens endelige beslutning Drøftelse Information Fælles beslutning om en retningslinje, politik, procedure Drøftelse Information

Formkrav for MED-samarbejdet § 12, stk.3: Informationen skal gives på et så tidligt tidspunkt, på en sådan måde og i en sådan form, at det giver gode muligheder for grundig drøftelse, så medarbejdernes/medarbejderrepræsentanternes synspunkter kan indgå i grundlaget for ledelsens og/eller de politiske beslutninger (se i øvrigt bemærkninger til § 13, stk. 2) Dette stiller i praksis krav til mødekadence, udformning og udsendelse af dagsorden, udsendelse af referat mv. Medarbejderrepræsentanterne i udvalget skal have reel mulighed for at drøfte forhold med kolleger/bagland for at kunne deltage kvalificeret i drøftelser og beslutningstagning Der er gensidigt medansvar for at sikre, at præmisserne overholdes

MED i system – øvelse Lav jeres årshjul med udgangspunkt i årsplan, forretningsorden og minimumsdagsorden, og præciser, hvilke konkrete temaer I vil arbejde med over året Overvej særligt: Hvordan sikrer vi samspil og samarbejde mellem Trio og MED? Hvordan sikrer vi medansvar, medindflydelse og medbestemmelse hos os? Se bilag 8 og 9 i MED-aftalen! 11.10-11.45 øvelse 11.45-12.00 opsamling

Årshjul Januar-Februar Marts-April Maj-Juni Juli-August September-Oktober November-December

Roller, opgaver, funktioner i MED Dilemmaer Gå i grupper – AMR, TR (MED-repræsentanter) og ledere Skriv på post-it, hvad DU synes, er svært, hvad der undrer dig, hvad du mangler svar på, hjælp til eller lign. i MED-samarbejdet. Forklar det for og diskuter med en kollega i gruppen – gerne én, du ikke kender i forvejen! 12.45-13.00

Roller, opgaver og funktioner i MED Ansvar og opgaver Gå i grupper – AMR, TR (MED-repræsentanter) og ledere – og diskuter og noter på planchen, hvilke opgaver I har i MED-samarbejdet Vær konkrete og beskriv opgaver og ansvar tydeligt 13.00-13.30

Møder i MED Før mødet Under mødet Efter mødet Øvelse Gå sammen med eget MED-udvalg og diskuter og skriv ned, hvad der er vigtigt OG hvordan det kan realiseres: Før mødet Under mødet Efter mødet 14.15-14.45

Hjemmeopgave Hjemmeopgave: Mit virke som MED-udvalgsmedlem/TRIO-medlem på min egen arbejdsplads   Hvad er de første vigtige initiativer, du som MED–udvalgsmedlem/TRIO-medlem nu vil tage på din egen arbejdsplads? Overvej - og drøft evt. med medlemmerne af dit eget MED–udvalg - hvilke tre initiativer du som MED–udvalgsmedlem vil tage, inden vi mødes på næste modul.. Det kan være: Drøftelser med ledere og medarbejdere vedr. forventninger, ønsker og krav til din funktion som medlem af MED–udvalget Undersøgelse af forskellige forhold Indsamling af information Fordybelse i de forskellige retningslinier, aftaler, politikker ol.  Opgaven er obligatorisk. Opgaven præsenteres på næste modul og vil indgå i drøftelserne. Der er ingen formkrav til opgaven i øvrigt. Og husk på at såfremt I har nogle gode politikker, retningslinier eller lignende, så tag dem med – til glæde for dine kollegaer!  God fornøjelse!